Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
I kvall blev det New England Clam Chowder. Soppa (eller snarare stuvning) pa potatis, selleri, lok, morotter, vitlok, farsk fisk och farska musslor ... och en hel massa kryddor och grejor och krutonger av surdegs brod.:d Till det vitt vin fran Napa i Californien.

@Killaloe låter nästan som samma ingredienser som i min middag! Hade en kompis över, vi lagade quesadillas. Hälften fyllda med gröna linser, chipotle, majs, rödlök, koriander och mozarella, och anra hälften fyllda med belugalinser, rödlök och fetaost. Guacamole och hoummos till (cross-over-cooking eller? :angel:) och sallad med egengroddade gröna linser, ärtskott, gurka och persimon. Aperol spritz till fördrink, shiraz till maten, kokosglass till efterrätt och Benedict Cumberbatch + godis till andra efterrätt (bio: the Imitation Game).

Det låter som en fantastisk middag! :d
Och lite OT men vad gillade ni filmen? Jag tyckte den var himla bra när jag såg den i torsdags :)

Er middag också!

Vi båda gillade den riktigt mycket, framförallt det på slutet var oväntat och gav mer djup åt filmen (iaf för mig som bara vagt kände till den här Turning sen innan).
@Killaloe

Jag gick ju lite wild&crazy när jag köpte chilipeppar från en webshop... :o

Kan tillägga att en del är prover man fick gratis och särbons ska av dem också! :o :o

Idag blir det särbons saffranssoppa men istället för piri-piri har jag använt Burmese Amber Nectar, den hade en så gudomlig doft! :love:

Är det någon som använt Urfa Biber (isotpeppar)? Den luktar också väldigt gott men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till.

Jag har köpt hela rökta paprikor. Vad gör jag med dem?
I förmiddags gjorde jag en gryta som stod och puttrade hela dagen. De rökta, torkade paprikorna, högrev, rödvin, chili, mald paprika en masse, vitlök ännu mer, salt, peppar och säkert något mer. Mot slutet tog jag i stora vita bönor och mängder av grön paprika. Åt det med en klick smetana och därtill en grönsallad och segt hembakat bröd. Gott! Men rödvinet till var för mesigt, det hade krävt mer smak för att matcha. Någon som har tips på kraftfullt rödvin som skulle passa? Egri?

Kom på att jag ska försöka att röka paprikor själv i sommar. Har ju en liten röklåda :up:

Lunch: Ica färsk spaghetti och Findus World Selection Cook Vegetables Provence Style
Kväll: Ica Pizza Mozzarella

Hade vänner över på middag och bjöd på kycklinggryta. Basmatiris och vitkålssallad till och folköl. Marängsuisse till efterrätt.

Potatisgratäng med kantareller, vegetarisk schnitzel, körsbärstomat, gurka.
Valnötspaj, chokladtårta, vispgrädde. Rudenstams Äpple cider.

I gar kvall grillade vi 'rib eye' stekar och jag gjorde brysselkal med granat apple och pecan not smor och en chimichurri sas till. Slarvigt foto ... men mycket god middag. ;)

16417436451_e9323c7b8b_o.jpg

Igår och idag snabblunch bestående av färsk gnocchi och ärtpesto. Sallad på tomater, sockerärter och avokado till.

Eller ja, lunch och lunch, men den måltiden på dagen som inte är frukost :D På helgerna äter jag bara två gånger (kan också bero på tidpunkten på dagen när jag stiger ur sängen :p)

Idag skulle jag stått för maten men efter att min tumme blivit offer för min klumpighet och blodvite har uppstått är jag inte alls sugen på att hantera knivar eller hantera mat. Därför fick sambon komma på mat och även stå för genomförandet, vilket resulterar i att vi ska äta chili con carne istället för något enklare/mer grönsakigt (vi har lite olika matsmak). Fast jag är mycket tacksam över att få maten lagad och serverad :D
Dessutom hade jag saker till Snickerstoppar hemma (överblivet från i fredags när vi inte orkade fixa ihop något) så det får bli dagens efterrätt.

Snickerstoppar lät gott! :d

Här blev det nästan en halv sockerkaka till lunch :o Sallad med bl.a linsgroddar och sista ärtskotten med persimon, feta och halloumi ska bli middagen strax.

I lördags blev vi bjudna av vår granne (som är från förbundslandet i Tyskland) Knödel mit sauerkratut, leverknödeln var helt ok men sauerkraut alltså surkålen var inget för mig, däremot gillade maken och äldsta dottern det och yngsta dottern gillade faktiskt knödeln :)
Igår bjöd vi svärföräldrna på mat, blev pulled pork och friterade rödbetor och potatis, bea och grekiskinpirerad sallad. Ikväll blir det något väldigt enkelt som makaroner och köttbullar:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
605
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 511
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
224
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar