Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan förövrigt rekommendera att pluppa i ett gäng kapris i ugnspannkaka! Det funkade fint. Övervägde ett tag att blanda kaprisen med någon droppe liquid smoke men fegade ur, och var nöjd med det när jag smakade.

Ikväll och imorn ska jag på mina middagsklubbar (varför sammanfaller de ofta samma vecka??), ikväll den där vi lagar mat och bjuder varandra på och imorgon restaurang-middagsklubben :d

Kan förövrigt rekommendera att pluppa i ett gäng kapris i ugnspannkaka! Det funkade fint. Övervägde ett tag att blanda kaprisen med någon droppe liquid smoke men fegade ur, och var nöjd med det när jag smakade.

Ikväll och imorn ska jag på mina middagsklubbar (varför sammanfaller de ofta samma vecka??), ikväll den där vi lagar mat och bjuder varandra på och imorgon restaurang-middagsklubben :d
Väldigt fint att få ugnspannkaketips! Ugnspannkaka lagar en ju ideligen.

(Jag tog mitt BARN i hand på att jag aldrig mer skulle laga ugnspannkaka ca andra gången jag serverade hen det, och den även den gången var helt misslyckad. Alltså helt. Oätligt.)

Väldigt fint att få ugnspannkaketips! Ugnspannkaka lagar en ju ideligen.

(Jag tog mitt BARN i hand på att jag aldrig mer skulle laga ugnspannkaka ca andra gången jag serverade hen det, och den även den gången var helt misslyckad. Alltså helt. Oätligt.)

Haha! Det kanske finns en anledning till att senast jag lagade det var 2007 eller möjligen 2008 när jag var student :D
Men nu hade jag nästan en liter havremjölk som behövde gå åt (jag slänger bara inte mat) och då kändes ugnspannkaka som det lämpligaste alternativet. Men man måste ju spexa till den ;)

& @VLMF hemma hos oss, aka familjen kinkig, brukar vi göra ugnspannkaka i muffinsformar så att alla får smaksätta med det dom vill. :D
Sambon kör bacon, jag blåbär eller äpple och barnet bara vanilj.
Åh vilken gullig idé! Visst får man använda den även när man inte har kinkiga barn som ursäkt?

Jag har för övrigt aldrig gjort ugnspannkaka, men blev löjligt sugen nu när jag läste här. Har dessutom en massa ägg som skulle behöva ätas. Hmmm... :idea:
Det här med föräldrar. Det välordnade hemmet. Porslin från Rörstrand. Vinglas som inte är udda. Scandinavian design. Rent och prydligt. Blommor och tända ljus. Vitt vin, färska kräftor, krabbor och räkor. Kaffe i deras fula finkoppar. Kanske heter de Mon Amie, vita med blå typ fyrklöver? Jag har aldrig gillat dem.

Min gamla pappa som sakta fyllnar till. Och så fem alltmer agiterade analyser av valresultatet. Den ena mer vänstervriden än den andra. Familj alltså.
Det där låter som mitt hem, om vi plockar bort skaldjuren, Mon Amie och den överförfriskade fadern :D

Igår soppa på äpple och palsternacka efter minst sagt kylig stalltur som fick mig att längta efter raggsockor. Ja, jag är klen.

Ikväll är jag gräsänka och kommer förmodligen att äta ugnspannkaka, havregrynsgröt eller något lika inspirerande.

Pizza bianco, vilken grej va! Fuskade friskt med färdigköpt pizzasurdeg. Bredde på creme fraiche och smulade över generösa mängder chèvre och cheddar ety parmesanen var nesligt slut. Under tiden detta var i ugnen stekte partnern lite pancetta, och jag stekte lök i stekflottet från sagda pancetta, blandade i vitlök, balsamvinäger och lite honung och lät karamelliseras länge på låg värme. Torrostade även lite cashewnötter och hasselnötter, samt kokade lite sockerärter. Åt sagda pizza med sagda toppings, samt babyspenat med kulturtantsketchup. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ GOOOOOOOOOOOOOOOTT!

Åh vilken gullig idé! Visst får man använda den även när man inte har kinkiga barn som ursäkt?

Jag har för övrigt aldrig gjort ugnspannkaka, men blev löjligt sugen nu när jag läste här. Har dessutom en massa ägg som skulle behöva ätas. Hmmm... :idea:
Alltså, barnet har mycket lite att göra med pannkaksformatet :angel:.
Jag äter inte kött och sambon älskar bacon, redan där går det fel liksom :).

Visst kan man använda rödlök istället för gul lök i en köttgryta? Upptäckte just att jag inte har någon gul lök hemma och att gå till affären bara för att köpa två gula lökar? :arghh:

Äntligen har jag lagat mat! En linsgryta som inleddes med bacon, champinjoner, lök och sen rotselleritärningar. Balkongchili och -tomater och trädgårdsvitlök, kompletterat med tetratomater. Vitt vin, timjan, buljong och lite allt möjligt smått och gott. Jag lagar ju normalt inte köttmat, men min partner hade lämnat ett halvt paket bacon i kylen och det behövde verkligen ätas, så jag gjorde en god gärning, kan man säga. Om man har lite god vilja. Eller mycket.

Till lunch lite diverse från kyl och frys, vilket råkade bli några karelska piroger, ett par kokta ägg och lite naturell yoghurt toppad med passionsfrukt. Tre bortglömda chokladbitar slank också ner.

Till middag lax med citronsås och spenat, kokt potatis och morötter.

Nu är jag hungrig igen men har redan borstat tänderna och pallar ej att göra om den proceduren :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 730
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 091
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka