Min trådknuff sammanföll med "dagen före mens", när kroppen är som mest svullen.
En bra dag att inse att det är dags att göra något åt saken, för man märkte resultat ganska omgående!
Jag har också ägnat mig åt lite eftertanke, eftersom jag är inne i en lite ond spiral.
Hade borrelia i somras, plus tydligen lite anemi också (vet inte vad Hb låg på, ska ta reda på det). Efter penicillinkuren för att bli av med borrelian blev jag väldigt trött, något jag alltså inte varit innan kuren påbörjades. I samma veva började jag även ta järntabletter, vilket jag åt i 3 månader drygt. Under hela hösten har jag fortsatt vara väldigt trött och tack vare att jag bara läst på halvfart i höst har jag kunnat lägga mig och vila några timmar ca 2 förmiddagar/vecka. Jag har väl hoppats att det skulle vara blodvärdet som spökade, men tröttheten har liksom bestått.
Det enda som hjälpt åtminstone lite mot tröttheten är energidrickor. Ja exakt, lite koffein i sockerlösning, på burk.
Dricker ju (tyvärr) inte kaffe...
Och dessa sockerbomber tenderar ju att lägga sig på hullet. Och min trötthet har gjort att jag inte orkat varken laga vettig mat eller röra på mig nåt vidare. BLÄÄH!
När man inte orkar laga vettig mat, behöver man hitta alternativ som funkar. Jag behöver ju också ha med mig matlådor till universitetet, de dagar jag är där. Vissa dagar blir det mindre bra mat, andra dagar blir det bättre. (och allt sånt är ju bättre än en påse ostbågar och en coca cola....
)
Jag är väldigt glad att jag har hittat ett alternativ som verkar funka riktigt bra för mig! Felix har numera frysta portioner som både är riktigt goda och dessutom både mättande och inga kaloribomber. (410-550 kcal/portion måste väl anses vara ganska bra? Jag är urkass på kaloriberäkning....) Eftersom jag äter vegetariskt är det lite svårare att hitta vettiga alternativ som jag gillar, men dessa funkar jättebra och jag antar att det är bön- och linsinnehållet som håller mig mätt länge, trots små portioner.
För just ärtor, bönor och linser är något som brukar funka jättebra för mig, för att hålla blodsockernivån jämn och därmed både hungerkänslor och sötsug borta.
Önskar bara att jag kunde hitta fler recept som jag kan laga själv, som faller mig i smaken...
Denna veckan har jag ätit (fj-)ärtsoppa flera dagar (gjorde ett storkok förra helgen, som jag och maken delat på i veckan...) och idag blev det linssoppa.
Och jag har minimerat energidrickorna - vilket förvisso märktes då jag suttit och somnat
på ett par föreläsningar
... Som sagt, den onda spiralen.
(Och ja, jag har tagit tag i läkarkontakt, har en tid i mellandagarna, för nu är jag trött på att vara trött!!)
Åsså kör jag mitt lilla intervallprogram på crosstrainern. Min kondis är någonstans mellan urkass och obefintlig just nu, så ja börjar lugnt. Döttrarna brukar få köra intervaller på sin friidrottsträning, när de kör styrkeövningar. Då kör de 1 minut och vilar 30 sekunder. Jag har kopierat det alternativet och har börjat med 10 minuter, vilket ger totalt 7 minuter fys och 3 minuter "hämta andan".
Tanken med just 10 minuter är att det har man alltid tid att genomföra och det krävs ingen förberedelse. Jag har inte kört varje dag, men några gånger i alla fall...
Och varje gång är mer än ingen! *tänk positivt*