Alltså jag har en teori om det där beteendet - helt ovetenskapligt!
Om man generalisererar så är ju kvinnor mer fixerade vid vikten än män. Andra kvinnor blir också avundsjuka gentemot andra kvinnor som lyckas gå ner i vikt. Det är i alla fall min erfarenhet genom mina 30 år som jojobantare.
Lyckas man som kvinna gå ner vikt så är man ju där och tafsar på det dåliga samvetet hos andra kvinnor. De som egentligen känner att de skulle vilja eller behöva gå ner i vikt, men som av en eller annan anledning inte orkar eller kan.
Om man som kvinna känner att man egentligen skulle behöva gå ner i vikt, men så finns det någon annan kvinna i ens närhet som i alla fall är ÄNNU tjockare. Då är man ju i alla fall inte tjockast. När då den tjockaste kvinnan tappar vikt så ändras positionerna i en grupp. Det känns alltid hotfullt! Vilken position man har är viktigt.
Jag har varit med om detta sååå många gånger. Jag är 165 cm lång. Ska väga 68 för att ha ett normalt BMI. När jag ligger på 112-114 kg (vilket jag gjort 3 ggr) och har ett BMI på +40 alltså sjuklig fetma. Då är det ingen av mina arbetskamrater som tror att jag kan väga så mycket.
När jag sedan börjar tappa vikt så tar det minst 10-15 kg innan någon ser nåt över huvud taget. Vid -20-25 kg tycker folk att "gud vad du är duktig", samtidigt som man anar avundsjukan bakom orden.
När jag sedan tappar runt 30-35 kg, men fortfarande har ca 10 kg övervikt och ligger på BMI strax under 30 och storlek 44, då börjar jag få de här samtalen: "men nu måste du sluta gå ner i vikt". "Tänk på att du blir väldigt rynkig", "Du börjar ju bli helt mager", "det kan aldrig vara bra att gå ner så mycket".
Främst från andra kvinnor som är tämligen smala till normalviktiga. Vid min senaste viktresa för 2 år sedan så var det jag och en manlig arbetskamrat som ungefär samtidigt gick ner 35 kg. Jag hörde ovanstående och mannen fick fortfarande hör hur duktig han var och att han skulle hålla ut och kämpa bort de sista kilona.
på min nuvarande arbetsplats är vi 12 medelålders kvinnor - varav vi är 2 kraftigt fetma. De flesta är fullt normalviktiga och någon ligger kanske lite i överkant på övervikt. Jag har nu tappat 13 kg sedan januari, men framför allt har jag tappat 7 kg under april - tror ni att det är någon som sagt något? Tror ni jag fått några uppmuntrande ord från min andra tjockiskollega?
Jag trodde att vi med fetma skulle kunna kämpa ihop - men icke! De övriga kollegorna kommer inte ens med någon uppmuntrande kommentar. Ändå så vet de att jag kämpar som ett djur får att gå ner i vikt.
Så nu har jag slutat prata om min vikt, eller vilken diet jag äter. Fått hjälp att hitta vad jag ska äta för mat för att få ordning på min leptinresistens och har landat i mejerifri strikt LCHF. Det är en diet som uppenbarligen fungerar väldigt bra på min kropp. De andra kan nu sitta och stöna över sina viktproblem men inte inga tips kommer från mig i alla fall.
/Lizzie