Tonårsproblem?

I

Italyme

Hejsan! Det är en del av er som har problem med era tonåringar.... Jag är själv 15 år och har stor kompitens när det gäller just tonåringar.
Jag är nämligen väldigt intresserad av ungsomars psykologi och tänkande så om du har något du vill fråga så gör det!

Har särskilt stor kunnskap om: Röking, Droger, Kompisar och Hur du sätter regler för Tonåringen.

Fråga på:idea:
 
Sv: Tonårsproblem?

Hejsan! Det är en del av er som har problem med era tonåringar.... Jag är själv 15 år och har stor kompitens när det gäller just tonåringar.
Jag är nämligen väldigt intresserad av ungsomars psykologi och tänkande så om du har något du vill fråga så gör det!

Har särskilt stor kunnskap om: Röking, Droger, Kompisar och Hur du sätter regler för Tonåringen.

Fråga på:idea:

Intressant , har du någon egen erfarenhet av separerade föräldrar och att ha föräldrar som tycker helt olika om vad som ska vara regler för en tonåring ?
 
Sv: Tonårsproblem?

Japp det har jag! Mina föräldrar skilde sig när jag var ett år så det minns jag inget av... däremot har jag fått "terapia" ett stort antal kompisar genom åren. Min erfarenhet är att även om föräldrar är tänkta att vara och bo ihop så kanske inte detta alltid är till det bättre.
De är människor precis som alla andra och om de är lyckligare på skilda håll så är det för det bästa.
Bara för att man är föräldrar så betyder inte det att kärleken varar för evigt... nej det är precis som för alla andra.

Jag har bott med min mamma hela mitt liv och jag måste säga att jag är otroligt glad över detta! Vi är praktiskt taget som syskon och jag älskar henne så mycket.. visst tycker folk att vi är knasiga ibland men det bryr vi oss inte om!

Vi respekterar varandra och ställer upp för varandra i alla lägen.
 
Sv: Tonårsproblem?

Jag har erfarenhet av det, både som varande barnet och föräldern. Min erfarenhet är att det inte behöver vara ofördelaktigt för barnet att det är olika regler på olika ställen, men att föräldrarna bör vara någorlunda överens om att det är ok att inte vara överens. Om du förstår hur jag menar?

Min äldste son tex är 16 år och har ganska strikta datortider hemma hos sin pappa - 18-22 på vardagar (varav en helt datorfri dag) och något längre på helger - medan han har fria tider vid datorn hemma hos mig. Det fungerar bra och hans andra familj och jag har pratat om detta.
 
Sv: Tonårsproblem?

Det är bra när de både föräldrarna har bra kontakt..... och jag tror faktiskt att det är possetivt att ni har två olika "regler" gällande datorn. Min erfarenhet är den att om man har skilda föräldrar så är det som att ha två olika liv. Man pratar med de olika föräldrarna på olika sätt och anförtror dem olika saker.
:smirk:
 
Sv: Tonårsproblem?

Japp det har jag! Mina föräldrar skilde sig när jag var ett år så det minns jag inget av... däremot har jag fått "terapia" ett stort antal kompisar genom åren. Min erfarenhet är att även om föräldrar är tänkta att vara och bo ihop så kanske inte detta alltid är till det bättre.
De är människor precis som alla andra och om de är lyckligare på skilda håll så är det för det bästa.
Bara för att man är föräldrar så betyder inte det att kärleken varar för evigt... nej det är precis som för alla andra.

Jag har bott med min mamma hela mitt liv och jag måste säga att jag är otroligt glad över detta! Vi är praktiskt taget som syskon och jag älskar henne så mycket.. visst tycker folk att vi är knasiga ibland men det bryr vi oss inte om!

Vi respekterar varandra och ställer upp för varandra i alla lägen.

Har du kontakt med din pappa?

När det gäller olika regler har jag tyvär erfarenhet av att vissa tonåringar utnyttjar den föräldern som inte sätter några regler, som tex är mest hos just den föräldern, för att tonåringen vet att där får hon vara ute länge varje kväll och plugget kommer i andra hand. När sen den "strängare" föräldern talar om att tonåringen måste skärpa sig så blir det konflikt :eek: Jag har själv ännu inga egna barn, men det är min sambos tonåring. Jag kan inte lägga mig i för mycket, för jag anser att det är föräldrarnas yttersta ansvar, jag kan inte ersätta mamma rollen.
 
Sv: Tonårsproblem?

Jag avsade kontakten med min pappa när jag var sju år.... sedan började jag träffa honom igen när jag var fjorton.

Jag förstår vad du menar... Men detr gäller att båda familjerna gör en "deal" med tonåringen.. en uppgörelse om hur man beter sig i den här familjen.

När det gäller det där med att ta över mammarollen så är det oftast något som undomar använder som "vapen" mot sin "extra mamma" eftersom de vet att det biter på dem.
Tonåringen vet mycket väl att du inte försöker ta över mammans plats.
Jag har själv varit likadan och sagt till mina plastpappor "Du är inte min riktiga pappa" Men min känsla var inte alls sådan.
Jag sa så endast för att jag visste att min "plastförälder" skulle vekna.... :o
 
Sv: Tonårsproblem?

Jag avsade kontakten med min pappa när jag var sju år.... sedan började jag träffa honom igen när jag var fjorton.

Jag förstår vad du menar... Men detr gäller att båda familjerna gör en "deal" med tonåringen.. en uppgörelse om hur man beter sig i den här familjen.

När det gäller det där med att ta över mammarollen så är det oftast något som undomar använder som "vapen" mot sin "extra mamma" eftersom de vet att det biter på dem.
Tonåringen vet mycket väl att du inte försöker ta över mammans plats.
Jag har själv varit likadan och sagt till mina plastpappor "Du är inte min riktiga pappa" Men min känsla var inte alls sådan.
Jag sa så endast för att jag visste att min "plastförälder" skulle vekna.... :o

Oj då miss förtog du mig :o Det har hon inte sagt, utan hon har varit tjyst mot mig. Men hennes pappa har sedan jag kom in i bilden orkat ställa mer krav på henne, så hon har flyttat helt och hållet till mamma för att undvika konflikterna mellan henne och pappa.

Nu saknar han henne väldigt mycket och vet inte hur han ska få kontakt med henne på ett bra sett igen. Han och mamman har nämligen väldigt svårt att prata med varandra :(

Han vill gärna att hon kommer hit, men hon vägrar. dessutom har hon väldigt jobbigt med att jag väntar barn. Det är sorligt.

Jag säger till honom att han kan ju ringa henne och prata med henne. visa att han bryr sig ( han är rädd att hon skall slänga på luren, vilket har hänt ett antal gånger)
 
Sv: Tonårsproblem?

Oj sorry! märkte det:angel: haha

Hmm låter lite knepigt... Vad är det för krav ni ställer på henne?? är det städning eller är det större saker??
 
Sv: Tonårsproblem?

Oj sorry! märkte det:angel: haha

Hmm låter lite knepigt... Vad är det för krav ni ställer på henne?? är det städning eller är det större saker??

Japp, inte helt enkelt :crazy:

Ja att hon skall sköta sin häst, sköta plugget, plocka undan sin egen disk från tex tv rums borden.
Ordningen i hennes rum tycker jag personligen är hennes ensak, men det stör hennes pappa.
 
Sv: Tonårsproblem?

Det är ju helt självklara saker!! Jag har tre egna hästar och jag skulle aldrig komma på tanken att inte ta hand om dem! Plugget det är ju ens eget ansvar och vill man bli något så gäller det ju att sköta sig! Och disken tar man bort efter sig!

Tycker att det är fegt av henne att använda sig själv som hämnd! Det är inte snällt och det är barnsligt.

Om hon lägger på i örat när de pratar i telefon så föreslår jag ett "face to face" möte där det förklaras för henne varför hon ska göra detta. Om hon inte håller med så be henne utveckla och berätta vad och varför hon tycker något känns orättvist.

När det gäller städning av rum så är jag själv en riktig slarver! Mina regler lyder så att om jag ska ha kompisar hemma så måste mitt rum vara städat annars så får jag leva hur jag vill. Jag måste säga att min mamma är rätt smart för varje gång jag ska iväg och tävla eller ska iväg någonstans överhuvudtaget så ger hon mig alltid villkor som tex: Jag skjutsar dig men då ska köket vara ordentligt städat.

Haha det funkar faktiskt riktigt bra;)
 
Sv: Tonårsproblem?

Det är ju helt självklara saker!! Jag har tre egna hästar och jag skulle aldrig komma på tanken att inte ta hand om dem! Plugget det är ju ens eget ansvar och vill man bli något så gäller det ju att sköta sig! Och disken tar man bort efter sig!

Tycker att det är fegt av henne att använda sig själv som hämnd! Det är inte snällt och det är barnsligt.

Om hon lägger på i örat när de pratar i telefon så föreslår jag ett "face to face" möte där det förklaras för henne varför hon ska göra detta. Om hon inte håller med så be henne utveckla och berätta vad och varför hon tycker något känns orättvist.

När det gäller städning av rum så är jag själv en riktig slarver! Mina regler lyder så att om jag ska ha kompisar hemma så måste mitt rum vara städat annars så får jag leva hur jag vill. Jag måste säga att min mamma är rätt smart för varje gång jag ska iväg och tävla eller ska iväg någonstans överhuvudtaget så ger hon mig alltid villkor som tex: Jag skjutsar dig men då ska köket vara ordentligt städat.

Haha det funkar faktiskt riktigt bra;)

Härligt att höra och kloka svar :) var själv som du när jag var 15 år - men inte lika klok på att svar på sånna här frågor ;)

I denna tjejs fall är det nog som du säger att hon använder sig själv som hämd, för att hon är medveten om hur känslig hennes pappa är för det , och det gör självklart mig förbannad :mad:

De senaste gångerna han har pratad med henne "face to face" (i lugn ton) har tigit och gråtit

Antingen så kommer hon att mogna och inse med tiden eller så behöver de proffisionell hjälp

Hur är din relation med din pappa idag, bor du där ibland? Saknar han inte dig?
 
Sv: Tonårsproblem?

Haha tack för de komplimangerna;)

Jag träffar min pappa så ofta som jag har tid. Visst saknar han mig men han lämnar nästan varje dag en rolig rammsa på min mobiltelefon eller skrivver att han älskar mig ungefär tusen gånger i sms:)
Eftersom jag började träffa min pappa rätt sent så är det mer än vuxen relation mellan oss...
Han skryter hjärna om mig för sina kompisar och skriver alltid ett lycka till inna prov... så på ett sätt så känns det som om han är med mig hela tiden även fast vi inte träffas:smirk:
 
Sv: Tonårsproblem?

Vilken jobbig sits Edgar, förstår att din sambo är ledsen. Det är ju i den här situationen som det är så viktigt att som förälder övervinna sina egna rädslor och försöka axla ansvaret, men jag vet att det är lättare sagt än gjort...

För att bena lite:

Om han ringer för att prata med sin dotter och hon lägger på luren? Då får han ringa igen nästa dag. Och nästa dag. Hon testar hans uthållighet - hur mycket älskar han mig - och det gäller att hålla ut längst, så att säga. Brev kan också vara ett sätt att komma åt tjejens innersta känslor.

Det finns ju flera aspekter av detta som är värda att titta på, för att må bättre som förälder till ett barn som ratar en.

  • Du kan skriva upp att dottern egentligen inser att era krav inte är orimliga
  • Det är inte troligt att hon tackar sin mamma senare i livet för att hon inte fick några krav på sig
  • Dottern kommer så småningom att förstå vad kraven ni ställer egentligen betyder
  • Det går inte att påverka någon som inte vill, men förr eller senare så brukar de förstå vad som är "rätt" och inte
 
Sv: Tonårsproblem?

Haha tack för de komplimangerna;)

Jag träffar min pappa så ofta som jag har tid. Visst saknar han mig men han lämnar nästan varje dag en rolig rammsa på min mobiltelefon eller skrivver att han älskar mig ungefär tusen gånger i sms:)
Eftersom jag började träffa min pappa rätt sent så är det mer än vuxen relation mellan oss...
Han skryter hjärna om mig för sina kompisar och skriver alltid ett lycka till inna prov... så på ett sätt så känns det som om han är med mig hela tiden även fast vi inte träffas:smirk:

En solskens historia :) vad roligt för din skull att ni har det så.
 
Sv: Tonårsproblem?

Vilken jobbig sits Edgar, förstår att din sambo är ledsen. Det är ju i den här situationen som det är så viktigt att som förälder övervinna sina egna rädslor och försöka axla ansvaret, men jag vet att det är lättare sagt än gjort...

För att bena lite:

Om han ringer för att prata med sin dotter och hon lägger på luren? Då får han ringa igen nästa dag. Och nästa dag. Hon testar hans uthållighet - hur mycket älskar han mig - och det gäller att hålla ut längst, så att säga. Brev kan också vara ett sätt att komma åt tjejens innersta känslor.

Det finns ju flera aspekter av detta som är värda att titta på, för att må bättre som förälder till ett barn som ratar en.

  • Du kan skriva upp att dottern egentligen inser att era krav inte är orimliga
  • Det är inte troligt att hon tackar sin mamma senare i livet för att hon inte fick några krav på sig
  • Dottern kommer så småningom att förstå vad kraven ni ställer egentligen betyder
  • Det går inte att påverka någon som inte vill, men förr eller senare så brukar de förstå vad som är "rätt" och inte

:idea: Det där med att testa hans uthållighet har jag inte tänkt på, det kan verkligen ligga något i det, det kanske till och med är så att hon inte ens medvetet tänker på det. Dina punkter är så sanna . Det är verkligen svart på vitt för min del när jag läser det! Ska visa det för min sambo när han kommer hem ikväll :)
 
Sv: Tonårsproblem?

Ja jag hade ju såklart hjärna haft en pappa hela mitt liv men det var nog rätt bra att det blev så här! :)
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 090
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 136
Senast: Acto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp