Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortsätter på dålig mat-veckan: middagen blev två öl och en charkbricka på puben. Sjukt goda soltorkade tomater dock!

En av de bästa middagarna jag haft på sistone var en charkbricka på en pub i Sthlm strax innan jul. Exet hjälpte till vid pappas bouppteckning och så gick vi ut och åt efteråt. Opretentiöst och avslappnat, precis vad jag behövde just då.

Fast ingen öl för mig utan cider :D

Härligt! Jag borde bli bättre på att testa sådana. Är en IPA-tjej annars men de är ofta väldigt fruktiga också :) Har du någon favoritcider att rekommendera?

Sojagrädde kan funka bättre för den laktosintolerante om vanlig laktosfri grädde smakar dåligt @SmultronTroll . Jag tycker i alla fall att den är okej, bättre än havregrädde.

Jag tycker sojagrädden är för söt. Enklast, så att alla kan äta samma mat, om man dessutom använder mycket mjölkprodukter, är väl att den/de som är laktosintoleranta tar laktas.

Eller gör som jag, vänjer sig i stort sett av med grädde.

Är sjuk. Ska mygla i mig choklad till lunch så fort sambon lämnat hemmet.

Sopade ihop mig själv och gick på sedan länge bokad teater fullproppad med alvedon. Karl Gerhard på Kulturhuset, mycket bra! Nu däckad och feber, upp som en sol och ner som en pannkaka. Åt en medioker fisk- och skaldjursgryta innan på teaterbaren, den kunde jag varit utan.

I dag blev det en excellent lunch av typisk South Carolinan Smoked BBQ. SA gott. Sedan la min bil av. Tursamt nog akte jag for att hamta en grej pa kompisens arbete och det hande pa deras parkering. Anyway, det tog hela resten av dagen at vanta pa bargare, hanga pa och kolla medan de jobbade pa bilen ... Den ar sjuk och kompisen fick komma och kora mig hem. Val hemma var jag sa trott att det blev kall korv med senap till middag.:o

Jag tycker sojagrädden är för söt. Enklast, så att alla kan äta samma mat, om man dessutom använder mycket mjölkprodukter, är väl att den/de som är laktosintoleranta tar laktas.

Eller gör som jag, vänjer sig i stort sett av med grädde.

Jag tycker att den fungerat bra i mat men har inte provat så mycket annat med den. Jag lagar mest älg och kanske en lite sötare grädde passar bra till det eller gör inte så mycket väsen av sig :D I övrigt tycker inte jag heller att man behöver grädde till så mycket men jag tror att det är lätt att fastna i det träsket eller hur jag ska säga.

För att återgå till ämnet så åt jag pastagratäng med oatlys imat (gräddsubsitut), broccoli, ädelost och lite bacon igår. Det blev en matlåda till frysen också. Om jag får gissa så blir det nog en köttbit med någon slags grönsaker ikväll.

Lactrase, är väl en enkel lösning.

Har redan provat det, men sonen vägrar äta. Han påstår att det är "ufon som kommer bo i min mage då". Han har lite roliga idéer för sig :)

@Cilva Jag kan inte använda sojagrädde då sambon är allergisk emot soja. :)

@athena_arabians Ska prova det idag till lunch, var nämligen och storhandlade igår så köpte laktosfritt och vanlig grädde/mjölk. Sonen får vara försökskanin :D.

Härligt! Jag borde bli bättre på att testa sådana. Är en IPA-tjej annars men de är ofta väldigt fruktiga också :) Har du någon favoritcider att rekommendera?

Tja, allt som är torrt tycker jag brukar gå ner. På Systembolaget är favoriten Kiviks Astrakan Torr, den passar bra till mat som tex sushi och asiatiskt.

På pub/krogen brukar de ha Weston's på fat och den är inte lika torr som Astrakan men fortfarande väldigt god och absolut inte sliskig. Gaymer's och Strongbow är också goda.

Dagens mat är planerad och eftersom att det är fredag så blir det lite speciellt som vanligt.

Frukost: Amerikanska pannkakor med bär och sirap. Stor glädje ifrån barnen som fick björnbär och jordgubbe.
Lunchen: Ska bli en krämig pestosås med kallrökt skinka.
Kvällsmat: Entrecoté med vitlökssmör, krämig svampsås och hemmagjorda pommes frites.

Känner hur det vattnas i munnen :d:love:.
Sedan så blir det älg på lördag och hemmagjord Sushi på söndag:up: :D.

Ikväll blir det entrecote som jag "slänger in" i ugnen och till det rostade eller friterade rotsaker, har inte bestämt mig ännu ,beror på lathetsfaktorn, ugnsrostade kräver liiite mindre jobb, sallad och sås till.
Imorgon är vi bjudna till mina föräldrar på mat, vet ej vad det blir men det brukar bli gott:D

Senast ändrad:
Dagens mat är planerad och eftersom att det är fredag så blir det lite speciellt som vanligt.

Frukost: Amerikanska pannkakor med bär och sirap. Stor glädje ifrån barnen som fick björnbär och jordgubbe.
Kvällsmat: Entrecoté med vitlökssmör, krämig svampsås och hemmagjorda pommes frites.

Vi brukar också lyxa till med amerikanska pannkakor emellanåt, mycket gott, blåbär och sirap är en höjdare till tycker jag
Vad gör du med älgen föresten? Har ätit mycket älg i mina dagar då min far är jägare men aldrig varit så där superförjust i det, kan ju bero på tillagning vad vet jag....

Har haft pulled lamb i ugnen under natten och den har inte blivit tjälknöl! Kryddad med harissa, spiskummin etc. Alltså inte kryddad på det vanliga amerikanskinspirerade pulled pork-viset.

Ska servera den med pitabröd, hummus, baba ganoush, granatäpple och finhackad rödlök. Borde väl bli gott. Rött vin till.

Har haft pulled lamb i ugnen under natten och den har inte blivit tjälknöl! Kryddad med harissa, spiskummin etc. Alltså inte kryddad på det vanliga amerikanskinspirerade pulled pork-viset.

Ska servera den med pitabröd, hummus, baba ganoush, granatäpple och finhackad rödlök. Borde väl bli gott. Rött vin till.
När kan jag komma:D skämt åsido ja det borde bli supergott, rapportera sen!

@HaloMills Ibland så gör jag älgfärsbiffar något som är sådär hemskt gott. Men sedan så kan jag ibland bestämma mig för att göra en stor härlig gryta av den. :love:.
En sådan där mustig gryta med svamp alla dess sorter, (gärna kantareller och färska champinjoner), har nog i för mycket gott i den. ;)
Har även provat älgfärspaj nån gång med svamp i och massa grädde. Den blev omåttligt populär :D.
Nu vart man ju ännu hungrigare:o.

@HaloMills Ibland så gör jag älgfärsbiffar något som är sådär hemskt gott. Men sedan så kan jag ibland bestämma mig för att göra en stor härlig gryta av den. :love:.
En sådan där mustig gryta med svamp alla dess sorter, (gärna kantareller och färska champinjoner), har nog i för mycket gott i den. ;)
Har även provat älgfärspaj nån gång med svamp i och massa grädde. Den blev omåttligt populär :D.
Nu vart man ju ännu hungrigare:o.
Låter smaskigt... ja jag är också hungrig:banghead::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
564
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 492
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
214
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV