Tjänstehund tillsammans med familjehund

Kalaspinglan

Trådstartare
Sambon funderar på att komplettera vår familj med en andra hund, en tjänstehund. Vanligtvis stöttar jag min sambo i hans jobbambitioner, men just detta är jag en aning anti mot. Det jag framför allt är fundersam på är hur det kommer att fungera med vår nuvarande hund. :love: :love:

Sambon kan ta med även vår nuvarande hund till jobbet, så han behöver inte bli lämnad kvar hemma. Men väl där så är det ju endast tjänstehunden som kan användas, vilket innebär att vår nuvarande då får ligga kvar i bilen medan den "nya" får vara ute och ha kul och få all uppmärksamhet.

Förmänskligar jag deras möjlighet att känna känslor, avund osv, eller kan detta bli ett problem? :confused:

Sv: Tjänstehund tillsammans med familjehund

Jag träffade en tjänstehund för ett par år sedan. Gick i samma klass som dottern i den familjen.
Den hunden lydde verkligen INGEN förutom "husse" då... Den sprang emot dörren och hoppade upp på folk som kom och hälsade på, den naffsade i händerna på folk osv... Ibland sa dom att dom bukade ha den kopplad när det kom folk eller stänga in den i ett rum eller så....

Men den hunden vann något stort häromveckan, minns dock inte vad det hette, något som tjänstehundar tävlar i...

Men det var ingen trevlig hund privat (sen kan den ju ha blivit bättre nu, dett är ett par år sedan jag var där och hälsade på)

Skulle tro det är bättre för den nuvarande hunden att vara kvar hemma än att ligga i en bil hela dagarna..

Seabaz:
Angående tjänstehundar, så blir dom vad man gör dom till, och enligt Min mening så ska dessa vara som vilken hund som helst när dom inte jobbar....
Är dom ouppfostrade och "hemska" så är det föraren som gjort fel precis som på alla andra hundar....

Vi har tre hundar (om en vecka 4st då jag får hem min Schäfer tik), en rottis och Schäfer som vi kör tjänsteskydd med, ridgebacken är mest familjehund. Det fungerar alldeles utmärkt, det hade varken fungerat bättre eller sämre om hundarna inte hade varit skyddsutbildade.
Det som är viktigt är att ha ett starkt ledarskap i hela flocken. De skyddsutbildade hundarna har man väckt mer drifter i vilket kräver att man har stenkoll på dem.
De ska oftast inte bita förrän på kommando, men under dolda överfall ska hunden kunna gå i utan att tveka och vänta på kommando. De flesta hundar separerar hotbild från vardagssituationer där folk kan komma snabbt inpå, men jag har hört historier om hundar som inte kunnat göra det och då blir det problem. :crazy:

Jag tvivlar på att det skulle vara problem för er om din sambo skaffar en tjänstehund.
En hund lever i nuet och känner inte de känslor som vi gör, men ridgebacken kan ofta ha problem med separationsångest så det är väl det som i så fall skulle vara problemet om han ligger ensam i bilen. Men tjänstehundar ligger en del i bil själva eftersom de inte används hela tiden.

Lycka till!

:eek: Man kan ju bli mörkrädd! Är det verkligen så att gemene man går runt och tror att tjänstehundar är som en helt annar ras?
Oavsett vad hunden jobbar som kan den ÄVEN vara en underbar familjehund som lyder alla i familjen.
Sen finns det ju en mängd olika tjänstehundar och vad du menar för tjänstehund har jag ingen aning om.
Jag känner flera polis-, väktar-, blind-, lavin- och räddningshundar m fl. Tror inte jag har träffat fler av dom som varit jobbiga hemma än vad en del rena familjehundar är, däremot betydligt lydigare och därmed trevligar att vara i närheten av!

Givetvis så går det att i en familj kombinera att en hund jobbar och den andra inte, visst vore väl det bästa att den hund ni redan har också får jobba men att för den skull inte kunna skaffa en jobbande hund är ju löjligt!

Pocahontas:
Nej, nej, nej. Antingen missförstår du mig.. eller så missförstår jag dig. :-) Jag har STOR erfarenhet av tjänstehundar (väktar- och polishundar), och vet mycket väl vad som gäller för dem.

Min enda fråga var just hur min nuvarande hund skulle kunna komma att reagera på att inte vara ensam i fokus längre - dvs när husse polis åker och jobbar och tar tjänstehunden med sig alternativt får ligga kvar i bilen när andra hunden är på jobb. Socialt, lydnadsmässigt osv för tjänstehunden är jag inte ett dugg orolig för - tvärtom.

Dean: Tack för ditt svar... Synd att vi inte kan ha "Rich-pichen" i tjänst - då hade allt varit så mycket lättare. Du skriver det jag är lite rädd för, separationsångesten. Antar att det är något man också kan öva på..

Senast ändrad:

:idea: ok, nu förstår jag bättre, läste nog lite för fort sist så nu tog jag mig tid att läsa ordentligt!
Visst kan den hund som alltid blir lämnad kvar bli lite ledsen över det, men husse måste ju ändå ut med hundarna och kan han ge den "övergivna" några ensamma minuter så blir det nog helt ok.
Ofta räcker det ju med att man tar ut den andra hunden ensam i 5 minuter och leker eller tränar lite lydnad så tycker den ju att den också har fått vara med! Dom kan ju också rastas var för sig och sen får du väl pussa lite extra bara på den på kvällen :D

Min hund skulle nog deppa lite.
Svårt när den andre hunden jobbar, för då kommer ju den i focus.
Fast man kanske kan ge sällskapshunden ett "jobb" också så att den känner sig viktig.

Pratade igenom allt med husse igår, och det är så mycket som snurrar runt i huvudet på mig. Känns ändå som ett stort steg att få ytterligare en hund hem. Vi känner ju en hel del hundförare som inte har några problem alls med en "privat" hund och en tjänstehund ihop, borde nog ta ett snack med dem också.

Ja, ja.. det är ju inte säkert att han får tjänsten - om han nu söker... :-)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar