Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner oss klara med Hajjernas bana nu, var där igår och man ser på Lilla Svarta att hon tycker hon kan den banan vid det här laget...skuttade runt en lagom bana iaf utan bekymmer med piloten på ryggen, kanske blir några fler FT starter i höst iaf.

Fast var inte tanken att DU skulle skutta runt på hajjerna?

Ja, precis så var det. :)
Tokarp är ett väldigt trevligt ställe.Jag lyckades halka ner med bilen i diket på deras väg i vintras och dom kom med traktorn och drog upp mig. Väldigt schysst! :up:

Inte med häst bakom väl?
Ja det är mysigt där. Var faktiskt där för en programridning våren förra året. Som jag tömkörde honom runt :)
lite små läskiga vägar för att komma fram bara av vad jag kommer ihåg.

Jag ska rida terrängträning på onsdag för första gången med min häst. Jag har hoppat lite terränghinder på träning förut, men för hästen är det första gången. Ska bli spännande att se vad han tycker om stockar och framförallt vattenhinder (vattenpölar är ju som alla vet bottenlösa helvetesportar).

Gaaah, nu är vi anmälda! Blir en "rostiga nybörjare"-träning på Hajjerna på söndag, jag är redan toknervös och undrar varför jag egentligen utsätter mig för detta :nailbiting: Men förhoppningsvis blir det så kul som det ser ut..

Får man hålla sig till plutthinder i trav om man vill? Ska man brodda, och med vad? Gräsbrodd? Vad ska hästen ha på sig, vad ska jag ha på mig? :confused: Min bästis ska på samma träning så jag har någon slags social snuttefilt iaf. Men åååh vad det pirrar i magen! :bump:

@parfymflaska Jag kör utan brodd :p behövs inte på plutt hinderna om man rider ordentliga vägar.
sen så har jag långärmad tröja, säkerhetsväst, hjälm, ridstövlar och mina greppigaste ridbyxor ^_^.
Hästen min har senskydd runt om (höga bak men hade strykkappor bak innan). Träns, sadel, Martingal och magplattegjord.

Gaaah, nu är vi anmälda! Blir en "rostiga nybörjare"-träning på Hajjerna på söndag, jag är redan toknervös och undrar varför jag egentligen utsätter mig för detta :nailbiting: Men förhoppningsvis blir det så kul som det ser ut..

Får man hålla sig till plutthinder i trav om man vill? Ska man brodda, och med vad? Gräsbrodd? Vad ska hästen ha på sig, vad ska jag ha på mig? :confused: Min bästis ska på samma träning så jag har någon slags social snuttefilt iaf. Men åååh vad det pirrar i magen! :bump:
Jag har en räserhäst, som dessutom envisas m att skada sig i tid och otid, så jag broddar. Better safe than sorry... :meh:
Annars instämmer jag m Buck.

@L8P8 Följdfråga! Wilddjuret har bara två broddhål/sko, funkar det att bara brodda trakterna? Har aldrig hoppat med brodd förut så känner mig lite osäker.. Men känns nog tryggare att ha brodd, W kör lite freestyle anridning när andan faller på ;)

@Buck tack för svar, då har vi nog vad vi behöver :) Utom hopplattan, den tror jag inte går runt sommarmagen ännu. (En veckas hårdbantning kanske gör susen? :devil:)

Klart man får trava plutthinder! INGEN ska tvinga någon att hoppa, hoppa bara det du vill o vågar! Tids nog kommer du vilja hoppa mer, o mer o mer :D

Jag broddar alltid. Och typ alltid med blindbrodd, dvs 7-8 mm utan kärna. Är det blött/lerigt/långt gräs har jag korta gräsbrodd bak och blindbrodd fram. Broddar alltid eftersom jag o min häst är bäst på att luta i kurvorna :p Även i låg fart asså. Dressyrridning behövs ja.

@L8P8 Följdfråga! Wilddjuret har bara två broddhål/sko, funkar det att bara brodda trakterna? Har aldrig hoppat med brodd förut så känner mig lite osäker.. Men känns nog tryggare att ha brodd, W kör lite freestyle anridning när andan faller på ;)

Man broddar typ aldrig i tån, blir extremt stor (skadlig!!!) belastning med så tvärt stopp mot underlaget som tåbrodd ger. Kanske på riktig hög nivå typ bak? Tåbrodd har man på vintern på is :D

För min innebär terrängträning planering för brodd (jag broddar oftast hemma tex eller på kvällen före om jag ska iväg på morgonen, eftersom jag ju har blindbrodd...), väst, terränghjälm, långärmad, helskodda ridbyxor, halsrem, terrängskydd + boots, kortare läder och mildare betsling.

@the_connemara tack för utförligt svar! Det ska tydligen vara så bra underlag på Hajjerna att broddar inte behövs, men Wilddjuret har lite mindre självbevarelsedrift än önskvärt. :p Blindbrodd var ju himla smart, det vågar jag ha på henne i transporten också.

Jag rider henne på rakt gummibett, så det är hyfsat snällt, men slänger nog på en nosgrimma (rider oftast utan hemma). Martingalen får jag rota fram också, nåt att hålla i och skydd mot att bli skallad om hon skulle drabbas av the yahoos :up:

Vad gäller höjder och farter så brukar det ju lossna efter ett par språng och som du säger man vill bara meeer! Man är ju där för att ha kul :)

@parfymflaska Vad kul! Det kommer gå bra och det är verkligen jättesnälla hinder på deras "nybörjar"-träningar och du väljer alltid själv vilka du känner dig bekväm med att hoppa. :)

Angående skydd så har jag använt mina vanliga hoppskydd dvs senskydd och korta strykkappor på alla träningar jag varit med på hittills. Funkar utmärkt på den låga nivån vi är på. Om jag broddar, vilket jag gör om det har regnat och är blött, så använder jag alltid boots.

Det absolut viktigaste med skydd är att de sitter kvar oavsett (åker lätt neri tvatten tex eller om de drar i ett hinder) och att de inte stör hästen. Släng tex inte på höga bakskydd första gången du ska iväg på en träning.

Jag testar skydden ordentligt hemma först, typ galoppträning o längre pass så jag vet att de sitter kvar och inte skaver. Men så har min övervuxna ponny inte heller normalstora ben utan inget sitter still o det mesta skaver :-P eller så är hans matte lite kräsen :angel:

Tillägg, jag har hoppat helt utan skydd o även länge utan bakskydd. På såhär låg nivå är det inte så viktigt känner jag även om man blir glad när man hittar bra skydd som funkar såklart :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar