Tittat på sadlar i dag..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 158
  • Visningar Visningar 8 524
Sv: Tittat på sadlar i dag..

Det har jag inte direkt skrivit.. MEN du är otroligt duktig på att tala om vad som är fel med olika sadlar.. och det låter alltid som "där med basta"

Jag har ridit i den av och till sen mitten på 80-talet, men jag "köpte" den inte förrän 90....
Jag fick den mot att jag stoppade om den och lagade några skavanker....

Tyvärr så sa sadelmakaren när jag lämnade in den för omstoppning 98 att jag skulle ta det varligt med den då den nog inte skulle gå att stoppa om fler gånger....pga att lädret kanske inte skulle tåla fler omstoppningar...
Därför använder jag en gelpad under sadeln, det har inte blivit några hårda knutor eller så på undersidan ännu....men ändå....
Den har även blivit lite för hård för mej att sitta i så jag har även en gelsits uppepå... fast jag brukar ta med mej den när jag rider i andra sadlar, så den är enbart för att min numera ömma kropp behöver den....

Bilder kommer senare....

Men det är väl klart att om jag ser nåt dåligt med en sadel att jag framför det. Precis som man framför om man gillar ett märke.
Hur kan det vara så svårt att acceptera?

Klart jag accepterar det.. det är sättet du framför det på som jag reagerar på..

Jag kan oxå i bland när jag inte tänker mig för lägga fram min personliga åsikt som fakta..vilket är väldigt fel av mig att göra...Och det är väldigt dumt att göra så när man själv inte har tillräkligt med kött på benen..

Fakta och personlig åsikt är två helt skilda saker..
något som bör hållas isär..

Och jag tror man bör passa sig att lägga fram sin åsikt som fakta när man lägger fram det negativt även positivt..då man i själva verket inte har nog kunskap om produkten och heller ingen utbildning att luta sig mot...

Du har en massa kunskap kitten.. men du har ingen utbildning..
Och många gånger stämmer inte din "fakta" med verkligheten..just för att du lägger fram din åsikt.. som om den vore fakta.Och nedlåtande blir du om någon inte håller med..För många gånger upplever jag att du verkar tycka att ditt sätt är det enda rätta..

det är detta jag reagerar på..

Jag tycker inte alls jag lägger fram min åsikt som fakta, men du får ju tycka som du gör.
Jag nedvärderar inte folk som inte håller med, men du kan itne förvänta dig att jag inte ifrågasätter.
Och hur framför jag mina åsikter? Det är snarare hur du läser mina inlägg, bara för att jag inte lägger in smileys här och där betyder inte att man är arg. Bara för att man skriver korrekt och använder . och inte .............. betyder inte att man är arg heller, utan man använder bara språket som det är tänkt...

Om någon kommer med en vettig kommentar (t.ex. om vad de tycker är positivt med låt oss säga HS sadlar) och inte "du har fel! du vet ingenting!" så kommer jag lyssna. Men folk som endast ifrågasätter mina uttalanden, inte kommer med några vettiga kommentarer och inte har något att bidra med känns ingen ide att prata med.
Det ger liksom ingenting.

En annan sak som jag tycker är väldigt fel av dig är att tycka att man är helt fel ute bara för att man saknar ett diplom. Alla som inte tävlar GP i dressyr, har de inget att bidra med? Rider inte de lika mycket dressyr som de som tävlar OS? Och tror du verkligen att alla som tävlar OS vet bäst och vet allt som är värt att veta om dressyr?

Diabolical_Kitten skrev:
En annan sak som jag tycker är väldigt fel av dig är att tycka att man är helt fel ute bara för att man saknar ett diplom. Alla som inte tävlar GP i dressyr, har de inget att bidra med? Rider inte de lika mycket dressyr som de som tävlar OS? Och tror du verkligen att alla som tävlar OS vet bäst och vet allt som är värt att veta om dressyr?

inget av ovanståendene har jag sagt eller påståt någonstans..

Synd att du får den uppfattningen om mig..
För jag är rakt inte sådan.. :smirk:

ditt sätt att tolka var tydligen inte så bra det heller..

Senast ändrad:

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker inte alls jag lägger fram min åsikt som fakta, men du får ju tycka som du gör.
Jag nedvärderar inte folk som inte håller med, men du kan itne förvänta dig att jag inte ifrågasätter.
Och hur framför jag mina åsikter? Det är snarare hur du läser mina inlägg, bara för att jag inte lägger in smileys här och där betyder inte att man är arg. Bara för att man skriver korrekt och använder . och inte .............. betyder inte att man är arg heller, utan man använder bara språket som det är tänkt...

Om någon kommer med en vettig kommentar (t.ex. om vad de tycker är positivt med låt oss säga HS sadlar) och inte "du har fel! du vet ingenting!" så kommer jag lyssna. Men folk som endast ifrågasätter mina uttalanden, inte kommer med några vettiga kommentarer och inte har något att bidra med känns ingen ide att prata med.
Det ger liksom ingenting.
Jag har aldrig sagt att du inte kan någonting.. jag har därimot sagt att du kan en hel del..
Och jag får väl uräkta då för att jag INTE upplever dig som positiv...

Jag har en stübben sadel på min häst och funkar perfekt. Dom har väldigt starka bommar som inte ändras lätt! Du kan läsa mer på www.stuebben.se om du vill :P

Ha det bra!

"Du har en massa kunskap kitten.. men du har ingen utbildning.."

Hur ska jag annars tolka det? Enlighten me. I flera trådar är du på mig, som försöker hjälpa folk att försöka hitta en lösning på deras sadelproblem, och då pikar du mig för att jag inte har nån utbildning? (inte heller har jag nånsin påstått att jag ahr det heller) Vad får du ut av det? Ska alla som inte ahr nån utbildning inte säga nåt? Måste man vara utbildad mattelärare för att få svara på frågan: Vad är kvadratroten ur 35094/0,83?

Det är din psikt om du inte uppfattar mig som positiv, men som sagt det är hur du läser det. Är jag arg eller vill betona nåt skriver jag med stora bokstäver och med negativt laddade ord. Nu tycker jag att jag skriver på helt vanlig svenska.

Diabolical_Kitten skrev:
"Du har en massa kunskap kitten.. men du har ingen utbildning.."

Hur ska jag annars tolka det? Enlighten me. I flera trådar är du på mig, som försöker hjälpa folk att försöka hitta en lösning på deras sadelproblem, och då pikar du mig för att jag inte har nån utbildning? (inte heller har jag nånsin påstått att jag ahr det heller) Vad får du ut av det? Ska alla som inte ahr nån utbildning inte säga nåt? Måste man vara utbildad mattelärare för att få svara på frågan: Vad är kvadratroten ur 35094/0,83?

Det jag menar är att du många gånger låter som en utbildad sadelmakare/utprovare ..och med detta kommer både gott och ont..Då du kan tas för något du inte är..Och jag tycker det är bra att du försöker hjälpa.. men jag håller med APO..som förklarar bättre än vad jag gör om problemet även jag ser..Jag menar heller inte att pika dig för att du ingen utbildning har.. det finns många med utbildning som besitter hälften av den kunskapen du har om olika sadelmärken...Och för din ålder ..så JA då tycker jag faktiskt du är riktigt duktig..

Läs va Apoclysen skriver.. det är det jag menar.. fast jag är tusen gånger mer otydlig.

*svammel*

Senast ändrad:

I trådar där de frågar om tillpassning förespråkar jag alltid att de också ska ta kontakt med sadelutprovare för att vara säkra. För utbildad eller inte, vi på Buke kan ju bara ge tips. Jag försöker inte framställa mig som en sadelutprovare, jag tycker inte att jag ahr gjort det heller.

en har rätt rak rygg. En har mycket svängd rygg de övriga har något svängd rygg. Och ja de passade :smirk:

Har haft två olika en dressyr en hopp men bägge har passat dem dressyren har varit på tre av hästarna.

Om sadeln passar på en häst med mycket svängd rygg kan den omöjligen passa en häst med rätt rak rygg. Har den en svängd bom kommer den inte ligga an hela vägen på hästen med rak rygg. Och en sadel som passar på en rakare rygg kommer endast ligga an fram och bak på en svängd rygg.

Jag tycker det inte låter det minsta trovärdigt, du kanske tror att de passar men det beror nog bara på okunskap. När jag pratar om de passar menar jag om de verkligen ligger bra, inte om de bara igger kvar när du rider. Bara för att en häst inte försöker bocka av dig så fort du lägger på sadeln betyder inte heller att den ligger bra, alla hästar säger inte ifrån.

END OF THIS DISCUSSION....
*knapplån*

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Calmiche
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: Barrel
·
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka