Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså dom där svamparna har jag nog också nåt gammalt foto från...men kul att notera är ju hur unghästen, den var väl 4? tar i för kung o fosterland och Epona bara skuttar över...:D

När man är 13 år så tar man inte i mer än nödvändigt. Vilket i praktiken innebär att de ofta går att se vilken färg det var på bommarna vid banhoppning genom att titta på Eponas hovar. :p
River gör hon däremot inte så ofta. ;)

Alltså dom där svamparna har jag nog också nåt gammalt foto från...men kul att notera är ju hur unghästen, den var väl 4? tar i för kung o fosterland och Epona bara skuttar över...:D
Hehe, även fast det ser ut som om han tar i för kung och fosterland så gör han inte det. Nu hoppade vi visserligen lite långt ifrån och det är därför det ser ut så men han hoppar knappt.
Vi var på en P&J förra veckan och jag tyckte det kändes som om han äntligen har börjat "hoppa" tittade på videon efteråt och han tar knappt i alls. :o Undrar när han börjar på riktigt, jag lär väl få flyga till månen och tillbaka. Med mina korta ben finns det inte mycket utrymme att hålla om. :p

Gaah, gud vilken abstinens jag får nu när man ser bilder från tävlingar överallt... Snart ett år sedan jag hoppade terräng :( Snart vill det sig väl inte bättre än att jag släpar med tokhästen ut... Idag putsade jag iaf upp hoppsadeln (den hade visst hunnit börja mögla :o ) och tog en tur på fälten. Skutt och bock men vi höll oss på rätt köl i alla fall :p

Har en liten känsla av att punkten "följsamhet i hästens rörelseriktning" (nä, jag kan de inte utan till så är säkert inget korrekt citat :p) kommer få ett litet minus om ni uppvisar färdigheterna i inlägget ovan :D

Men vad kul!! :bump:

Lite nyfiken bara... någon mer än jag i tråden som ska till Hajjerna för träning/heldagsträning 14e respektive 27e september? :)

Kan ni hjälpa mig med era åsikter??

Har sedan tidigt i våras planerat att jag skall vara med på en helg i Falkenberg i oktober. Då hade jag inte planerat att skada mig och inte kunna rida på 3 månader.. Men nu vet jag inte. Vill gärna, tycker det låter urkul och passar väldigt bra att ta semester där ;). Men blir det för svårt för oss? Han är ju fyra år men har alltid varit ca 6 mån efter vad de "ska" vara i utbildning. Vi vill inte hoppa högt än utan få ordentligt med självförtroende och glädje.
Helgen innebär lördag fm dressyrpass med akademisk inriktning, em terrängpass. Söndag fm strandgalopp.

Så här står det om terrängpasset: Eftermiddagen spenderas på terrängbanan, välj mellan gruppen för dig som är nybörjare eller gruppen för dig som hoppat terräng tidigare. Terrängbanan bjuder på varierande hinder på debutant nivå.
Just sista meningen debutant nivå känns för svårt. Men det är ju en grupp för nybörjare. de kan väl inte förväntas hoppa debutant nivå? :/

Vi ska vara med på heldagen på hajjerna 2 helger innan och förhoppningsvis 2-3 enkelträningar innan dess.

Jag ska maila dem också och fråga ut ordentligt men ge mig gärna era åsikter. :)

@fritz_92 Var i Falkenberg? Om det är hos Forf så har dom jättemycket småhinder....eller hade iallafall när jag var där sist för 100 år sedan. :)

Så här står det:
Första dagen med träning på Falkenbergs Ortens Ryttarförenings anläggning för Rebecka Tell som är auktoriserad C-tränare.
Så borde väl vara där?? De hade SugerCup iår hos Forf så antar de har småhinder nu med. Frågan är om de andra är bättre och vi sinkar.. :(

Igår roade jag mig med att bygga några hinder här hemma som jag skulle träna lite på:

Idag står hästen med jodopaxbandage runt hoven efter att hovslagaren har varit här och plockat bort skon som han så fint trampade upp i sulan i natt i boxen...!!! :rage: :rage::rage:

Så här står det:
Första dagen med träning på Falkenbergs Ortens Ryttarförenings anläggning för Rebecka Tell som är auktoriserad C-tränare.
Så borde väl vara där?? De hade SugerCup iår hos Forf så antar de har småhinder nu med. Frågan är om de andra är bättre och vi sinkar.. :(
På terrängträning brukar det vara rätt enkelt att undervisa även med ojämna grupper. Man får helt enkelt hoppa lite olika hinder efter förmåga. Så det tror jag inte att du behöver oroa dig för.:up: Var ska man annars börja om inte i en nybörjargrupp? :)

Vad kul. Jag är också jättetaggad men det blir ju då min och pållens debut. Vi får se hur det går helt enkelt.
Dressyren känns ju inte helt hopplös iaf efter gårdagens träning. :D

Debut för mig med, och jag ska vara med i DM!:nailbiting:
Dressyren känns ganska hopplös för mig:o Har stor häst så kortbanan är väldigt kort under galopp-längningarna på långsidorna:p och lydnaden är väl inte den bästa jus nu efter att hon har vilade förra veckan :idea: Men jag har dressyrträning på torsdag så vi ska väl reda ut det med!

Någon som är lite mer teknisk än jag och vet hur man lägger in bilder från instagram? Det går bara från mobilen eller? Hmm.

Nåväl. Idag terrängade vi för tredje gången i Skåne, fortf för Ted på hans bana. Och vet ni vad, Tiger kan vägra :eek: :confused: Nästan skönt o veta att han är en normal häst, haha.

Jag minns att vi en gång har blåvägrat ut oss på en P&J när han var 4 år på en vattenmatta som han redan hade hoppat höjden innan. Då var det nog lite unghästkollaps i hjärnan för det har aldirg hänt senare (varken blåvägrandet eller vägrande över huvudtaget och vattenmattor har vi hoppat efteråt utan problem).

Det var i slutet av träningen när nästa gäng kom och Tiger missade att ett litet barn typ hängde på sin mamma när de kom gåendes. Tiger bara "GAAH, EN SABELTANDAD TIGER!!!!!" och tittate ju inte ett dugg på hindret vi var på väg emot såklart. Och såklart tyckte matten på ryggen att nu är Tiger såpass vuxen att han borde låta bli sådana skräckattacker och fortsätta göra sitt jobb. Klart dumt faktiskt. Alltså stannade han där och sen en gång på hinder 3 i den slingan vi hoppade för det superspända blev ju JÄTTEHEMSKT bara för att matte var elak och red vidare. Rätt onödigt tycker jag i efterhand, han kunde ju fått stannat o kollat in barnet och hoppa sina rundor sen.

Rundan efter där vi hoppade samma tre hinder och la till ett på slutet var dock helt okej, men jag är ändå inte riktigt nöjd med att jag skrämde honom helt i onödan. Han må se väldigt lugn/stabil/cool/lat och säkert rätt ofta även avtrubbat ridskolehästaktig ut men det ligger ganska många timmar av väldigt specfikt hanterande av dylika situationer just för att bibehålla/få tillbaka lugnet o kontakten med världen. Och inte dra iväg, slänga av ryttaren i panik och springa till skogs vilket var en reaktion på just det där sinnelaget hos hans ljuvliga mor.

Jaja, resten av träningen ägnade vi åt att hoppa lite småhinder, lite 90-hinder och lite bitar av 90-banan och det kändes bra. Det blir lättare för varje gång att hitta mer galopp och Tiger blir piggare för varje gång. Han gillar helt klart att matte börjar kunna låta honom vara mer o mer! Även om det är ett jäkla repeat i mitt huvud att inte klämma med knäna, trampa framåt nedåt i stigbyglarna, hålla om med underskänkeln, sitta upp, ha hästen framför mig osv osv.

Tiger fick som vanligt massa välförtjänt beröm av Ted, det är ju det jag säger MATTE måste träna. Tiger gör liksom alltid vad man ber honom om :love:

Vi har inte så fasligt långt till Hajjerna som jag trodde. Min bästa kompis ska dit och träna i nästa vecka, så idag mailade jag och frågade om jag och Wilddjuret också får plats i den gruppen. Känns roligare att åka dit med nån man känner, så kan vi vara fega ihop ;) Inget svar än, men håller tummarna att vi får va med! :bump:

För övrigt skuttade vi lite hemma på ridbanan igår. Hästis börjar kännas stabil och fin på hinder, och jag börjar vänja mig av med att rida an med handbromsen i. Så vi tycks inte vara helt obildbara :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar