Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaja, nya tag nästa år. Nu har vi till maj och Tranemo på oss att träna alla moment. :D

Helt rätt inställning! :)

Blir ingen tävling för mig på söndag. Den blev inställd pga för få starter. Skittråkigt! Fick tröstanmäla mig till terrängträning för Viktoria Carlerbäck på söndag istället och så får det nog bli en P&J nästa söndag. :D

Helt rätt inställning! :)

Blir ingen tävling för mig på söndag. Den blev inställd pga för få starter. Skittråkigt! Fick tröstanmäla mig till terrängträning för Viktoria Carlerbäck på söndag istället och så får det nog bli en P&J nästa söndag. :D

Tråkigt att det blev inställt men då får vi köra Team Lövåsen hos Viktoria ;) Inte fy skam!

Tråkigt att det blev som det blev @Nessaja men helt rätt inställning som sagt, hoppas att vi känner oss klara till Tranemo också så ses vi där!

Vet ni vad jag har fått för mig? Jag har anmält mig till en dressyrtävling!! Har till 19 oktober på mig att träna så vi lyckas nog hålla oss inom staketen i alla fall. Blir glad så länge vi kommer runt utan att vi får ett nervöst sammanbrott... Är LB:1 på klubbtävling så är förhoppningsvis inte så mycket publik :P Har även inhandlat lite prylar under veckan... riktiga terrängskydd till frambenen och säkerhetsstigbyglar, en liten start i alla fall!

=)// Pink

Jag har också varit iväg på dressyr!

Ikväll bar det av på pay and ride och det var ju debut för hästen.
Han har ju varit skadad i våras och har därför tagit det lugnt hela våren/sommaren och innan dess så har han varit på 2 pay and jump i sitt liv så han är ju ganska grön trots sina 6 år.

Han tyckte att staketet och bokstäverna (och reservdelarna till staketet som låg i en bunt undanför banan) var SUPER läskiga ---> :nailbiting:
Men han är rätt så vettig att "diskutera" sånt med och med inramning och lugn så slappnar han av ganska snabbt (han gör så med allt nytt, läs skvättig valack..:cautious:)
så vi lyckades ändå genomföra hela programmet och skrapa ihopa 62,5%!
Så ett par ggr till och en pilot som kommer ihåg programmen bättre än godtyckligt så är han en fullfjädrad krumelurhäst :D

Bilder och update på terrängträningen kommer snart också

http://i868.photobucket.com/albums/ab242/Uglyhorse_photos/10638033_10152389349493613_909710366_n.jpg

Hur gör man egentligen för att få bilderna att synas? Jaja, ett försök här. Vi var på Hajjernas heldag den 31/8 och det var 3:e gången store, prickige hoppar på riktigt överhuvudtaget (innan har vi bara miljötränat med vatten, skrittat över småstockar o s v). Vi hoppar in på naturhinder.

Just på denna bild missbedömde han kanske höjden något, hmm? Men han var väldigt bussig hela dagen och gjorde bra ifrån sig för att vara inriden i mars (4 år gammal). I höst kommer vi att fortsätta på terrängbanan och hoppa in oss. Det blir självständig träning nästa helg och sedan en dag i Falkenberg i oktober bland annat. Passar matte utmärkt att hoppa stockar och hästen har gott om plats att galoppera på! :)

Senast ändrad:
Så här menar du @Wembley
Högerklicka på bilden när du laddat upp den. Egenskaper och kopiera adress (URL) sen tryck på bild ikonen här ovan och klistra in. :)

10638033_10152389349493613_909710366_n.jpg

Tänk vad världen är liten. Skickade ju mail till dig @Wembley i fredags. :) Och nu vet jag vem du är här också :) Var håller du hus geografiskt om jag får fråga? /Frida

Fina Pricken. Han skötte sig alldeles strålande på Hajjerna tycker jag. Det var kul att träffas. :)

Hur gör man egentligen för att få bilderna att synas?

Jag har också Photobucket och det är enkelt att kopiera in bilder. När du har klickat på en bild i PB så får du upp fyra alternativ till höger under rubriken Share link. Klicka i den nedersta rutan som har rubriken IMG. När du gör det så blir den gul för ett ögonblick och så står det Copied. Sedan kan du bara klicka i inlägget du skriver här och trycka Ctrl + V (precis som man gör i vanliga fall när man kopierar in något) så kommer bilden med. Ser dock bara ut som text tills du är klar med ditt meddelande och har tryckt Svara. I inlägget blir det en bild. :)

Så här menar du @Wembley
Högerklicka på bilden när du laddat upp den. Egenskaper och kopiera adress (URL) sen tryck på bild ikonen här ovan och klistra in. :)

Tänk vad världen är liten. Skickade ju mail till dig @Wembley i fredags. :) Och nu vet jag vem du är här också :) Var håller du hus geografiskt om jag får fråga? /Frida

Tack Frida, det var så jag menade! Jag har inte blivit vän med nya Buke än! :D

Jajamen vi har haft kontakt på mail. Jag håller till 4,5 mil norr om Göteborg.
Roligt att du också har en 4-åring! :)

Fina Pricken. Han skötte sig alldeles strålande på Hajjerna tycker jag. Det var kul att träffas. :)

Jag har också Photobucket och det är enkelt att kopiera in bilder. När du har klickat på en bild i PB så får du upp fyra alternativ till höger under rubriken Share link. Klicka i den nedersta rutan som har rubriken IMG. När du gör det så blir den gul för ett ögonblick och så står det Copied. Sedan kan du bara klicka i inlägget du skriver här och trycka Ctrl + V (precis som man gör i vanliga fall när man kopierar in något) så kommer bilden med. Ser dock bara ut som text tills du är klar med ditt meddelande och har tryckt Svara. I inlägget blir det en bild. :)

Tack för hjälpen med lastning! :) Det var skoj att träffas – Ni var superfina på banan, roligt att se! :)

Vi var på pay n jump idag på Tokarp.
På andra hindret åkte jag av. Han har aldrig hoppat mur innan och tog ett jättesprång och jag kände bara nu åker jag av. :) Slog mig inget och fick hoppa färdigt banan ändå.
Här är andra rundan. Mkt stolt över honom att han var så lugn och lyssnade bra på mig. gnäggade en del åt allt och alla dock.

Heja @Speedway :D

Vi var också modiga idag o red vår första jakt! Det hör väl nästan hit? :p Tiger är inte van att gå med andra hästar och är väldigt rädd för andra hästar överlag (han är suuuperlåg i rang och innerst inne rädd) så jag har inte riktigt känt att jag velat bli instängd mellan sparkande, okontrollerade galningar med min stackars lilla räddhare. Nåväl, vi valde en jakt som jag bara hört gott om o verkade lagom lång o lagom svår. Valde den "snabba" gruppen o hoppades att det var flest folk med koll på sina hästar i den. På plats lokaliserade vi snabbt ett ekipage i framre delen av fältet som såg säkert ut (vilket lyckades bra, de hade ridit 2* :p) och lyckades håll oss bakom dem i princip hela rundan vilket var en stor trygghet att det inte var någon som flaxade omkring hela tiden. Eftersom vi var ganska långt fram såg vi dessutom mastrarna typ hela tiden och det var lättare att anpassa tempot då, blev lätt tvärstopp helt plötsligt i kön. Supernöjd med min planeringsinsats faktiskt :p

Vad man inte kunde påverka var ju dock de som red bakom. Och det är ju det som Tiger tycker är läskigt. Vi började med att orda upp oss i typ "par" i skritt bort över nåt fält, sedan var det galopp hela vägen tillbaka innan vi kom in i skogen. Jag tror seriöst det var de värsta minuterna i Tigers lilla liv någonsin. Alla hästar var ju supertaggade (Tiger var lugn o fin hela tiden innan, den där första "bortaspänningen" lyser oftast med sin frånvaro numera :love:) o ville ju springa som galningar och det är precis det som Tiger är så jäkla rädd för, andra hästar som blir sådär att de håller på att koka över. Och självklart fick vi en frustande häst bakom oss som iaf enligt Tigers mått mätt var på tok för nära. Han trodde seriöst att han skulle bli nermejad, översprungen och sprang helt blint för sitt liv... :( Tur han är så lydig och lätt att hålla...

Nåja, efter den pärsen var både jag o Tiger helt skakiga o jag var säker på att minst en sko flugit av i farten så vi bara skulle få köra hem igen. Eller köra hem bara för att hästen fått ett psykiskt sammanbrott. Skorna satt dock kvar och vi kom in i skogen.

Sen var det bara kul!! Tiger fattade jättesnabbt att de faktiskt inte skulle meja ner honom (så stolt matte :love::love::love::love:) även om vi hade en stökig häst bakom oss ganska mycket. Då slickade han bak öronen och gav den onda ögat under luggen samtidigt som han drog in baken så mycket han kunde för att hålla sig undan. Himla skönt att inte känna en enda sparktendens. Han fattade också jättesnabbt att det fina stoet framför oss var helt trygg att galoppera bakom och gick helt lugnt över i galopp o rullade på mjukt o fint alla galopperna. Och så himla skönt att hoppa efter någon som hade koll på grejerna! Kunde helt koppla bort henne o se vårt avstånd. Det var ju det jag var mest orolig för, att det skulle vara femtioelva st som knödde ihop sig på varje hinder o hästar som vägrade o hade sig o att vi skulle blir skrämda bakifrån.

Hindren hoppade han utan att blinka, till och med när en snabb häst råkade hoppa förbi oss på sidan på en bred häck så gjorde han klart sitt jobb även om han blev väldigt fundersam. Några hinder var utan marklinje men vi kom bra fram till dem ändå och en palissad med dike bakom (jag är normalt livrädd för trakhener!) hoppade han utan problem. Där var jag rätt stolt över mig själv oxå faktiskt, insåg några språng innan vad det var för hinder och att de landande på lite väl mjuk mark men jag smackade på så han hoppade till lite mer istället för att fega (då hade vi ju landat nere i bäcken :eek:) :D Den lilla oinbjudande vattenpölen (som visade sig vara jättedjup, haha) klev han snällt ner i också lilla findjuret :love:

Extremt psykiskt trött häst efteråt men med en väldigt lugn o bra känsla :love: Så himla lärorikt!

@the_connemara
Låter ju superkul! Det skulle jag vilja testa också.

Mitt lilla luddjur är numera väldigt stabil i terrängen så hon har fått agera draghjälp för fegishästar som inte vågar hoppa diken. :D
T o m vatten funkar bra.....så bra så att hon knappt vill kliva upp igen. :p

Vad roligt med en jakt @the_connemara !

Någon som har koll på var det anordnas jakter här i Skåne nu i höst?

Jag har varit på den i Herrevadskloster för flera år sedan och även om den enligt uppgift är lite ändrad så tycker jag nog ändå att den är i tuffaste laget för Lusebus rent konditionsmässigt detta året..
Även om jag försöker rida igång och konditionsträna så mycket det går nu när det är bra underlag på grusvägarna så har han ju ändå varit skadad i våras så jag tar det ändå relativt lugnt med rajsandet ;)

Kolla fb gruppen jaktritter i Skåne. Näset Charity Ride har jag uppfattat som lugnast, en välgörenhetsritt för cancersjuka barn. Öved har förjakter innan den stora jakten, kanske är kortare?

Denna gången gick det betydligt bättre så två rosetter fick följa med hem. :D

70 cm

Vi ska träna vidare på att få ordning på alla fötterna och på avstånden så nästa gång blir det nog ännu bättre. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 418
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm