Det finns ju MÄNGDER med forskning på hur skadligt det är att jobba natt, d v s vända på dygnet. Det är väl den absolut främsta anledningen?
Fast hur mår man om man dag efter dag tvingas gå upp/sova på fel tid enligt ens biologiska klocka? En person som jag, som mår som bäst av att sova mellan 21-06 mår skit av att jobba natt precis som jag mår skit av att gå upp kl 3 eller att jobba till 22 men en person som mår bäst av att sova mellan 00-08 eller 03-12 mår ju skit om hen måste gå upp kl 3 men fixar galant att jobba fram till 22. Det finns mängder med studier som påtalar att barn med ickelutheransk dygnsrytm inte kan prestera i skolan på förmiddagen. Får de börja senare på förmiddagen så presterar de bättre. Visst kan det vara skadligt att jobba natt men jag tror att det är precis lika skadligt att inte få sova den tid ens kropp behöver oavsett när den tiden infaller. I många nattarbetares fall så handlar det om att de varken sover eller äter tillräckligt. De kan inte ställa om till omvärldens tid, sover för få timmar och/eller så kan de inte äta tillräckligt. Då är det ju inte själva nattarbetandet som är problemet utan att de trots nattarbete inte lever efter sina behov. Jag tror också att en tonåring som vänder på dygnet på sommarlovet skulle vända tillbaka dygnet om hen mådde bättre av det. Det gjorde iallafall mina barn när de var i tonåren och jag tror inte att de gjorde det för att de var så otroligt mycket klokare än alla andra.