Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Biffsauté med porter och svamp, samt potatis och en variant på råkostsallad. Helt okej enligt mig som inte gillar öl, sambon var mycket mer förtjust i maten.

Till efterrätt blir det Beeramisu, något som jag tror vi kommer upplevs ungefär som middagen. Men vem vet, det kanske blir en positiv överraskning?

Biffsauté med porter och svamp, samt potatis och en variant på råkostsallad. Helt okej enligt mig som inte gillar öl, sambon var mycket mer förtjust i maten.

Till efterrätt blir det Beeramisu, något som jag tror vi kommer upplevs ungefär som middagen. Men vem vet, det kanske blir en positiv överraskning?

Tiramisu gjord på öl?! Tillåt mig vara ytterst tveksam :cautious:

Idag gjorde jag det som i det här hushållet kallas rullar. Mest för att det är det det är ;) Det är tortillarullar fyllda med tacoköttfärsröra med massa blandade grönsaker. Sallad med tomat, sockerärter, grantatäpple och citronette till. Och avokadosåsish. Middag idag och sju matlådor :p

Det var som jag misstänkte, sambon älskade det och jag tyckte det var sådär. Tror det krävs en ölentusiast för att förstå storheten med efterrätten (men jag får iaf pluspoäng på bra sambo-skalan som fixar efterrätter jag inte gillar :D)

Basmatiris med lök, bondbönor och berberisbär, laxsida med massor av torkade örter på, shirazsallad och så en liten sallad på rostad paprika med dressing av harissa, granstäpplesirap och vitlök. Svarta oliver och rött vin.

Till dessert något slags "tiramisu" på savioardikex dränkta i aperol, och så vit chokladmousse och kastanjepuré i lager.

Just det! Wapitigrytan blev sanslöst god!

Brynte wapiti, enbär och färska tranbär och lök i smör, tillsatte dijonnaise (vanliga var slut) och brynte vidare. Hällde så i ljus soya, en burk julöl jag hittade i kylen, rosmarin och timjan. Massa svartpeppar och sen en halv purjo. Sen... Krokodilen! Allt fick stå och långsamkoka i 8-ish timmar, sen gjorde jag mandelpotatismos och en grym sallad med lingon och granatäpple, apelsin och gurka samt...sallad, en krispig sådan. Ett bra rödvin till, sen var lyckan gjord. Tranbärsgelé till.

Vilka spännande lördagsmiddagar ni haft!
Här blev det älgen då, det var visst ytterlår och inte vilken del jag nu hade skrivit innan. Bryntes och in i ugnen med termometer till perfekta 55 grader :up: Tänkte göra potatisgratäng till men hade ingen ost så det blev potatismos istället. Lingonchutney med lite hetta, smörstekta trattkantareller och en sallad som vi nästan glömde bort. Sydafrikanskt shiraz (mitt nya favoritvin! köper nästan bara det just nu), och efterrätten blev små sega citronrutor med turkisk yoghurt och aperol spritz-drinkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
Svar
12
· Visningar
369
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 469
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
149
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar