Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket enkelt, skär tunna skivor från valfri halvtinad köttbit, stek i smör, färdigt. Om det blir torrt kan man hälla på lite vatten men det ska inte vara gryta/sås. Det är enklare att få riktigt tunna skivor om köttet är lagom fruset. Det är gott med någon slags svamp i och/eller några tranbär. Salt och peppar. Så är jag uppvuxen med att skav lagas och så ska det givetvis vara potatismos och lingonsylt till.
Det är gott nån gång om året, MEN jag saknar akut grönsaker! Är någon grönsak rätt i sammanhanget?

Affären hade extrapris på rödbetor så det blir rödbetsbiffar (solrosfrön, riven rödbeta, ramslök, sambal oelek och spiskummin) med potatismos. Något grönt hade ju varit gott till men det insåg jag när jag var hemma igen och jag pallar inte handla en gång till.

Idag blev det någon variant av quesadillas. Sambon hade salami som bas i sina och jag hade ost som bas. Till det en salsa med avocado, tomat och lök samt en grönsallad till :)

Min älgbit som blir morgondagens middag är fransyska. Innerlåret och färsen är redan uppäten. Blir stek av det, dvs brynt och sen in i ugnen med en termometer till röd temperatur. Visst är jag nästan vegetarian, men när jag väl äter kött, då ska det vara rött :d (eller rått -råbiff är läskigt gott!)

Kvällens middag blev som väntat ca 3 glas prosecco, en gindrink och libanesisk buffémat :angel: Nästa vecka SKA jag äta riktig mat….

Har föräldrarna på besök (just nu dock tillbaka på vandrarhemmet så jag får lite respit). Serverade ungsstekt torsk från block, skyfflade bara ner det frysta blocket i en smörad form och klickade lite smör ovanpå samt saltade och pepprade, öste lite emellanåt. Till det blev det koktpotatis från stugan med lite dill (från frysen) och en röra på mixade gröna sojabönor, citron, lite vatten, salt och peppar. Helt ok.

Det är gott nån gång om året, MEN jag saknar akut grönsaker! Är någon grönsak rätt i sammanhanget?

Jag brukar ha broccoli till men å andra sidan kan jag äta broccoli med vad som helst som tillbehör. Annars är inte grönsaker något som serveras till, annat än potatis, svamp och lingon förstås :D

En riktigt fin bit entrecote med stekt grönkål till och Chardonnay att dricka.

Jag brukar ha broccoli till men å andra sidan kan jag äta broccoli med vad som helst som tillbehör. Annars är inte grönsaker något som serveras till, annat än potatis, svamp och lingon förstås :D

Broccoli är min lösning också. Men jag lever nästan på broccoli.

Svamp är ju inte ens en grönsak.

Och potatis är väl den minst grönsaksaktiga rotfrukten, även om den tillhör växtriket till skillnad från svamp.

Aha! När jag var i Colorado, i Boulder, närmare bestämt, såg vi massor av något djur som alla amerikaner kallade för elk. Det var inte älgar, utan något annat. Så det var kanske Wapiti.

(Jag tar inget ansvar för google translate.)

I USA ar elk ungefar detsamma som kronhjort. Moose och Alg ar samma djur. :) Wapiti ar detsamma som en Svensk kronhjort (eller ocksa kallad for elk) Det ar major forvirring i namnet pa Alg mellan Sverige och USA. Formodligen for att det inte finns Alg (moose) i England, dar ar det storsta hjort djuret elk = kronhjort. ;)

Jag hade (tursamt nog) pick-up trucken hemma sa jag kunde aka till stan och utratta arenden trots att min "normala" bil ar pa verkstaden. Den kalla korven med senap som jag at haromdagen var inte sa god, sa jag valde att stanna vid affaren och kopa lite kottfars sa kvallen's middag blev hamburgare. Gott aven om det inte var sarskilt "inspirerat". :p

Min älgbit som blir morgondagens middag är fransyska. Innerlåret och färsen är redan uppäten. Blir stek av det, dvs brynt och sen in i ugnen med en termometer till röd temperatur. Visst är jag nästan vegetarian, men när jag väl äter kött, då ska det vara rött :d (eller rått -råbiff är läskigt gott!)

Kvällens middag blev som väntat ca 3 glas prosecco, en gindrink och libanesisk buffémat :angel: Nästa vecka SKA jag äta riktig mat….

Hm, har inte vi konstaterat vid något tidigare trådtillfälle att vi måste träffas någon gång och äta råbiff? ;) Det är ju SÅÅ gott men det är nästan ingen som vill göra mig sällskap och äta det :(

I USA ar elk ungefar detsamma som kronhjort. Moose och Alg ar samma djur. :) Wapiti ar detsamma som en Svensk kronhjort (eller ocksa kallad for elk) Det ar major forvirring i namnet pa Alg mellan Sverige och USA. Formodligen for att det inte finns Alg (moose) i England, dar ar det storsta hjort djuret elk = kronhjort. ;)

Jag hade (tursamt nog) pick-up trucken hemma sa jag kunde aka till stan och utratta arenden trots att min "normala" bil ar pa verkstaden. Den kalla korven med senap som jag at haromdagen var inte sa god, sa jag valde att stanna vid affaren och kopa lite kottfars sa kvallen's middag blev hamburgare. Gott aven om det inte var sarskilt "inspirerat". :p

Då passar jag på att fråga; vad är en caribou? Viss reservation på stavningen...

Jag har köpt massor av bladpersilja - vad gör jag med den?
Har haft den på mackan och som sallad och resten står som en bukett i vas på bordet. Jag gillar den inte tillagad/kokt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
Svar
12
· Visningar
369
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 469
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
149
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar