K
Kimz0r
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?
Huvudet på spiken!TinyWiny skrev:Kanske är det jantelagen som spökar...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Huvudet på spiken!TinyWiny skrev:Kanske är det jantelagen som spökar...
Ur vissa perspektiv skulle man ju kunna säga att nästan allt vi gör är egoistiskt. Att skaffa barn är det väl i allra högsta grad! För det är ju som du säger: något jag gör för att JAG vill det. Att ha husdjur är ju också ett slags höjden av egoism. Men; att handlingen är egoistisk innebär ju inte att man inte kan få en win-win-situation ur det hela. Barnet kan trots min egoism att skaffa det få en jäkla bra uppväxt och liv. Husdjuret kan få toppenbra levnadsförhållanden. En egoistisk handling behöver ju inte nödvändigtvis utmynna i att jag också är oansvarig eller inte gör det bästa för mina barn.Luff skrev:Jag har inte svaret.
Jag skaffade barn för att jag ville ha barn -
Egoistiskt Ja
Negativt Nej
Skaffar man barn för att tillfredställa sig själv?
Själva frågeställningen är helkomplicerad.
Exakt!!Kimz0r skrev:Något behov att tillfredsställa måste ju ligga till grund för att skaffa barn, och allt vi gör för att tillfredsställa behov är att betrakta som egoistiskt, anser jag.
Ja, det är egoistiskt att ge pengar till välgörenhet också.
Kimz0r skrev:Vad?
(tio)
Kimz0r skrev:Ja, men jag anser ju att människan i grunden är egoistiskt, så jag protesterar inte. Att tillfredsställa behov är ju egoistiskt, det är därför de tillfredsställs.
Kimz0r skrev:Ja, människan är med stor säkerhet den mest egoistiska varelsen på jorden.
Kimz0r skrev:Ja, och människan slaktar och dödar vadhelst vi känner för. Och vår tillgång till resurser och pengar gör att vi har ytterligare sätt att utagera vår egoism på som katterna saknar.
TinyWiny skrev:Det är inte egoism det ligger i deras natur, precis som vi på stenåldern skaffade barn för att vi blev gravida inte för att vi ville!
Numera skaffar vi barn när vi själva vill alltså ren egoism positiv sådan!