Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag velar mellan mina davis splint boots och de vanliga hoppskydden... vad tycker ni?
davisroybluesplints.JPG

... eller...
7141.jpg

Jag kör nog på skydden vi brukar ha vid banhoppning. Hästis har en tendens att bli så exalterad att hon glömmer av hur många ben hon har när det är hinder inblandat, annars hade jag också hellre ridit utan.

@parfymflaska Var på Hajjerna i fredags, jag hade lätt broddat om jag vore du, allt regn har gjort att det är halt i gräset. Ta vanliga isbrodd, du broddar väl på vintern när du rider ut? Ingen skillnad här.

@fio Josåklart o det har jag gjort med men nu ska hon tävla igen. :) Det ena utesluter inte det andra you know...

Jag tycker absolut inte ni ska känna att ni kommer med "dumma frågor"! Det är mycket nytt och lite komplicerat när man börjar med fälttävlan, för att inte tala om hästvärlden överhuvud taget;)
Jag, och garanterat fler, har absolut inget emot att hjälpa dem som är intresserade av att börja med den här fantastiska sporten. Kommer gärna med tips och råd till de som behöver:up:

Ang brodd så brukar jag köra på isbrodd när det är mer hårt och torrt men gräs uppepå som kan bli halkigt om man inte kommer "igenom". Gräsbrodd när det är mer mjukt och slirigt i marken. Utan brodd när det är sandmark och kort gräs.

Ok, men varför just den kombinationen?

Det jag främst vill ha skyddat är baksidan av frambenen och framsidan av bakbenen helt enkelt.

Tänker att slår hästen i så hårt på framsidan av frambenen så händer nog värre grejer än vad ett par benskydd hade hjälpt. Och på låg nivå o träning så ska det mycket till att hästen inte hinner upp med framtassarna tillräckligt snabbt.

Apropå benskydd så provade jag ett par lite högre skydd bak på mitt bruna djur nyligen. Tuppspatt deluxe var resultatet. :p
Någon som har bra tips på korta skydd som inte snurrar runt och har sig?

Apropå benskydd så provade jag ett par lite högre skydd bak på mitt bruna djur nyligen. Tuppspatt deluxe var resultatet. :p
Någon som har bra tips på korta skydd som inte snurrar runt och har sig?
Brukar vara så första minuterna när de inte är vana, har du testat låta henne ha dem 5 minuter?

Brukar vara så första minuterna när de inte är vana, har du testat låta henne ha dem 5 minuter?

Ja, och jag gick omkring med henne en stund också för jag tänkte att det skulle släppa men det blev bara värre.

Så här gör hon (obs, lånad bild)

Hon lyfter alltså benen extremt högt til skillnad från hästar som bara sprätter lite grann de första stegen.

@Speedway
Så gör min också, hoppas det går över.. tillslut..
Även när han går i vatten vill han lyfta hovarna över vattenytan varje steg så då blir det också så.

Imorgon ska jag, Talle och mamma till Hajjerna :)
Kanske blir något uppsuttet men framförallt ska jag ha longeringslinan och låta honom bekanta sig med allt utan mig på ryggen. Vi (eller ja han)har "hoppat" allt vi hittat på våra promenader (diken, pinnar över vägen mm )sedan han var 1 så det blir kul att göra på riktigt över terränghinder. Får inte glömma gummistövlarna heller så vi kan busa i vattnet. :D
Inte heller glömma kameran så får mamma dokumentera allt :)

Det var så roligt igår på terrängträningen (förutom 10 min åska, ösregn och hagel mitt i framhoppnigen)! :)

Min 13-åriga häst fann äntligen meningen med livet och kunde inte alls förstå varför de andra ekipagen också skulle få hoppa - det var ju HANS hinder! :love:

Min 13-åriga häst fann äntligen meningen med livet och kunde inte alls förstå varför de andra ekipagen också skulle få hoppa - det var ju HANS hinder! :love:

Haha, jag känner igen det där från våran första terrängträning. Jag är ju lite feg och de andra ryttarna var mer rutinerade än mig så de hoppade fler och högre hinder än vad jag vågade. Epona var väldigt frustrerad och studsade som en tok när inte hon också fick springa och hoppa allt som dom andra gjorde. Det var den gången jag insåg att min snälla häst faktiskt kunde bocka. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 418
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar