R
Raderad medlem 68338
Hur skalar du räkor om du inte handskalar dem?![]()
Finns ju färdigskalade räkor tex frysta och inlagda. Tycker det smakar noll
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur skalar du räkor om du inte handskalar dem?![]()
Rosta rotsaker och äpplen i ugnen. Jag hade tyckt att honung blir för sött på redan söta rotfrukter, men ingefära!? Jag tror på ingefära.Spontanköpte karrékotletter igår. Köpte även svenska äpplen och morötter på torget. Tänker mig att bryna karrén och sedan låta den gå klart i ugnen på låg temperatur. Vad är era bästa tips? Tänker mig morötter, rotsaker, äpplen, honung...?
Vart åt ni @inverterad ? Lät väldigt gott och lyckat!![]()
Herregud vad gott det låter!
Ja det är väl klart. Men skalar man själv så handskalar man ju.Finns ju färdigskalade räkor tex frysta och inlagda. Tycker det smakar noll
Ja det är väl klart. Men skalar man själv så handskalar man ju.![]()
”Jag handskalade några räkor” och jag undrade Hur skulle du annars skala dem? Men skitsamma.Ja, jag fattar inte?
”Jag handskalade några räkor” och jag undrade Hur skulle du annars skala dem? Men skitsamma.
Tja, det var en undran. En skämtsam sådan men det gick uppenbarligen inte fram.Du hittar säkert fler fel om du letarMen skitsamma låter bra!
![]()
Jag ser någon apparat ungefär som en äppelsvarv framför mig. Att skala räkor med.Tja, det var en undran. En skämtsam sådan men det gick uppenbarligen inte fram.
Låter som ett givet komplement i varje kök!Jag ser någon apparat ungefär som en äppelsvarv framför mig. Att skala räkor med.
Själv tänker jag mig att man stoppar dem i en vitlökspress.Jag ser någon apparat ungefär som en äppelsvarv framför mig. Att skala räkor med.
Akta lilla räkanSjälv tänker jag mig att man stoppar dem i en vitlökspress.![]()
Min pappa fick en gång en av mig i julklapp. Det visade sig att det hade varit ett skämt då han sa att han önskade sig en.Låter som ett givet komplement i varje kök!
På danska heter vanliga räkor pille selv rejer.Akta lilla räkan
Som uppvuxen på västkusten har jag skalat (handskalat!) räkor sedan jag var cirka fem. Det finns inga andra räkor än dem man skalar själv.![]()
Exakt så. Färska, frysta och kattmat.På danska heter vanliga räkor pille selv rejer.
Men jag skiljer endast mellan färska och frysta. Färdigskalade har jag inte ens reflekterat över att köpa, förutom som kattmat.
Ja. Det finns ingen dansk tradition för stora fat med färska räkor, konstigt nog.Exakt så. Färska, frysta och kattmat.
I Danmark har jag nog bara sett pillede rejer.
Ett av de tidigaste minnen jag har är när jag sitter i köket med farfar och skalar räkor. Så kan bara hålla med!Akta lilla räkan
Som uppvuxen på västkusten har jag skalat (handskalat!) räkor sedan jag var cirka fem. Det finns inga andra räkor än dem man skalar själv.![]()
Handskalade ser jag bara om jag äter ute. Det ska väl låta lite finare, som nymalen (vem vill ha burkpeppar), färskriven (ingen gammal ostkant här inte) och färskpressad (vem vill ha gammal frukt som pressats)Jag räknar med att räkor alltid är (hand)skalade såvida ingen skriver burkräkor!