Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Motivation saknas just nu. Fruktansvärt störande att inte ens idas träna minsta lilla. Slarvar med maten också - antingen äter jag ingenting alls på dagarna eller för mycket. Bläää

Min "smekmånad" är definitivt över och sötsuget är tillbaka men det är på en helt annan nivå än förr och förmågan att styra tankarna är större.

Och konsekvenserna är så mycket tydligare nu än förr.

(Jo jag äter godis etc men inte så mycket och aldrig på vardagarna).
Aha, man har alltså en smekmånad först eller? Är det då man går ner mkt i vikt? Jag har en nära släkting som förmodligen ska göra en GBP så jag är himla intresserad.
Hur kan du lättare styra tankarna nu? Är det för att du blir mättare snabbare eller?

Aha, man har alltså en smekmånad först eller? Är det då man går ner mkt i vikt? Jag har en nära släkting som förmodligen ska göra en GBP så jag är himla intresserad.
Hur kan du lättare styra tankarna nu? Är det för att du blir mättare snabbare eller?

Jag har i princip varit mätt och osugen det första halvåret. Då är det inte så svårt att äta lite och göra bra val.

I takt med att hormonerna börjar normaliseras så kommer suget tillbaka (före mens då).

Lättare att styra beror dels på att suget är svagare, jag orkar mindre, mår dåligt av de flesta onyttigheter och helt enkelt för att jag har mer att förlora nu än förut.

Men hur man mår och är efter är väldigt individuellt. Läser mycket på olika forum och där finns nyopererade som äter nästan lika mycket till frukost som jag gör på hela dagen :eek:

Det som har tagit längst tid att acceptera är hur små portionerna är. Magen är mätt men hjärnan har inte ens börjat äta. Nu när hjärnan är ikapp tycker jag att de flesta äter enorma mängder :p

Nu vill jag också vara med här, för äntligen har motivationen kommit tillbaka. Började mitt "nya liv" i måndags förra veckan och hittills har jag tappat 4-5 kg. Jag vet att det kommer att gå trögare sen, men det är i alla fall bra för motivationen att det har gått så bra första veckan. :) Mitt första mål är -20 kg och när den dagen kommer, då ska jag fira det med ett par nya skitsnygga ridbyxor som jag har spanat på länge. :D

+-0 i söndags.
Motivationen är verkligen på bottennivå! Så jäkla less!! Försöker komma igång igen med att köra 16:8 ett par dagar, för jag känner mig svullen och allmänt fet. Tror att det kan funka att plocka bort ngt mål för att få bort den svullna känslan och därmed inte fastna i tröstätande á la "för jag är ju ändå så fet".

Känns som att det har varit en lång svacka nu, är trött på att vara opepp!

Jag har tappat kollen lite grann efter att ha slarvat bort både veckodagar och matdagbok. Nu lyckades jag i alla fall inse i tid att jag inte kommer att vara i närheten av vågen imorgon bitti så körde en dag tidigt istället. Mycket glad över att i alla fall ha gått ned något kilo! Det kunde sannerligen ha varit värre. Gör ett nytt försök med matdagboken och ser vad som händer.

@Loppanhellqvist Jag förstår verkligen att det känns surt efter din långa rad av fina siffror. Samtidigt är jag fortfarande blå av avund över att du har tagit dig så långt. Nollresultat är ju i alla fall ingen uppgång, och bara det är ju en klar fördel. 16:8 kan kanske vara en god idé om det får dig att känna dig bättre, men om du har några före- resp. nu-bilder så kanske det är läge att titta på dem och se vad som faktiskt har hänt och känna dig stolt över det? Det skulle kunna ge styrka att jobba vidare eller nöjdhet med att vila på den här nivån ett tag innan du fortsätter.

Tänkte hoppa in här i tråden jag med...

Har sisådär 15-20 kg jag vill bli av med, en hel del av det är graviditetskilon som jag inte tagit tag i.

Började förra veckan med att sluta äta godis/glass/kakor och annat gott. Vet av erfarenhet att jag inte klarar att rivstarta med hård diet för jag blir manisk i några veckor och sedan slår min gamla ätstörning till och det blir bara kaos...

Så jag försöker hålla det enkelt. Äta mat men mindre och nyttigare. Röra på mig mer osv.

Gått ner ca 1 kg på den här veckan så det känns bra :)

Så jag försöker hålla det enkelt. Äta mat men mindre och nyttigare. Röra på mig mer osv.

Det här är ju den enda bra starten på ett nytt liv. Att inte gå ut hårdare än man tror sig klara av. Det är lättare (tycker jag) att börja med enkla saker, som är nog så svåra. Inte minst i semestertider när jag gärna unnar mig något extra. Och det kan jag ju göra, men inte varje dag.

För mig är det också betydligt mer njutbart när jag verkligen har sett fram emot och längtat efter den där bullen till fikan, eller den där lilla skålen med chips till tv-kvällen.

Det är när jag går in och försöker förändra ALLT på en vecka som det går tvärsäkert åt skogen...

För mig är det också betydligt mer njutbart när jag verkligen har sett fram emot och längtat efter den där bullen till fikan, eller den där lilla skålen med chips till tv-kvällen.

Ja åh vad gott det smakar när man inte äter godis o dyl så ofta! Idag har jag min godisdag, så det ligger en påse godis från Hemmakväll och väntar på mig, yummie! :)

Ja åh vad gott det smakar när man inte äter godis o dyl så ofta! Idag har jag min godisdag, så det ligger en påse godis från Hemmakväll och väntar på mig, yummie! :)

Jag kan t o m bli trött på mig själv när jag slentrianmässigt unnar mig en massa skit som jag inte ens njuter av. Det är någon på Buke som myntat uttrycket "njutning per tugga" och det är verkligen ett tänk jag behöver få in i ryggmärgen.

Mycket hade kunnat slippa åka ner i kakhålet just för att et faktiskt inte är så njutbart som jag kanske först automatiskt tänker.

Jag kan t o m bli trött på mig själv när jag slentrianmässigt unnar mig en massa skit som jag inte ens njuter av. Det är någon på Buke som myntat uttrycket "njutning per tugga" och det är verkligen ett tänk jag behöver få in i ryggmärgen.

Mycket hade kunnat slippa åka ner i kakhålet just för att et faktiskt inte är så njutbart som jag kanske först automatiskt tänker.

Samma här, många gånger smakar det ju inte ens speciellt gott, nästan tvärtom när man äter skiten (i mitt fall: läs GODIS) för ofta.

Var det inte till och med njutning per kalori? Eller minns jag fel?

Det här är ju den enda bra starten på ett nytt liv. Att inte gå ut hårdare än man tror sig klara av. Det är lättare (tycker jag) att börja med enkla saker, som är nog så svåra. Inte minst i semestertider när jag gärna unnar mig något extra. Och det kan jag ju göra, men inte varje dag.

Det är när jag går in och försöker förändra ALLT på en vecka som det går tvärsäkert åt skogen...

Precis! Så istället för att säga att jag inte får fika så gör jag det mer sällan. Äter en bulle när vi har gäster men inte när jag är själv osv.

Fast just godis är nästan tvärtom för mig. Äter jag inte på ett tag så tycker jag faktiskt inte det är så gott. Tyvärr äter jag väl ändå :o

Jag har tappat kollen lite grann efter att ha slarvat bort både veckodagar och matdagbok. Nu lyckades jag i alla fall inse i tid att jag inte kommer att vara i närheten av vågen imorgon bitti så körde en dag tidigt istället. Mycket glad över att i alla fall ha gått ned något kilo! Det kunde sannerligen ha varit värre. Gör ett nytt försök med matdagboken och ser vad som händer.

@Loppanhellqvist Jag förstår verkligen att det känns surt efter din långa rad av fina siffror. Samtidigt är jag fortfarande blå av avund över att du har tagit dig så långt. Nollresultat är ju i alla fall ingen uppgång, och bara det är ju en klar fördel. 16:8 kan kanske vara en god idé om det får dig att känna dig bättre, men om du har några före- resp. nu-bilder så kanske det är läge att titta på dem och se vad som faktiskt har hänt och känna dig stolt över det? Det skulle kunna ge styrka att jobba vidare eller nöjdhet med att vila på den här nivån ett tag innan du fortsätter.

Det är nog lite det som är boven här med, jag har börjat slarva med att skriva in allt jag äter i appen. Men det är det ändring på nu, basta!!

Har dåligt med före-bilder, som fet skyr man ju gärna kameran. Eller jag gör det iaf. Men jag vet ju att jag har gått ner MASSOR, jag känner det på kläder osv.
Men mycket vill ha mer liksom :p.

Kände mig iaf mindre svullen efter 16:8 köret i förrgår. :up: på den! Så blir en omgång till idag, kom ändå hem för sent från valpkursen för att det skulle kännas ok att äta middag.

Lyckades iaf baka kanelbullar igår utan att smaka en endaste, det är ju så nära stordåd man kan komma :D:D.

Jag blir bättre och bättre på det. Inte minst för att skillnaderna i hur jag mår efter intag är så enormt.

Jag kan gå in i en affär hungrig och godissugen och komma ut med en lösviktssallad. Det hade aldrig hänt pre-op.

Den här månaden sommarjobbar jag, på mitt vanliga sommarjobb - kör lastbil på nätterna. Ett stort problem med det jobbet är att kunna äta vettigt, för det finns varken någonstans att stanna och köpa något längs min rutt, eller möjlighet att värma medhavd matlåda. Och det där med nattarbete och ätande är ju i sig ingen riktigt bra kombination.
Jag har insett att det allra enklaste sättet att hålla sig ohungrig är att knapra på bars och dricka färdigblandad naturdiet-shake, det är enkelt att ta med sig och tillför ju begränsat med kalorier. Utöver det äter jag en del nötter, som är bra på att dämpa hungerkänslorna. (Jag tänker ju gärna lite åt GI-hållet)
Hemma äter jag frukost innan jag lägger mig för att sova och oftast något mål lagad mat innan jag åker till jobbet.
Det blir alltså inte VLCD på det sätt som produkterna normalt används, men jag skulle tro att jag ligger på minuskontot totalt sett och det räcker gott för mig. Jag tror inte att svält är någon bra metod långsiktigt utan ser hellre långsam nedgång.

För faktum är att det redan efter första veckan känns som att vadderingen under huden på sidorna har blivit något tunnare, om man klämmer lite. Kortisonmagen är dock kvar. Jag upplever även att magen verkar tjockare efter min stomioperation i höstas. Men jag är glad att jag fortfarande kan ha samma arbetsbyxor som tidigare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 227
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama