Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@HaloMills är jobbigt när lunchen är så långt borta, äter vid 12. Ska gå och börja laga mat vid 11 tiden :love:.
Som tur är så har jag en stor skål med bär )björnbär, hallon, blåbär här bredvid mig som varit frusna och tinats lite i micron + på med lite honung.
Snart så ska jag ut och titta till hästarna då det blåser snöstorm här ute :eek:.

@Anna vad jag blir avundsjuk, vill med ha räkor och aioli, det är otroligt smaskigt :d

Ikväll blir det räkor! (Göteborgare - Coop på Wieselgrensplatsen säljer för 89:- kg idag, det är svårt att slå!). Rostat bröd och aioli till, och så bad jag pappa kolla om det fanns någon god rökt makrill.

Men så där får du ju inte säga! :arghh: De "färska" räkorna man får tag på här uppe är inte värda namnet (eller priset!) :cautious:

@HaloMills Marinaden består för övrigt av tomter, vitt vin, tomatpuré, lite granatäpplesirap, lök, vitlök, salt, peppar, och kanske någon mer krydda som jag har glömt. Det var mycket spiskummin och korianderfrön, alltså. Tänker komplettera lite ikväll med rökt paprikapulver, men avstår från mitt kära Hickory salt, för att hålla det där amerikanska på avstånd den här gången. Pulled pork goes Mellanöstern. :D (Och då är det ju snarare lamm än gris som gäller. Kanske lite feltänkt med vinet, vid närmare eftertanke.)

Ikväll blir det räkor! (Göteborgare - Coop på Wieselgrensplatsen säljer för 89:- kg idag, det är svårt att slå!). Rostat bröd och aioli till, och så bad jag pappa kolla om det fanns någon god rökt makrill.
På en fredag, dessutom! Otroligt bra pris för en fredag.

Jag tycker sojagrädden är för söt. Enklast, så att alla kan äta samma mat, om man dessutom använder mycket mjölkprodukter, är väl att den/de som är laktosintoleranta tar laktas.

Eller gör som jag, vänjer sig i stort sett av med grädde.

Jag har ocksa i stort sett vant mig av med gradde ... det finns hur manga fantastiska varianter pa saser, salsa och liknande fran runt varlden som helst. :d

I gar at jag lunch pa "the Pot Smoker's BBQ" ... sa fantastiskt gott. Tyvarr la bilen av efterat:banghead: sa min shopping trip uteblev och lusten att laga mat ar under all kritik i dag. Formodligen skrapar jag ihop nagot snabbt med pasta. UGH.

Snyggt! Då har jag användning för älgen vi fick. Vad kan man göra annat än en gryta? Usel på sånt här.

Oh, älg kan man göra mycket med (jag är dotter till lokala älglagets slaktare och ihop med en jägare ;)).

Är det fint stekkött (filé, biff, entrecote) ska det bara studsa i stekpannan tillsammans med smör, salt och svartpeppar. Inte för genomstekt, då blir det tråkigt och torrt eftersom köttet är så magert.

Lite sämre bit (innan/ytterlår, bogstek, fransyska) blir god stek och samma där, den ska inte stekas till för hög temperatur. Jag brukar späcka med delade vitlöksklyftor (plus salt och svartpeppar då). En annan sak man kan göra är att ta halvtinat kött och skära kebabstrimlor av det, steka snabbt och krydda som man vill (antingen traditionellt eller mer åt kebabstuk). Ät i pitabröd eller tortilla.

Ännu sämre bitar än ovanstående lämpar sig bäst som gryta eller soppa.

Vet du inte vilken styckdetalj det är rekommenderar jag att skära av en bit och steka den för att se hur pass mör den är.

Gryta är ju gott. Som en variant på Boeuf Bourguignon? (Skulle skriva älg Bourguignon, men google translate påstår att älg heter wapiti på franska, kan det verkligen stämma?).

Vad har du för älgdel?

Oj! Älg, typ. Jag vet inte, det är nedlagt och styckat av bekant, och jag glömde fråga.

Men har du något emot att göra gryta, @Hyacinth?

Stek kan ju bli ungefär hur tråkigt som helst, så då hade jag föredragit tjälknöl. De perioder jag äter mycket älg, gör jag samma saker med den som med nötkött - curry i olika former, tex.

Men om det är samernas nationaldag du vill fira, kan ju en gryta med svamp och tranbär i vara bra? Jag hade dock satsat på lång koktid för en okänd älgbit. Min erfarenhet är att det finns rätt mycket rätt enkelt trådigt kött på en älg, och det verkar ju ge något slags machobonus att skjuta tolvtaggare, typ.

Men har du något emot att göra gryta, @Hyacinth?

Stek kan ju bli ungefär hur tråkigt som helst, så då hade jag föredragit tjälknöl. De perioder jag äter mycket älg, gör jag samma saker med den som med nötkött - curry i olika former, tex.

Men om det är samernas nationaldag du vill fira, kan ju en gryta med svamp och tranbär i vara bra? Jag hade dock satsat på lång koktid för en okänd älgbit. Min erfarenhet är att det finns rätt mycket rätt enkelt trådigt kött på en älg, och det verkar ju ge något slags machobonus att skjuta tolvtaggare, typ.

Ju äldre och segare desto mer status...

Svamp och tranbär låter ju ok, jag bara tycker alla grytor smakar likadant till slut. Måste hitta nån kul krydda att piffa till det med. Ska se om jag kan lista ut vad för älgdel det är.

Ju äldre och segare desto mer status...

Svamp och tranbär låter ju ok, jag bara tycker alla grytor smakar likadant till slut. Måste hitta nån kul krydda att piffa till det med. Ska se om jag kan lista ut vad för älgdel det är.

Enbär!?

Det räcker om du listar ut om delen behöver mycket eller lite tillagning. (Jag gissar av bister erfarenhet på mycket.)

Och lite messmör!?

Älgen har ju viltsmak, så den skiljer sig från jordbrukets köttslag smakmässigt. (Även om jag tycker att viltsmaken är ganska mild ofta.)

Wapiti låter helt galet. Élan Bourguignon måste det vara.

Eftersom jag sitter och prokrastinerar så har Wikipedia precis informerat mig om följande: Wapiti är ett hjortdjur som lever i Nordamerika och i delar av Asien och djuret har fått sitt namn från just "wapiti", som är det shawnesiska ordet för "vit bakdel".

Hur får google translate det till att älg betyder wapiti på franska? Det vet jag inte. Men Wikipedia informerar mig även om nybyggarna i Nordamerika kallade djuret wapiti för "elk". Det är kanske ett litet steg på vägen, men hur google translate lyckas knyta det till franskan går jag bet på. Klart är dock att wapiti inte ska sammanblandas med élan / Ne doit pas être confondu avec Élan! (http://fr.wikipedia.org/wiki/Wapiti)

Aha! När jag var i Colorado, i Boulder, närmare bestämt, såg vi massor av något djur som alla amerikaner kallade för elk. Det var inte älgar, utan något annat. Så det var kanske Wapiti.

(Jag tar inget ansvar för google translate.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
Svar
16
· Visningar
467
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 485
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
193
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar