Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Behövs paprika, eller kan jag ha i lite ajvar istället efter rostningen? Jag har massor av aubergine, zucchini, tomater och vitlök som jag tänkte basera röran på.

Jag älskar paprika så för mig är det ett måste. Brukar ha i lika mycket paprika som av det andra. Det blir lite konsistensbrytning också. Men såklart går det att hoppa! Har du lök? Både röd och gul funkar tycker jag :) Åh vad gott, måste göra ratatouille snart :d

Stekte en låda kantareller (de tar liksom aldrig slut) och en lök. I rätt mycket smör. Hävde i en påse Rana parmesan-ravioli och en slatt vin och en slatt grädde och lite vatten. Massa svartpeppar. Äter hälften nu med persilja och massa mer parmesan. Resten blir matlåda imorgon. Men då utan vin till :cry: ORIMLIGT GOTT!

Försöker få tag i hösten, vad gäller maten. Nån sorts baba ganoush. Nån sorts böngryta med svarta bönor, tänkte på Grekland och tog mycket örtkryddor och lite kanel. Och så biffar på squash och halloumi.

Just nu är hösten perverst stressig, men sen ska jag laga höstmat så änglarna gråter.

Mandelcroissant till frukost p.g.a skitmorgon. Utebliven lunch p.g.a skitförmiddag. Falafelrulle till middag p.g.a skiteftermiddag.

Mm, det var nog någon annans dag idag. Men jag fick i alla fall äppelpaj till efterrätt! Med VANILJSÅS. Nu är båda delar helt uppätna. Vet inte om jag ska säga "äntligen" eller "tyvärr"...

Igår fick jag återigen mat via jobbet - då blev det lammfärspaj som saknade viss kryddning men i det stora hela var väldigt god.
Och idag har jag fått laga min egen mat, vilket resulterade i kycklingwok med mängder av vitkål, lök, morötter, edamamerbönor (jag lär mig aldrig vad det heter!), broccoli, risnudlar, cashewnötter, paprika och säkert mer saker som jag glömt. Gott!
imorgon får jag mat igen, hurra, så ska bli spännande att se om dom lyckats komma på något annat att äta än pannkakor och ärtsoppa för torsdagar verkar generellt alltid omöjligt att komma på något spännande på?!

Igår fick jag återigen mat via jobbet - då blev det lammfärspaj som saknade viss kryddning men i det stora hela var väldigt god.
Och idag har jag fått laga min egen mat, vilket resulterade i kycklingwok med mängder av vitkål, lök, morötter, edamamerbönor (jag lär mig aldrig vad det heter!), broccoli, risnudlar, cashewnötter, paprika och säkert mer saker som jag glömt. Gott!
imorgon får jag mat igen, hurra, så ska bli spännande att se om dom lyckats komma på något annat att äta än pannkakor och ärtsoppa för torsdagar verkar generellt alltid omöjligt att komma på något spännande på?!
Torsdagen verkar vara den kulinariska kreativitetens vilodag i officiella sammanhang. Där jag ibland drabbas av detta, serveras varm.punsch. Tydligen har just den restaurangen tillstånd för just varm punsch på torsdagslunchen. Det piggar upp när en har internationella gäster i jobbet. Och soppan är vegetarisk med fläsk bredvid för de som vill. Något som också underlättar den internationella måltidssamvaron.

Bjöd spontant hem en vän igår kväll, och tänkte att tacopaj blir väl gott.
Tänkte försöka göra med vegetarisk färs, och efter diskussioner med vännen blev det qournfärs. (Jag hade efter bl.a. denna tråden tänkt testa Anammas, men den tyckte vännen inte om :cautious:)

Resultat en väldigt smulig paj med gegga och ost på. Det blev ändå gott, tack vare att jac slängde i zucchini och serverade med guacamole. Men fanns helt klart förbättringspotential :rofl:

Mina kollegor lär undra vad jag äter på jobbet idag, för det blev ju inte direkt vackrare av att läggas i matlådan (ingen styrsel på pajdegen :grin: )

Jag åt vegetarisk buffé igår på en restaurang som jag av oklar anledning aldrig gått in på fast jag nog tänkt det hundra gånger genom åren. Så gott! Moussaka och en paneergryta och massor av goda röror (bl.a sådan där limepickle som jag saknar massor från England) och sallader och grejer. Dit går jag igen!

Jag lagade så jäkla oskön mat igår. Tänkte bränna lite rester ur kylen, hade mangold, purjo och persilja. Bara det pekar ju åt ett tvivelaktigt håll. Stekte tortellini och upptäckte att jag inte hade något vitt vin. På med buljong och en skvätt Federweißer... Alltså. Blä. Vi glömmer det här. :o

Igår grillade jag åt särbons jaktlag, två sidor revbensspjäll som de fick dela på som "förrätt" och sedan kotletter, båda med min variant av Memphis Dust. Särbon friterade hemmagjorda pommes frites så de var rätt mätta till slut :D

Ikväll blir det ev kräftor med svärmor, om hon vill. Både havskräftor och vanliga :up:

Jag ska laga kolja ikväll, vilket jag nog nästan bara har ätit rökt tidigare (mycket vanligt i England, har nog aldrig sett här). Tänkte göra den i ugn som jag brukar göra med torskrygg, med citron och pepparrot och dill och grejer men när jag googlar vill många recept att jag helt enkelt ska smörsteka den lite försiktigt och servera med en sorts remouladsås eller liknande.

Håller den ihop, vad tror ni? Det känns som om jag mest ätit panerad stekt vit fisk.

Jag ska laga kolja ikväll, vilket jag nog nästan bara har ätit rökt tidigare (mycket vanligt i England, har nog aldrig sett här). Tänkte göra den i ugn som jag brukar göra med torskrygg, med citron och pepparrot och dill och grejer men när jag googlar vill många recept att jag helt enkelt ska smörsteka den lite försiktigt och servera med en sorts remouladsås eller liknande.

Håller den ihop, vad tror ni? Det känns som om jag mest ätit panerad stekt vit fisk.
När jag åt fisk gjorde jag gärna kolja i ugn, tycker den håller ihop bra. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 097
· Visningar
52 637
Senast: bumpo
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 087
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Bråkande hundar
  • Vad heter den här?