Tömkörning med kapson

Calvaro

Trådstartare
För länge sedan var jag på tömkörningskurs för A.E och då prövade vi att tömköra hästen jag hade då med kapson. Fungerade sådär på den hästen men jag tror det skulle kunna passa den nya. Men vad ska det vara för kapson? T***sjö har ju men de är lite för dyra för min plånbok och H**ks känns som om den inte kommer ligga still. Går det tömköra med en ridkapson? Ska det vara ett fast eller ledat järn? Hur gör ni som tömkör med kapson. Vill veta vad jag ska tänka på.

Sv: Tömkörning med kapson

Hej! Det går utmärkt att köra med ridkapson!! En modell som är jättebra kommer att finnas till försäljning på ridkonst.nu i april. Den ska helst vara fast tycker jag då kedjekapsonerna lätt ger skavsår.
En ridkapson ger tydligare signaler än den traditionella "longeringskapsonen".
Det du ska tänka på är att först lära hästen vad kapsonen betyder. Du går bredvid den och styr höger och vänster. Kapsonen är ett ganska skarpt redskap så man bör vara lite försiktig i början så att hästen får tid på sig att lära sig.
Lycka till!!

Jag kör med kapson för det är ett bra sätt att lära hästen böjning och sökning framåt neråt. Den ger tydliga signaler och man behöver inte belasta hästens mun. Äldre hästar tömkör jag på vanligt bett eller stång.

jag tömkör med (rid)kapson för att jag utbildar mina assistenter id et o hästen uppskattar inte omd e blir aldirg så lite aningen sena i handen.
på ridkapsonen kan de göra mer avancerade saker utan att bromsa honom för mycket.

shettisen har jag det på för at jag inet har ngt träns till honom än:)

När vi tömkörde den gamle på kapson så var det för att det inte kändes som han gick fram ordentligt till bettet. Eftersom vi bara prövade två ggr så såg man bara en liten skillnad. Men hade vi fortsatt så kanske han hade lärt sig hur det fungerade.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 628
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka