Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
styr jag och smackar på lite hoppar hästis.

Det gör :devil: inte min häst!

Var på Pay & Jump idag och skulle hoppa två rundor på 80cm. Häst var superfin på framridningen och hoppade jättefint på framhoppningen men sen tog det roliga slut. Första och andra hindret gick som en dans men på trean blev det tittigt och tvärnit. Red på igen och då gick det bra.....ända fram till hinder nr 4 för då blev det tvärnit igen. Två gånger. Vi hoppade ettan igen och sen sa vi tack och hej. :meh: :wtf: :mad: :cry: :banghead: :yuck: :rage:

Varför kan jag relatera så himla bra till det här nu då? :angel:
Been there, done that, got the T-shirt... Men den hästen sålde jag efter fyra år av slit och tårar. Älskar min tokiga hoppjerka, som jag kan lita på i alla väder. :love: Om jag bara håller om och inte drar henne i munnen så tar hon sig över allt.

Två rundor har jag inte funderat över än, tror du man kan bestämma det på plats? :confused: Jag får prata m Ted på tisdag.

Man får rida samma runda två gånger om man vill. Antar att andra rundan är utom tävlan dock, eller ja, den bedöms av oss men kan nog inte räknas som kval o sådant. Ted vet säkert! Innan har det inte varit några problem att efteranmäla till en runda till på plats iaf o det är väl inte så många starter att det skulle ställa till det gissar jag friskt.

Nu hörrni har jag en BILD, eh, tagen av mig efter träningen. Nåja.

wpid-dsc_2262.jpg

Man får rida samma runda två gånger om man vill. Antar att andra rundan är utom tävlan dock, eller ja, den bedöms av oss men kan nog inte räknas som kval o sådant. Ted vet säkert! Innan har det inte varit några problem att efteranmäla till en runda till på plats iaf o det är väl inte så många starter att det skulle ställa till det gissar jag friskt.

Det är ju nästan inga starter?
Tycker det är rätt dyrt med 300 kr/start för en stilterräng, och sen dessutom 100 kr i efteranmälningsavgift fast det knappt är några starter. Hade tänkt rida ST100.

Är det inte så att folk fått upp ögonen för att de måste kvala via stilterräng o har fixat det tidigare i år? Kan ju vara en anledning. 300 kr i avgift måste väl bero på att domarna tar betalt för sina tjänster? Tycker också det låter mycket. Vore tråkigt om en sån sak stoppar tillväxten av ekipage som vill rida.

Är det inte så att folk fått upp ögonen för att de måste kvala via stilterräng o har fixat det tidigare i år? Kan ju vara en anledning. 300 kr i avgift måste väl bero på att domarna tar betalt för sina tjänster? Tycker också det låter mycket. Vore tråkigt om en sån sak stoppar tillväxten av ekipage som vill rida.

Men man måste inte kvala via stilterräng dessutom är ju kvalen ännu enklare i år så därför tror jag att dom flesta som har velat kvala har gjort det.

Det är ju nästan inga starter?
Tycker det är rätt dyrt med 300 kr/start för en stilterräng, och sen dessutom 100 kr i efteranmälningsavgift fast det knappt är några starter. Hade tänkt rida ST100.

Du glömmer vet. avg oxå ..ja det är alldeles för dyrt. Därför tror jag inte det kommer bli en hit i sverige. I Tyskland kostar det 80 spänn tror jag Linda sa vid nått tillfälle så varför ska det vara såå mkt dyrare här ,

*Lite OT men*
Alltså det här med kvalen är ju verkligen cirkus :p När jag red med Marlin så vart man ju iaf tvungen att ha minst ett stilterrängkval + ett kval i antingen stilterräng, H90(då fick man dock ha två nedslag istället för ett som nu) eller dressyr+hoppning. Då klarade han kvalgränsen i alla sina 5 starter. Nästa år hade han inte varit kvalad alls med de resultaten. Och nu är det ännu lättare igen? (4års tänker jag på nu)

Ja.. 4 och 5 åringarna behöver bara göra ett kval, finns lite olika varianter på det. 4 åringarna kan även kvala genom dressyr o hopp utan någon terräng inblandad.

@fritz_92 Nu vet jag vem du är. :)

Och en Pay & Jump på Tokarp den 7/9 skulle det visst bli? Jag hade tänkt att jag också skulle ha varit med då eftersom vi har så nära dit men nu krockar det ju med terrängtävlingen på Hajjerna så då kommer jag åka dit istället.

Häromdagen hade vi inhoppning på schemat :)

Eller tja, hon har hoppat bomhinder en gång innan men det var inte lika roligt som dessa "natur hinder"!

Fick även till något språng i galopp för första gången.
Här är en bild i dressyrsadel (Inte till för att hoppa in hästar i!!)

@fritz_92 Nu vet jag vem du är. :)

Och en Pay & Jump på Tokarp den 7/9 skulle det visst bli? Jag hade tänkt att jag också skulle ha varit med då eftersom vi har så nära dit men nu krockar det ju med terrängtävlingen på Hajjerna så då kommer jag åka dit istället.

Var det Talladins namn du kopplade ihop det med? :) Som du säkert förstod på höjden vi ska "hoppa" är det miljöträning vi är ute efter. :)

Kl
Red ut idag med lite terräng inslag. Öste ner regn när vi började så blev många vattenpölar. De små kan man hoppa över så länge man får landa i galopp. Trav är en överskattad gångart!
På vägen hem galopperade vi först genom en stor vattenpöl utan att tveka minsta :) Så stolt över honom.

Dock har han fått för sig att man kan kicka åt andra hästar när de kanske är på väg om. Får inte glömma röd rosett i svansen på Tokarp.

Men man måste inte kvala via stilterräng dessutom är ju kvalen ännu enklare i år så därför tror jag att dom flesta som har velat kvala har gjort det.
Nej jag läste fel på 4-års, läste ihop alternativ 2 o 3, var ju mest logiskt att man var tvungen att rida nån slags terräng för att få starta men nehej då så var icke fallet!:confused:

Känner oss klara med Hajjernas bana nu, var där igår och man ser på Lilla Svarta att hon tycker hon kan den banan vid det här laget...skuttade runt en lagom bana iaf utan bekymmer med piloten på ryggen, kanske blir några fler FT starter i höst iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen
  • Vad ska vi göra med skräck-toaletten?