Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Om jag har förstått rätt på vad det är, så såg jag många av den typen av vägar när jag var i Nederländerna förra året och tänkte då att jag saknade det här - utifrån det jag såg verkade det fungera bra och smidigt på vägarna där. Det är i dagsläget många vägar i närområdet som jag inte skulle känna mig bekväm att cykla eller gå längre sträckor, och där de aldrig skulle få för sig att bygga en separat cykelväg, men där jag troligtvis hade varit mer benägen att cykla om det hade varit ett fungerande system som det jag såg i Nederländerna.
 
Vad är nackdelen med den?
Där jag kört har den varit till nytta.
Den jag varit i kontakt med också.

Där gör den att bilarna inte prejar cyklisterna vid möte. Genom att de är fredade i sidofälten måste bilarna anpassa farten och göra möten enbart på de ställen där det faktiskt finns utrymme för att göra möten. Istället för att de fräser på och alla andra måste kasta sig i diket när det råkar komma bilar från båda hållen samtidigt så utrymmet för andra blir obefintligt.

I det fallet är det som ett mellanting mellan bygata och villagata precis i ytterkanten av stan. Många cyklister, både vuxna och barn, en busslinje och delvis genomfartstrafik som inte helt går att leda bort men ändå en begränsad mängd bilar/timme. Ingen som inte "går som man ska". Det är folk (inkl. barn på väg till skolan) som varit rädda att gå för att bilarna inte kör som man ska - läs göra möten och omkörningar först om man försäkrat sig om att utrymmet för det finns.

Alternativet som jag ser det hade varit att smalna ner vägen och göra mötesplatser. Det hade definitivt blivit bökigare för bilarna och gett mycket sämre flyt på trafiken, varit hatat för bussens skull, och förmodligen haft svårt att täcka kapacitetsbehovet utan köer i högtrafik. Eller en massa farthinder, blomlådor odyl. som också hade blivit mer bök till mindre nytta.

Kanske är det en fördel att det i princip bara är lokal trafik på den gatan, så alla faktiskt vet hur man ska göra?
 
googlade. Tydligen ett påhitt av trafikverket.
Verkar feltänkt.
Utan målning hade den nog funkat utmärkt.

Det är absolut inte en påhitt av Trafikverket. Det är en vanlig företeelse i andra länder med mer utrymmesbrist och/eller bättre fokus på oskyddade trafikanter.
 
Ur fotgägängarperspektiv tycker jag det känns tryggare.

Den jag varit i kontakt med också.

Där gör den att bilarna inte prejar cyklisterna vid möte. Genom att de är fredade i sidofälten måste bilarna anpassa farten och göra möten enbart på de ställen där det faktiskt finns utrymme för att göra möten. Istället för att de fräser på och alla andra måste kasta sig i diket när det råkar komma bilar från båda hållen samtidigt så utrymmet för andra blir obefintligt.

I det fallet är det som ett mellanting mellan bygata och villagata precis i ytterkanten av stan. Många cyklister, både vuxna och barn, en busslinje och delvis genomfartstrafik som inte helt går att leda bort men ändå en begränsad mängd bilar/timme. Ingen som inte "går som man ska". Det är folk (inkl. barn på väg till skolan) som varit rädda att gå för att bilarna inte kör som man ska - läs göra möten och omkörningar först om man försäkrat sig om att utrymmet för det finns.

Alternativet som jag ser det hade varit att smalna ner vägen och göra mötesplatser. Det hade definitivt blivit bökigare för bilarna och gett mycket sämre flyt på trafiken, varit hatat för bussens skull, och förmodligen haft svårt att täcka kapacitetsbehovet utan köer i högtrafik. Eller en massa farthinder, blomlådor odyl. som också hade blivit mer bök till mindre nytta.

Kanske är det en fördel att det i princip bara är lokal trafik på den gatan, så alla faktiskt vet hur man ska göra?
I dagsläget kör 90% av bilarna i sidofälten så det är ju skit för andra trafikslag. Som för övrigt väldigt sällan vistas på den sträckan. Det är 500 m mitt på en väg. Det leder liksom inte till något. Cyklisterna får det lika farligt där det återgår till vanlig väg. Så just där fungerar det inte alls.
Sen funderar jag varför det inte lärs ut om såna vägar på trafikskolan? Min systerdotter tog körkort för ett år sen, hon visste inte heller vad det är.
 
Det är absolut inte en påhitt av Trafikverket. Det är en vanlig företeelse i andra länder med mer utrymmesbrist och/eller bättre fokus på oskyddade trafikanter.
Det är ju i princip så som folk alltid kör där jag bor och vi har en mellanstor grusväg. Så länge alla tänker och är flexibla går det att samsas allt från timmerbilar till hundrastare när bredden är begränsad och vissa kurvor mindre förlåtande än andra.
Det är nog mer var och hur man tillämpar det som i så fall är nytt, mer än körsättet i sig?
 
På vänstersida på kanten. Så gällde iaf när jag växte upp och då var det 70 sträcka där. Vi barn var kapabla att gå utan problem. I denna kurva går man en och en inte 5 i bredd.

My point exactly. Och hur gör man om man har med sig barnvagn och en fyraåring på cykel?

Det du beskriver är inte i närheten av godtagbar standard för oskyddade trafikanter på en 50-väg. Om man vill prioritera dessa behövs åtgärder. Det finns massor med forskning om hur bred en gångbana behöver vara för att upplevas och vara säker. 5 i bredd går man inte på en spdan heller för övrigt.

Hur ska man annars gå på vägen om man är på landet?

Med tillräckligt med utrymme för att vägen ska upplevas som avsedd även för gående.
 
Det är ju i princip så som folk alltid kör där jag bor och vi har en mellanstor grusväg. Så länge alla tänker och är flexibla går det att samsas allt från timmerbilar till hundrastare när bredden är begränsad och vissa kurvor mindre förlåtande än andra.
Det är nog mer var och hur man tillämpar det som i så fall är nytt, mer än körsättet i sig?

Det ”nya” eller vad man ska säga är ju just det att man målar upp fält för oskyddade trafikanter på bekostnad av körfälten. Som du säger är körsättet i sig inget nytt. Sen delar jag verkligen inte upplevelsen folk beskriver här att det för gående och cyklister fungerar bekymmersfritt med omålat.
 
Hur ska man gå på en väg som saknar vägren och där bilisterna kör i hög hastighet?
Som jag. Det är 70 på vägen utanför och bilarna kör fortare än så. Om detinte är cyklister, rullskidåkare eller gåene å vägen, då saktar alla in. Mycket tung trafik dessutom.
Jag och hund går på lilla remsan utanför strecken. Det går utmärkt och folk tar hänsyn. Nästan alla bytertill vänster körfält när de möter oss. Har de möte saktar de in och jag går längre ut mot diket. Inga problem.
 
Det kan jag köpa, om vägen använts av gående. Denna väg gör inte det så det är ju bara dumt.

Och inte av några cyklister heller?

Om det inte finns någon enda målpunkt för gående och cyklister i området och inte heller några potentiella personer som skulle kunna tänkas gå eller cykla på vägen så låter det ju som ett konstigt val av sträcka. Annars kan man ju fundera på höna och ägg :)
 
Och inte av några cyklister heller?

Om det inte finns någon enda målpunkt för gående och cyklister i området och inte heller några potentiella personer som skulle kunna tänkas gå eller cykla på vägen så låter det ju som ett konstigt val av sträcka. Annars kan man ju fundera på höna och ägg :)
Alltså, vissa som cyklar till stan kanske, men då är det ändå bara 500 m av 4 km sträcka som är bygdeväg så det känns ju väldigt onödigt.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 530
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 887
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 865
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp