Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort typ som små rösti, fast på butternutpumpa, inte potatis. Till det en stor sallad på Discovery(äpplen), platta spanska persikor, lök och chili. Plus lite andra kryddor och citron. Förvånansvärt gott.
Låter gott och innovativt! Höll röstin ihop av sig själv som den gör med potatis, eller fick du tillsätta något bindemedel?

Maken upptäckte ridsport på tv, parkerade mig i soffan med ett glas vitt medan han fixade en torskrätt med potatismos. Något med soltorkade tomater, oliver och lite annat. Forskade inte i detaljerna utan nöjde mig med att äta och njuta. Efter gårdagens misär la sig potatismoset som bomull i magen.

@Petruska jag fylls av hem-hemlängtan när jag läser ditt inlägg om familjen. Hem-hem är då alltså barndomshemmet. Där är allt vackert, ljust och sobert. Det finns alltid färska blommor. Och det finns värme och ett rum fullt av människor som känner ett stort behov att diskutera, analysera och verbalisera allt, speciellt allt rörande politik. Det är en fantastisk plats att växa upp på och återvända till som vuxet barn.

@Petruska jag fylls av hem-hemlängtan när jag läser ditt inlägg om familjen. Hem-hem är då alltså barndomshemmet. Där är allt vackert, ljust och sobert. Det finns alltid färska blommor. Och det finns värme och ett rum fullt av människor som känner ett stort behov att diskutera, analysera och verbalisera allt, speciellt allt rörande politik. Det är en fantastisk plats att växa upp på och återvända till som vuxet barn.
Egentligen uppfattar jag inte min familj som påfallande varm. Väldigt, väldigt barnkär, men inte generellt VARM. (Ej heller kall, mer ljummen.) Många av oss är lite för svartsynta för att vara så värst varma.

Men det är samtidigt klart borgerligt kring maten och påtagligt vänstervridet. Snajdig mat, borgerlig dukning, slarviga kläder.

@Koltrast Grytan lät jättegod :love: Bästa höstmaten!

Jag blev bjuden på hemmagjord pizza igår, två sorter. En med hyvlade champinjoner, starka salamiskivor och mozzarella. En med päronskivor, chevrè, honung och valnötter. Båda toppades med ruccola efter gräddning. Vitt vin till, ty värdinnan tyckte rött hade blivit för höstigt, så vi kravlade oss kvar vid septembersolen.

Jag har ätit yoghurt och müsli de senaste två kvällarna, ty jag har frekventerat kulturtantsevenemang. Icas krispiga müsli med jordgubbar och yoghurt (det är något i som är yoghurtdragerat så att säga) är helt underbar. Blandar turkisk yoghurt med hög fetthalt med någon lite lättare fruktig. Så rackarns gott sådär när det börjar mörkna! Igår tog jag en bit brie till efterrätt. För proteinets skull, kan vi säga ;)

Idag åt jag plocksallad till lunch, med bl.a blomkålsris som bas. Det är så himla gott! Riven blomkål med majs, svarta bönor och hackad paprika, och så är det dressat med citronsaft och lite lite olja bara. Och salt och peppar, antar jag. Den andra basen var italiensk "black barley" - alltså svart korn - med gröna oliver, soltorkade tomater och sånt. Jag hittar inte svart korn i min matbutik men det, salladslök känns som om belugalinser är väldigt nära i textur och storlek. Här ska snickras matlådor! Tänker att t.ex keso kan vara gott som protein till blomkålsröran särskilt.

@Koltrast Grytan lät jättegod :love: Bästa höstmaten!

Jag blev bjuden på hemmagjord pizza igår, två sorter. En med hyvlade champinjoner, starka salamiskivor och mozzarella. En med päronskivor, chevrè, honung och valnötter. Båda toppades med ruccola efter gräddning. Vitt vin till, ty värdinnan tyckte rött hade blivit för höstigt, så vi kravlade oss kvar vid septembersolen.
Viktig årstidssymbolik minsann.

Jag har ätit yoghurt och müsli de senaste två kvällarna, ty jag har frekventerat kulturtantsevenemang. Icas krispiga müsli med jordgubbar och yoghurt (det är något i som är yoghurtdragerat så att säga) är helt underbar. Blandar turkisk yoghurt med hög fetthalt med någon lite lättare fruktig. Så rackarns gott sådär när det börjar mörkna! Igår tog jag en bit brie till efterrätt. För proteinets skull, kan vi säga ;)

Idag åt jag plocksallad till lunch, med bl.a blomkålsris som bas. Det är så himla gott! Riven blomkål med majs, svarta bönor och hackad paprika, och så är det dressat med citronsaft och lite lite olja bara. Och salt och peppar, antar jag. Den andra basen var italiensk "black barley" - alltså svart korn - med gröna oliver, soltorkade tomater och sånt. Jag hittar inte svart korn i min matbutik men det, salladslök känns som om belugalinser är väldigt nära i textur och storlek. Här ska snickras matlådor! Tänker att t.ex keso kan vara gott som protein till blomkålsröran särskilt.
Är blomkålsriset rå blomkål eller lite förvälld? Och i så fall, förvälld före eller efter att den rivs till "ris"?

Lunch på veganrestaurangen som tyvärr ska lägga ned. Grön linsgryta som var väldigt krämig och god, med spänstiga morötter och paprikabitar i. Potatismos och sallad till.

Och på eftermiddagsfikat två rejäla bitar prinsesstårta! Jag hade fixat massa tårta för att fira att mitt största jobbprojekt, som jag hållt på med i mer än 3 år och som kostat över 80 miljoner (inte för oss alltså, utan för ett multinationellt storföretag) äntligen kunde avslutas.

Drack tre muggar kaffe och åt ett underbart blåbärsscone till. Heter scones scone i singular?
Ja!
Lunch på veganrestaurangen som tyvärr ska lägga ned. Grön linsgryta som var väldigt krämig och god, med spänstiga morötter och paprikabitar i. Potatismos och sallad till.

Och på eftermiddagsfikat två rejäla bitar prinsesstårta! Jag hade fixat massa tårta för att fira att mitt största jobbprojekt, som jag hållt på med i mer än 3 år och som kostat över 80 miljoner (inte för oss alltså, utan för ett multinationellt storföretag) äntligen kunde avslutas.
Låter fantastiskt! Grattis till avslutat projekt!

Är blomkålsriset rå blomkål eller lite förvälld? Och i så fall, förvälld före eller efter att den rivs till "ris"?

Jag vet faktiskt inte, det är svårt att säga! Jag planerar att göra en egen variant ikväll och då tänkte jag nog inte förvälla den rivna blomkålen, utan bara låta det marinera i citronjuice och lite annat gott i ett par timmar innan jag blandar ner det andra.

När jag har lagat blomkålsris själv någon gång har jag rivit först och förvällt (mycket hastigt för jag vill ha tuggmotståndet) sedan.

Jag har skrivit om keso hela dagen, så jag blev tvungen att göra kesoplättar till lunch. Stekte upp ett tärnat äpple med lite honung och kanel och åt alltsammans med - surprise - mera keso.

Ikväll ska jag göra svamprisotto för första gången i mitt liv. På tal om höst, alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 730
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 091
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur