tjalle bernersennen

Sv: tjalle bernersennen

ähhh hej vadå ot undrar du hur gammal jag e
 
Sv: tjalle bernersennen

OT=off topic=håller sig inte till huvudämnet :idea:
 
Sv: tjalle bernersennen

Nej jag komemr inte. Eller jo jag kommer (eventuellt) men jag har troligen ingen hund med mej. Jobbar i stallet (ev) den dagen så om du kommer ner i stallet på eftermiddagen så håller jag till där:)
 
Sv: tjalle bernersennen

*kl*
Jag har en Berner Sennen/N. Foundland korsning...:angel:

Min är också hane och jag är fullkomligt fascinerad av B. Sennen men skulle faktiskt aldrig köpa en, i alla fall inte en hane.
 
Sv: tjalle bernersennen

*kl*
Jag har en Berner Sennen/N. Foundland korsning...:angel:

Min är också hane och jag är fullkomligt fascinerad av B. Sennen men skulle faktiskt aldrig köpa en, i alla fall inte en hane.

Vaddårå? De är jättetrevliga : )
 
Sv: tjalle bernersennen

oki varför inte dom e jättetrevliga o lättlärda.varför inte en hane,du har ju en hane nu.hur gammal är din vovve då.
 
Sv: tjalle bernersennen

Jag hade en Berner-kille innan, helt underbar, ville lära sig allt och gjorde det med lätthet, han var bäst på agillity i hans valpkurs (fastd et fanns många små-hundar) :) Han var jätte lätt att få rumsren och var väldigt uppmärksam.

Nu när det var dax för hund igen ville jag ju självklart ha en Berner till, men min sambo ville ha en Golden... så det blev 50/50 :) Han ser ut som en Berner i teckningen, fast han saknar det bruna. I kroppen är han oxå väldigt lik, men huvudet är lite mer Golden. Han är väldigt lik min första Berner i sättet, lite mer social och gosig men lite mindre uppmärksam :angel:

Helt underbara hundar iaf! :love:

Bild på honom som valp:
Ozzybbis2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: tjalle bernersennen

*kl*

Vi funderar på att gå ifrån "vår" hundras sen många år tillbaka, schäfern, eftersom vi inte längre är hundförare någon av oss och om man får sticka emellan med en fråga eller två;

Finns det särskilda sjukdomar/problem med Berner sennen hundar som man ska vara uppmärksam på vid ev köp?

Är det en lämplig ras för vanligt familjeliv eller vad man ska kalla det, alltså "nöjer" de sig med att följa med ut på joggingturen eller ridturen eller är det en hund som måste arbeta? Vi vill ju byta ras av den anledningen att ingen av oss längre tränar aktivt spår/skydd/sök.

Särskilda linjer som är mera lämpade till fritidsvovve? Vi gillar stora robusta saker, inte utställningsintresserade.
 
Sv: tjalle bernersennen

*kl*

Vi funderar på att gå ifrån "vår" hundras sen många år tillbaka, schäfern, eftersom vi inte längre är hundförare någon av oss och om man får sticka emellan med en fråga eller två;

Finns det särskilda sjukdomar/problem med Berner sennen hundar som man ska vara uppmärksam på vid ev köp?

Är det en lämplig ras för vanligt familjeliv eller vad man ska kalla det, alltså "nöjer" de sig med att följa med ut på joggingturen eller ridturen eller är det en hund som måste arbeta? Vi vill ju byta ras av den anledningen att ingen av oss längre tränar aktivt spår/skydd/sök.

Särskilda linjer som är mera lämpade till fritidsvovve? Vi gillar stora robusta saker, inte utställningsintresserade.


Berner är en utmärkt familjehund. De är villiga att arbeta med blir inte "nippriga" om man inte skulle hinna med långpromenaden någon dag.
Vad gäller linjer är det jättesvårt att uttala sig, det är ju väldigt individuellt. Min tik är tex världens lugnaste och stabilaste och fick en riktig fegis till dotter.
Som alla lite tyngre raser ska man ju se upp med AD/HD, de valpar som förmedlas via rasklubben är alla efter föräldrar med fria armbågar och lägst B på höfterna. Det finns några fall av den ärftliga njursjukdomen PNP, men också där finns ett bekämpningsprogram där föräldrar och syskon tas ur avel om ett sådant fall upptäcks.
Finns en massa info på klubbens hemsida, www.sshk.a.se.
För att se efter vilka linjer ni gillar så kom gärna till en rasspecial och titta! Det är en rasspecial i Sala nu på lördag (från kl 9 till ca 14-15) och en i Karlskoga första helgen i juni. Karlskoga är väl lite roligare iofs då vädret förhoppningsvis är varmare och det är utomhus :).
Du är väldigt välkommen att maila mig om du har fler frågor om rasen, elin.ankarback@telia.com

Edit: Såg att du bor i SKåne, då kanske du hellre besöker rasspecialen i Skåne i sommar. Info finns på hemsidan, minns inte riktigt var och när den hålls i år.
 
Sv: tjalle bernersennen

Tack för utförligt svar! Det får nog bli i sommar för Sala och Karlskoga är lite långväga för våran del. Jag ska gå in o kika på sidan, tack för info!
 
Sv: tjalle bernersennen

:) Ja jag vet de är underbara och vackra!

Men min kille har fått ganska mycket av Bernerns självsäkerhet och behov av att stå i centrum, vilket gör att han verkligen är en mun full.

Men jag ska inte sticka under stol med att det kanske är att jag helt enkelt inte riktigt klarar av en hund som kräver så mycket.:idea:

Annars håller jag med dig. Min kille är också väldens vänligaste men när det gäller lydnad så skulle jag vilja säga att det kräver ganska mycket för att få en Bernerhanne riktigt lydig.

Sen är det ju svårt att jämföra min blandras med en renras.

Lycka till med din jättefina hund TS!
 
Sv: tjalle bernersennen

hejhej de är nu manmåste vara hård o visa vem som bestämmer dom blir ganska stora hehe.min valp e nu tio veckor vaknar ofta vid fem tiden men oftast då vill han ut o bajsa o kissa han är jätteduktig å att visa när han vill ut,men full fart så visst de kräver mycke jobb,men de är de värt man får ju en underbar hund o en bra kompis,har du nån bild på din hund .
 
Sv: tjalle bernersennen

hejhej så fin han är verkar ha en jättefin päls,hur gammal är han på kortet.min tjalle e 10 veckor idag o de är full fart hehe.
 
Sv: tjalle bernersennen

hejhej tackar så mycke de går bra,pussa nora.
 
Sv: tjalle bernersennen

Fast jag har upplevt just tvärt om. Att du inte kan vara för hård.... Det funkar bättre med motivation...
Ja jag ska sätta in en bild på min ikväll, måste till jobbet nu.

Såg en Berner igår på stranden som var helt fantastisk:bump:
 
Sv: tjalle bernersennen

hejhej asså tror du har missuppfattad de hela jag e ej hård men jag menar att när jag typ lekt en timme så kanske man måste göra nåt annat så hård e jag inte han sover me mig o tillomed vill somna i knät,förstår om de kan låta knäppt de jag skrev men så är de inte jag älskar min hund mest av allt ha en bra kväll.jo vi har varit o promenerat idag en stund me koppell men typ 4-5 min ska vara skoj för han o gå me koppel.
 
Sv: tjalle bernersennen

oki e lite dålig på de här hehe
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 148
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp