Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha! När jag var i Colorado, i Boulder, närmare bestämt, såg vi massor av något djur som alla amerikaner kallade för elk. Det var inte älgar, utan något annat. Så det var kanske Wapiti.

(Jag tar inget ansvar för google translate.)

Det är inte mer än rätt. Jag tar inget ansvar för wikipedia (jag erkänner helt utan omsvep att jag har slarvat med källkritiken).

Enbär!?

Det räcker om du listar ut om delen behöver mycket eller lite tillagning. (Jag gissar av bister erfarenhet på mycket.)

Enbär är standard, brukar ha i enbär, lagerblad, vitlök, svartpeppar, timjan, rosmarin, svamp och massa lök. Vad mer eller helt annat?

Jag siktar på gryta, ser sådär segt ut.

Jag tror det är ett gammalt segt as till älg;)

Så så, nu ska vi inte vara fördomsfulla och dömande! :rofl: :p

Allt detta prat om älg har gjort mig sugen på älg (har allt från filé till älgfärs i frysen). Problemet är bara att jag inte är sugen på att laga mat, jag hade tänkt äta portionsfryst pullad kossa :meh:

Så så, nu ska vi inte vara fördomsfulla och dömande! :rofl: :p

Allt detta prat om älg har gjort mig sugen på älg (har allt från filé till älgfärs i frysen). Problemet är bara att jag inte är sugen på att laga mat, jag hade tänkt äta portionsfryst pullad kossa :meh:

Vad tror du om att peta i lite dijon i grytan? Skulle det kunna liva upp den?

Frukost: Amerikanska pannkakor med bär och sirap.
Det åt jag också till frukost! Fast utan bär, bara en äpple- och havtornssirap till. Härligt med pannkaksfrukost ibland. :d

Min tur att laga middag idag och jag har ännu inga idéer. Ska ge mig ut och handla och se om jag kommer på något på vägen. Men jag ska i alla fall förbi systemet och köpa en flaska riktigt god rosé.

Gammalt recept på skrytgryta (namngiven av kompisens svärisar tror jag):

Älg- eller nötkött
Fond
HP-sås
Chilisås
Worchestershiresås
Creme fraiche
Lök
Om det behövs: Salt, svartpeppar

Skär köttet i lämpliga grytbitar och ge dem stekyta. Ha i allt i en gryta och låt koka tills köttet är mört (kommer inte ihåg hur mycket av varje sås, man får smaka sig fram). Servera med pressad potatis eller ris.

Topp!

Då blir det smörfrästa enbär, gula kantareller/taggsvamp/Karl-Johan/charlottenlök. Dijon, en flaska öl, lite soya och rosmarin samt tranbär. Brynt Älgwakiki i lagom bitar och sen får det puttra. Ska leta fram tranbärsgelén också, och sen en pepprig sallad till. Potatis till sambon. Jag var sugen på räkor ( må du få blåsor mellan tårna @Anna ) men 299kr/kg ...nej.

Mycket enkelt, skär tunna skivor från valfri halvtinad köttbit, stek i smör, färdigt. Om det blir torrt kan man hälla på lite vatten men det ska inte vara gryta/sås. Det är enklare att få riktigt tunna skivor om köttet är lagom fruset. Det är gott med någon slags svamp i och/eller några tranbär. Salt och peppar. Så är jag uppvuxen med att skav lagas och så ska det givetvis vara potatismos och lingonsylt till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
Svar
16
· Visningar
467
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 485
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
193
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar