Sv: Torv

När jag haft torv har jag haft permanentbädd, dvs tagit ut bajs men låtit kisset vara kvar. Jag har ofta grundat en bädd med ca 6-8balar. Man får lägga in dem succesivt så de hinner packa sig. (vanlig 3x3m box). Sen har det gått åt ungefär 1 bal/vecka.

BonRaiz, ditt inlägg var intressant. Min häst har små sår på hasorna och jag har gått igenom boxen med lupp. Inte hittat något vasst. Jag ska definitivt prova torv. Mina står på spån, det går åt en bal i veckan och jag bäddar upp med 3 balar i tom 9 kvm box.

Jag vet inte om jag kan kalla det för bädd, det är inte målet i alla fall. Men det blir det nästan av sig själv. Jag tar bara ut pluttarna och om det är riktigt blöta fläckar.
Så det blir nästan som en bädd av sig själv.

Det enda jag tycker är jobbigt är just nu när vi har kallare än vanligt. Torven fryser lite och blir lite klumpig, och därför mockar man ut lite mer än nödvändigt.

Visst ser det fräschare och ljusare ut med spån, men jag tycker att det luktar apa. Det gör det inte med torv.

fallon skrev:
BonRaiz, ditt inlägg var intressant. Min häst har små sår på hasorna och jag har gått igenom boxen med lupp. Inte hittat något vasst. Jag ska definitivt prova torv. Mina står på spån, det går åt en bal i veckan och jag bäddar upp med 3 balar i tom 9 kvm box.
Jo, det har varit kanon, det blir som en bädd, och behöver inte va så tjockt heller...det ligger kvar ändå...
Min förra häst hade samma problem...jag försökte verkligen och ha tjock bädd, men det hjälpte inte...speciellt ena sidans has var så illa däran att det blödde när man kom in på morgonen...
Nackdelen nu i vinter har varit, att den frös till is där ute vid förvaring, att vi varit tvungna att anv spån igen...och nu har torven blandats m det, till följd att bädden är borta...och håren på hasorna är "svedda"...men nu kommer väll våren och torven töar, hoppas jag...
Prova...
Annars är alternativet, gummimatta...dyrt men mkt effektivt..vi har det i den ena boxen och funderar på o sätta in till min med...:)

Går år ungefär 6 balar torv i månaden per häst till mina skitgrisar :love: . Har dock spån inblandat i torven redan från leverantören vilket gör att det ser och luktar lite fräschare ut.

För att halmen ska kosta 100 spänn i månaden så måste man väl stå i skåne?? Känns som en omöjlighet här i stockholm? Eller är det nån här som har bra och billig halm?

har du kollat väggarna? vissa hästar slår emot väggen med hasorna eller trycker upp sig däremot.. så det behöver inte vara bädden som orsakar hassåren..

Vi har torv i våra boxar, av den anledningen som någon sa, att det är ingen som vill hämta det. Min bädd är ungefär 15-20 cm, nästan. Rätt mkt med andra ord, men det är rätt kallt hos oss så jag vill att det kan bli så varmt som möjligt med hjälp av torven. När jag tog ut allt och la in nytt så gick det åt 6-7 balar, men jag vattnar såpass mkt så det blir en bra stadga i bädden och inte löst "puderlager", det vill jag ju bara ha allra överst. På sommaren la jag inne, 3 i månaden och 4-5 på vintern. Tog ut allt 1-2 ggr om året. Annars tvättade jag väggarna var 12 vecka för att hålla det rent och fräscht. Balen betalar jag 75 kr st, men det är för att vi står på ridskola och de vill ta ut en mellanskillnad. Jag tror att det vanligtvis ligger på 60 kr/st.

Immer skrev:
Jag betalar 69 kronor/ torvbal, 400 liter, köper i en lokal foderbutik. Samma balar kostar 112 kronor/st hos Lantmännen......

Immer

Hej Immer,

Kan inte du vara så snäll och PM´:a vilken din lokala foderbutik är?
Det vore väldigt väldigt bussigt!
/Helen

Hej!
Jag har haft torv i mitt stall men gillar det inte, det blir mörkt och ser tråkgit ut. Sedan ser man inte vad som är torv eller vad som är bajs.

vildros86 skrev:
Hej!
Jag har haft torv i mitt stall men gillar det inte, det blir mörkt och ser tråkgit ut. Sedan ser man inte vad som är torv eller vad som är bajs.
Kan hålla m att det är mörkt, men man vänjer sig..och så behöver man inte va så petig....:)

Ja, se Lantmännen...de är mkt dyrare i allt...
Förr köpte jag Spån hos Staben (25kr balen), vet inte vad de kostar idag...kanske 28-35kr...men LM tog redan då över 100kr balen...
Det bästa/billigaste var o hämta direkt fr sågen..

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 746
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka