Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här taggas det för fullt!
Förra året var jag iväg på en stilterräng och en pay and cross typ, i år har jag precis anmält till en 90-klass. Var på pay and cross pluttlågt i förrgår och hästen var själaglad. På måndag ska vi träna på riktigt och sedan om en månad är det start.

10540404_10152648988700948_8937883843753206941_n.jpg

Tiger fick som vanligt massa välförtjänt beröm av Ted, det är ju det jag säger MATTE måste träna. Tiger gör liksom alltid vad man ber honom om :love:

Ni ÄR duktiga, båda två. Det ser väldigt trevligt ut när du rider. Det skulle faktiskt inte vara några som helst problem för er att vara med på stilterrängen nästa helg, men du gör som du vill! :p Min tokfia behöver ju gå igenom 75% av träningen innan hon lugnar ner sig. Hon var var väldigt stökig igår, och inte förrän den sista linjen blev det bättre. Förutom på stockarna mellan rundbalarna, jag vet inte vad det är med det hindret - jag tror att vi har hoppat det 10 ggr nu och vi har nog aldrig kommit normalt på det, det blir antingen avstamp ett halvt galoppsprång för tidigt eller alldeles för nära och ett tjusigt helikoptersprång istället. :meh::banghead:

Jag har verkligen inga förhoppningar på stilterrängen, mer än att vi ska ta oss runt...

@L8P8 Låter som min tokhäst också :laugh:
Vi var faktiskt på hoppträning igår och det gick jättebra :love:, ett par gånger till så vågar vi kanske oss ut i terrängen också! :banana:

Man känner sig som ett fån, när Ted tålmodigt säger till mig hur han vill att man ska mjukna i handen osv mot hindren. Jag vill _verkligen_ göra som han säger, men det är sjuuuukt svårt när hästen vill galoppera i tvåhundranittio knyck, när jag då försöker lugna henne lite, blir hon lack och svarar med att gå mer uppåt än framåt (tänk studsboll) och kombinerar det med skolor över mark och att slänga sig hit och dit... När hon lugnat sig i slutet så är det mkt enklare att åtminstone få till ngt som liknar stilhoppning liiiite. Nästa gång får hon galoppera mer på uppvärmningen.

Haha :p Bruce fick ju vara med i inomhusterräng i vintras, fram mot hinderna går det väl ok men efter varje språng var det fullt ös medvetslös blandat med diverse akrobatiska konster... Det var väl typ sista banan som det gick att rida normalt även om det blev enstaka skutt då med :cautious:

Ja, och så är det ju väldigt lösgörande för hästen också. Bara positivt med andra ord. :laugh:
Haha! Ajdå jag som lärde min bjässe när han var liten att så får man inte göra:confused: De få gånger han inte har kunnat hålla sig i skinnet har jag dock varit ganska nöjd med det beslutet:o Tänk 180 cm häst som är lite för smidig för att det ska vara bekvämt när han skruvar upp sina bakhovar mot molen :nailbiting:

@RostKaptenen 180 är ENORMT stort!!! Fast när jag tänker efter så dom gångerna jag har trillat av riktigt stora hästar så har jag alltid landat på fötterna för man hinner liksom skruva sig ett helt varv på den lååååånga vägen ner. ;)
Värre med dom mindre hästarna. Min är 163 och då är man alltid lite på trekvarten i landningen. Jag vet för jag har gjort detta fyra gånger under det senaste halvåret typ. Mycket tårtbakning blir det. :laugh:

@Speedway Jag tycker också det är värre med 160 hästar som bockar för man har ju inget att hålla i :nailbiting: Känns som att sitta med hästen mellan vristerna och försöka balansera sin flaggstångsöverkropp:p Jag har aldrig åkt av min "ponny" men det är bergochdalbane-känsla i magen när man är över marken (och sadeln) så länge :o

min fuxfia skötte sig (för att vara hon) exemplariskt igår ^_^, själv så skötte jag mig inte lika bra, red som en kratta på de flesta hinderna då jag var tvärsäker på att hästen skulle vägra hoppa dem :banghead:. men hon bara flög över allt som jag styrde henne på, förutom en oxer som jag bromsade in henne i (jätte stor!).. och sen var det läskigt med ett litet nedhopp som vi fick rida om några gånger, men när vi sen kom över så var det full rulle både ned igenom dungen och sen full gas på väg upp mot de andra :D.
vi hoppade bank för andra gången (jätte stor!), vi travade och galopperade! igenom vattnet för första gången :D, och hoppade flera skit läskiga h90 hinder^_^.
hoppade inte fult så mycket som @L8P8 och @the_connemara, men är man en feg nybörjare så får man ta det lite lugnare :p.

Man känner sig som ett fån, när Ted tålmodigt säger till mig hur han vill att man ska mjukna i handen osv mot hindren. Jag vill _verkligen_ göra som han säger, men det är sjuuuukt svårt när hästen vill galoppera i tvåhundranittio knyck, när jag då försöker lugna henne lite, blir hon lack och svarar med att gå mer uppåt än framåt (tänk studsboll) och kombinerar det med skolor över mark och att slänga sig hit och dit... När hon lugnat sig i slutet så är det mkt enklare att åtminstone få till ngt som liknar stilhoppning liiiite. Nästa gång får hon galoppera mer på uppvärmningen.
jag är blev bara förvånad över hur nån kan ha så bra sits när hästen hoppar 150 över 90 hinder :p. själv så flyger jag som en groda över hästen om hon kommer för stort på ett hinder :rofl:

Ni ÄR duktiga, båda två. Det ser väldigt trevligt ut när du rider. Det skulle faktiskt inte vara några som helst problem för er att vara med på stilterrängen nästa helg, men du gör som du vill! :p

Tack :-) hoppas de har en 80 någon gång, då vill jag vara med! Eller om vi tränar flitigt till nästa år. Det är egentligen inte hindren som är problemet, styr jag och smackar på lite hoppar hästis. Men jag vill hitta mycket mer o stabilare bjudning o galopp så att allt känns enkelt. Typ lite av Leias flygande :angel: :-D Var det länge sedan ni tränade terräng senast? Hon kopplar kanske av mer när hon gått några gånger :-) Rider du två rundor på stilterrängen? Det kanske är bra för henne? O jag vill titta om Ted ska rida någon gång!

Buck, ni var ju jätteduktiga båda två!!!har ju bara sett dig rida på film innan och fy fan att du vågar säger jag bara :-P o så skötte ju sig pållan jättebra!!!

jag är blev bara förvånad över hur nån kan ha så bra sits när hästen hoppar 150 över 90 hinder :p. själv så flyger jag som en groda över hästen om hon kommer för stort på ett hinder :rofl:

Håller med!!

Tiger har oxå fått lära sig att hålla i fötterna, bocka får han men utan spark, haha. Över det där jäkla stockhindret som Lotta skriver om sparkade han dock lite o jag blev helt paff, haha. Läskigt hinder tyckte han med.

Jag vill åka till Jägers o galoppera, hur gör man då? Kände på träningen att pålle fortfarande inte är helt bekväm med att galoppera på (diskuterade vi inte detta i en tråd för massa massa år sedan Rostkaptenen?) utan blir lite "hjälp någon jagar mig!!!-spänd). Plus då att vi inte alls kan galoppera fort, haha. Hade varit najs att ha ett säkert underlag att galoppera lite på. Vår slinga är helt okej men rakan är 600 m och jag hade velat kunna rida längre och öka-minska precis när det behövs och inte bara för att det kommer en kurva.

Håller med!!

Tiger har oxå fått lära sig att hålla i fötterna, bocka får han men utan spark, haha. Över det där jäkla stockhindret som Lotta skriver om sparkade han dock lite o jag blev helt paff, haha. Läskigt hinder tyckte han med.

Jag vill åka till Jägers o galoppera, hur gör man då? Kände på träningen att pålle fortfarande inte är helt bekväm med att galoppera på (diskuterade vi inte detta i en tråd för massa massa år sedan Rostkaptenen?) utan blir lite "hjälp någon jagar mig!!!-spänd). Plus då att vi inte alls kan galoppera fort, haha. Hade varit najs att ha ett säkert underlag att galoppera lite på. Vår slinga är helt okej men rakan är 600 m och jag hade velat kunna rida längre och öka-minska precis när det behövs och inte bara för att det kommer en kurva.
de har ju lite galopp träningar uppe mot klippan och på jägersro(samma som anordnar det). klippan banan är en liten berg och dalbana också så blir lite mer styrketräning där ^_^.

den 27 är jag där :)
@Miiikaela_ vet du än om du också kommer?

Tyvärr har jag inte fått något svar på hästen än så jag kommer nog inte kunna vara med. Eller när jag väl får svar lär det inte finnas några platser kvar, om det ens finns det nu. Jag får väl hålla tummarna för att någon hoppar av i sista stund så jag kan hänga på!

Svarar både @Buck och @the_connemara

Hon hoppar stort ibland, men om vi bara inte kommer för nära, så har jag lärt mig följa med henne. Det är ju lixom ingen överraskning längre att det får plats två hinder istf ett under magen... :D
Vi tränade senast vid midsommar ungefär, vi har ju hoppat efter det, men det är inte samma sak m banhoppning. Jag hoppas på att hon ska lugna sig efter ett par ggr och är därför anmäld till träningen på tisdag. Två rundor har jag inte funderat över än, tror du man kan bestämma det på plats? :confused: Jag får prata m Ted på tisdag.

Och jag tyckte att du redde ut det bra med din fux, Buck, det verkar inte vara en helt pålitlig häst och då blir man lätt osäker själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar