Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min matlagning den här veckan är också under all kritik :p Försöker äta ur frysen samtidigt som det blivit uteluncher och utemiddagar.

Laddar dock för lördag då det blir älghälg med ett par vänner hemma hos mig (också ur frys-projektet!). Har inte bestämt närmre, mer än att det blir något med älgen, något med svampen jag plockade i höstas och så har ena vännen beställt lingonchutneyn jag gjorde senast vi åt älg.

Fick precis meddelande ifrån sambon om att han gärna vill ha vilt på lördag. Så blir att ta fram lite älg då tills helgen. :up:

Blir älgfärsbiffar i varje fall med smörstekta kantareller och bakad potatis. Sedan vet jag inte vad barnen ska få för något men det blir nog något bra i varje fall :D.

Fick precis meddelande ifrån sambon om att han gärna vill ha vilt på lördag. Så blir att ta fram lite älg då tills helgen. :up:

Blir älgfärsbiffar i varje fall med smörstekta kantareller och bakad potatis. Sedan vet jag inte vad barnen ska få för något men det blir nog något bra i varje fall :D.

Jag kan rekommendera att skvätta lite konjak över svampen när du steker dem, det blir mums. Ingen fara för att låta barnen äta heller, man använder ju inte mycket och all alkohol kokar bort.

@athena_arabians Tror att maken kommer tycka om det, mycket bra tips :up:. Får bli så att jag steker barnens svamp först och sedan vår. :D.
Undrar mest över om jag kan få barnen att äta älg, i höstas vart det mycket "blääh" över det. Utom äldsta sonen som åt med god aptit, han har ju å andra sidan aldrig varit kinkig :p.
Flickorna får nog äta kalkonköttbullar eller något sådant :)

@athena_arabians Tror att maken kommer tycka om det, mycket bra tips :up:. Får bli så att jag steker barnens svamp först och sedan vår. :D.
Undrar mest över om jag kan få barnen att äta älg, i höstas vart det mycket "blääh" över det. Utom äldsta sonen som åt med god aptit, han har ju å andra sidan aldrig varit kinkig :p.
Flickorna får nog äta kalkonköttbullar eller något sådant :)

Om du gör en gräddsås till, tror du det kan gå ner lättare då? Hur gör du älgfärsbullarna? Om man blandar i grädde i smeten tycker jag det brukar mildra viltsmaken lite (inte för att jag vill det men de blir så torra annars).

@athena_arabians Brukar göra gräddsås då maken älskar det, tyvärr så kan jag inte gärna blanda i grädde/mjölk i älgfärsbullarna då sonen är laktosintolerant. Så de blir lite torra tyvärr.
Skulle kunna göra en annan sats med älgfärs med grädde i åt flickorna och testa.
Någon som vet om man kan göra egen sås utan grädde/mjölk i?:o
Som det är nu får sonen äta ketchup till det mesta men han vill ha sås han med, men det går inte när allt jag gör innehåller grädde/mjölk :(.

@athena_arabians Brukar göra gräddsås då maken älskar det, tyvärr så kan jag inte gärna blanda i grädde/mjölk i älgfärsbullarna då sonen är laktosintolerant. Så de blir lite torra tyvärr.
Skulle kunna göra en annan sats med älgfärs med grädde i åt flickorna och testa.
Någon som vet om man kan göra egen sås utan grädde/mjölk i?:o
Som det är nu får sonen äta ketchup till det mesta men han vill ha sås han med, men det går inte när allt jag gör innehåller grädde/mjölk :(.

Fungerar laktosfritt till sonen? Då kan du ju köra med laktosfri grädde till såsen och i köttbullarna.

Annars kan man göra riktigt goda såser på pureade grönsaker. Här är en variant på bearnaise, jag vet inte om den direkt är som bearnaise men jag tycker den är god:

1 liten morot
1 liten persiljebukett
1 liten lök (gärna charlottenlök)
1 msk färska kryddörter: dragon bör vara med för att få bearnaisesmaken men sedan kan man lägga till gräslök och/eller basilika (givetvis går det att använda torra också men då får man justera mängden)
1 msk vinäger
2 msk smör (kan hända att det fungerar med en god olja om laktosfritt smör inte fungerar)
3-4 dl buljong

Koka grönsakerna och persiljebuketten i buljongen till allt är mjukt. Kör i mixer med kryddörterna, vinägern och smöret tills det blivit en fluffig sås. Smaka ev av med mera kryddor.

Fungerar laktosfritt till sonen? Då kan du ju köra med laktosfri grädde till såsen och i köttbullarna.

Annars kan man göra riktigt goda såser på pureade grönsaker. Här är en variant på bearnaise, jag vet inte om den direkt är som bearnaise men jag tycker den är god:

1 liten morot
1 liten persiljebukett
1 liten lök (gärna charlottenlök)
1 msk färska kryddörter: dragon bör vara med för att få bearnaisesmaken men sedan kan man lägga till gräslök och/eller basilika (givetvis går det att använda torra också men då får man justera mängden)
1 msk vinäger
2 msk smör (kan hända att det fungerar med en god olja om laktosfritt smör inte fungerar)
3-4 dl buljong

Koka grönsakerna och persiljebuketten i buljongen till allt är mjukt. Kör i mixer med kryddörterna, vinägern och smöret tills det blivit en fluffig sås. Smaka ev av med mera kryddor.

låter mycket smakrikt, ska definitivt prova detta. Har provat laktosfritt men sonen säger att det smakar "disktrasa". Men i maten kanske det fungerar :). Får ta och testa att göra en sås på det så får vi se vad alla säger :)

låter mycket smakrikt, ska definitivt prova detta. Har provat laktosfritt men sonen säger att det smakar "disktrasa". Men i maten kanske det fungerar :). Får ta och testa att göra en sås på det så får vi se vad alla säger :)

Jag misstänker att det nog blir bättre när det är i maten som tex grädde i köttbullarna. Särbon som testade laktosfri mjölk ett tag sa också att det var stor skillnad på olika märken (Valio var bäst enligt honom).

En annan sak som blir lite som sås är ju ratatouille, en fransk grönsaksröra (googla på recept, det finns olika varianter). Jag tycker den är god till både fisk och kött.

Laktosfri grädde är jätteäckligt.

Med vänlig hälsning, Laktosintolerant

Jag åt pasta med burkpesto igår. Det funkade även om det inte var sådär överdrivet roligt. Resten av middagssällskapet åt isterband med bruna bönor och det är inget jag känner att jag väldigt gärna vill befatta mig med ;)

Jag åt pasta med burkpesto igår. Det funkade även om det inte var sådär överdrivet roligt. Resten av middagssällskapet åt isterband med bruna bönor och det är inget jag känner att jag väldigt gärna vill befatta mig med ;)
Till isterband ska det vara potatis, gärna dillstuvad:)

Vi har ätit tortellini med ricotta och spenat tillsammans med en pastasås. Såsen blev någon form av vad köket har att erbjuda, så det blev något hopkok med vitt vin, kyckling, svamp, creme fraiche och basilika. Självklart parmesan till det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
564
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 492
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
214
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV