Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har blev det pasta med en "sas" av en skiva finhackad bacon, farska korsbars tomater, svamp, lok och farska kryddor (persilja, oregano, och timjan) med en liten klick philadelphia ost blev det jatte gott ... och var klart fort. :p

Idag har det blivit mos på blomkål och rotselleri samt citronstekt lax till middag. Jag känner ungefär såhär för rotselleri i det stora hela :love: och blev nöjd med moset (förutom att blomkål luktar urk)

Idag blir det orange och lila sötpotatis som bakats i ugn med mycket flingsalt och rosmarin. Till det en kesoröra med finhackad rödlök, chili och salt/peppar. En god sallad också med massa grönsaker.

Har ätit stora uteluncher både igår och idag så middagsmaten har blivit olagad! Fetaostsallad på allt jag hade i kylen igår och idag blir det ratatouille från frysen, funderar på vad jag ska ha till bara :)

Kan man slänga in en fryst köttbit i ugnen när man gör pulled valfritt-köttdlag, eller blir det mer som tjälknöl då?

Det blir grillat "platt brod" i dag igen.
Jag gjorde degen med basil i degen, sedan har jag ocksa en halvvissen toffs oregano, farsk svamp och silver lok som jag frast i lite cocosnot olja, tillsammans med nagra korsbars tomater. Till det tankte jag ha en med get ost och en med gorgonzola ... och funderar pa att gora en "inbakad" dar jag gommer lite "stuff" i degen och sedan lagger den pa grillen precis som vanligt. Jag kanner mig pa skapande humor:p

Har ätit stora uteluncher både igår och idag så middagsmaten har blivit olagad! Fetaostsallad på allt jag hade i kylen igår och idag blir det ratatouille från frysen, funderar på vad jag ska ha till bara :)
Lite sent men små lammfärsbiffar och klyftpotatis är himla gott till ratatouille.

Igår åt jag sushi från östermalmshallen och några knäckemackor med avokado. Rooibos med mjölk (åh vad jag älskar rooibos!)

Igår åt jag hotellfrukost på förmiddagen och ost- och skinksallad till sen lunch, så på kvällen räckte det gott med en rostad brödskiva med ett stekt ägg och lite bacon. Alldeles lagom.

Just nu är jag hysteriskt sugen på keso och rökt skinka (?) och hoppas att salladsbaren i huset bredvid har just rökt skinka idag. Tänkte gå dit när de öppnar kl 11 och plocka för säkerhets skull, ibland tar keson slut när jag väl hinner dit vid 13-tiden. :mad: :cry: :arghh: ;)

Eftersom att jag har 3 barn, 2 tjejer som är enäggstvillingar på 3 år och en pojke på 5 år + en sambo så får man laga mycket mat.

Frukosten är alltid stor för oss :o. Vi äter väldigt mycket. Idag så åt tjejerna 3 mackor med leverpastej på, drack vatten ur sina pipmuggar till det. Sonen åt gröt med frukt i och 2 mackor med leverpastej och gurka på. Sambon fick gröt och åt 4 mackor med ost och skinka på + paprika. Jag åt gröt med frukt och sirap (ljus sådan), till det 5 mackor med ost/skinka/leverpastej/avokado + paprika etc över (havssalt på avokadon)

Lunchen för sambon blir lax i ugn på havssaltstäcke med stekt potatis och remouladsås och grönsaker (alltså gårdagens mat). För barnen blir det makaroner och köttfärsås med ost och vitlökssalt. Själv ska jag äta detsamma som barnen. :)

Till kvällsmaten har sambon beställt "något smaskens" så det får bli hemmagjord pasta med ostsås och kallskuren kalkon. Självklart med grönsaker. Barnen ska få äta detsamma som oss men får hemmagjorda kalkonköttbullar.

Ohh ja jag har massa tid, då jag är hemmafru :D. Ger en mycket tid att förbereda maten och hitta på annat bra.:p:nailbiting:

Min kosthållning måndag-torsdag är verkligen under all kritik numera. Jag borde ha skaffat ett sladdbarn medan tid var, så att jag tvingats hålla stilen med matlagningen.

Igår fick jag faktiskt varm mat när jag kom hem från stallet: pasta, massor av svamp stekt med kryddor jag inte riktigt lyckades klura ut vilka de var, och bredvid det rucola, riven parmesan, svarta oliver, körsbärstomater, lufttorkad skinka.

Idag har jag med mig resten av svampen, plus stekta haricot verts och lite lufttorkad skinka i lunchlådan.

Ser fram mot helgen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
606
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 513
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
227
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar