Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Familjesammankomst även här ikväll. Jag lagade daal, med hundra olika kryddor som jag rostade och mortlade och sen stekte i en evighet med lök, vitlök, morot och ingefära i orimligt mycket smör och olja. Till serverade vi mango, koriander, hackade salta mandlar, fet yoghurt, picklad rödlök och avokado. Min pojkvän gjorde naan, som blev himla fina (till vår stora förvåning, eftersom vi saknar tandooriugn...). Till efterrätt chokladtårta i två lager (en tung chokladkaka och en ja, vad heter det - det står helt still - som en tryffelgrej) toppad med hallon.

Jag och partner är hos mina föräldrar i Linköping. Igår åt vi smöriga kanelbullar på tåget (Bageri Leve, hett malmötips) och fick kyckling i ugn med ugnsrostade rotsaker och röpang till middag när vi kom fram.

Idag efter en tidig frukost åkte vi till skogs. Kom hem 2,5 timmar senare med 20 liter trattkantareller :D

Till middag bjöd föräldrarna på provencalsk vildsvinsgryta med färsk tagliatelle. Rödvin till maten och ostbricka till dessert.

Jag och partner är hos mina föräldrar i Linköping. Igår åt vi smöriga kanelbullar på tåget (Bageri Leve, hett malmötips) och fick kyckling i ugn med ugnsrostade rotsaker och röpang till middag när vi kom fram.

Idag efter en tidig frukost åkte vi till skogs. Kom hem 2,5 timmar senare med 20 liter trattkantareller :D

Till middag bjöd föräldrarna på provencalsk vildsvinsgryta med färsk tagliatelle. Rödvin till maten och ostbricka till dessert.
Föräldrar alltså. Det är nåt med maten och matvanorna hos föräldrar.

Föräldrar alltså. Det är nåt med maten och matvanorna hos föräldrar.

Jag äter ju aldrig så mycket kött som när jag besöker mina föräldrar. De lagar animaliskt protein till nästan varje middag (fisk, skaldjur eller kött). De kan dock variera med vegetarisk lasagne, svampsoppa, vgetariska pastasåser, grönsaksgratänger och liknande anrättningar också, men det skulle aldrig slumpa sig så att det råkade bli vegetariska middagar i en vecka. Luncher är ofta vegetariska om det inte är middagsrester.

Men jag gillar vanan med långa middagar, diskussioner och ständig påfyllning av vin!

Jag äter ju aldrig så mycket kött som när jag besöker mina föräldrar. De lagar animaliskt protein till nästan varje middag (fisk, skaldjur eller kött). De kan dock variera med vegetarisk lasagne, svampsoppa, vgetariska pastasåser, grönsaksgratänger och liknande anrättningar också, men det skulle aldrig slumpa sig så att det råkade bli vegetariska middagar i en vecka. Luncher är ofta vegetariska om det inte är middagsrester.

Men jag gillar vanan med långa middagar, diskussioner och ständig påfyllning av vin!
Ja, jag noterade också två köttmåltider av två möjliga. :)

Jag vet inte hur mina föräldrar äter när de är ensamma, men med mig, son och partner på besök hade det nog varit en måltid med fisk och en veg (fast säkert med ost och/eller ägg i en viktig roll).

Men ändå. Det framstod som så tryggt och gediget, alltihop.

Ja, jag noterade också två köttmåltider av två möjliga. :)

Jag vet inte hur mina föräldrar äter när de är ensamma, men med mig, son och partner på besök hade det nog varit en måltid med fisk och en veg (fast säkert med ost och/eller ägg i en viktig roll).

Men ändå. Det framstod som så tryggt och gediget, alltihop.

Din son är väl vegetarian tror jag mig ha läst?
När jag tänker efter, har dock alltid fisk och skaldjur varit festmåltidernas huvudingrediens hos mina föräldrar. Alltså när det är finmiddag med gäster. Och oftast pappa som står i köket hela dagen :D

Det var väldigt tryggt och gediget!

Jag åt rester från igår till lunch, men utspädda med lite mer grönsaker eftersom gårdagens mat var rätt tung. Så daal, en aning kokosris, hyvlad morot, hyvlad squash (en sista mini från trädgården), picklad lök, mango, lime och en massa koriander. Daalen var ännu godare idag!

Till middag blev det återigen restbaserat: uppvärmd bulgur med stekt tofu, avokado, paprika, gröna sojabönor, picklad rödlök, lime och koriander. Jag har absurt mycket koriander hemma! Tyvärr är den picklade rödlöken nästan slut, men eftersom den är ett så piggt och piffigt tillbehör till så mycket ska jag nog göra mer inom kort.

Höstfixade lite på landet. Skördade synnerligen fiberrika vaxbönor som verkligen var av sekuna kvalitet, träig mangold, goda röda äpplen och påron som blivit pyttesmå i år, men är jättegoda.

Tveksamt underlag för middag, men jag fylldes av självförsörjarkreativitet. Kokade bönorna och mixade dem med kikärtsmjöl och diverse kryddor. Stekte som biffar. Ugnsrostade päron och äpplen med lök. Stekte mangold med vitlök.

Förvånansvärt gott!

Har dock orimligt mycket trådiga vaxbönor och träig mangold kvar.

Familjesammankomst även här ikväll. Jag lagade daal, med hundra olika kryddor som jag rostade och mortlade och sen stekte i en evighet med lök, vitlök, morot och ingefära i orimligt mycket smör och olja. Till serverade vi mango, koriander, hackade salta mandlar, fet yoghurt, picklad rödlök och avokado. Min pojkvän gjorde naan, som blev himla fina (till vår stora förvåning, eftersom vi saknar tandooriugn...). Till efterrätt chokladtårta i två lager (en tung chokladkaka och en ja, vad heter det - det står helt still - som en tryffelgrej) toppad med hallon.
Så gott det lätt!
Jag har gjort naan ett par gånger, förvånansvärt enkelt och förvånansvärt gott! :d

Hur gör ni naan? Jag har alltid bedömt det som helt omöjligt.
Och @Killaloe Jag har inte gjort traditionella naan, men gör ofta gahkku till maten, och har vid några tillfällen gräddat dem i ugnen ist för i stekpanna och tyckte då att de blev ganska naanlika. Bäst blev det om man hade dem ganska högt upp i ugnen och på en redan uppvärmd plåt.

Burkmajs är helt enkelt inte ok. Inte burkchampinjoner heller :yuck:
Nej burkchampinjon skulle aldrig få komma innanför dörren. Men vad äter man för majs om man inte äter burkmajs? Att koka kolvar känns omständligt och efter tidigare drev (;)) här på Buke om burkmajs så försökte jag mig på frusen, färsk majs, slutade med att jag fick ge det till hönsen..

NÄTTROLL :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Nu när vi lyft denna viktiga fråga - är det fler än jag som upplever stor skillnad på hela vs skivade burkchampinjoner? Skivade är vedervärdiga sladdriga historier med fadd, menlös smak, medan de hela är ljuvligt umamirika små smakexplosioner som går att äta som godis direkt ur burken. Jag förstår inte vad det beror på och det är exakt samma sak oavsett märken.

Då ska vi se. Jag är fortfarande biten av sushidemonen men försöker sansa mig, ty jag vill egentligen inte lägga flera hundra i veckan på hämtmat och jag är inte benägen att göra egen. Nåväl. I fredags hade jag tänkt äta veckans enda sushi och såg fram emot det men efter en shoppingtur i grannkommun var jag hungrig och frusen och gjorde istället en ganska enkel chili con carne. Det skojiga här blev att jag använde en liter gazpacho som blivit över som tomatbas. Jättegott, för den var ganska stark.

I lördags var det lyx deluxe, då boyfriend och jag åt färska räkor och havskräftor. Alkoholfritt bubbel, aioli, baguette och lite råa grönsaker till. Det är ju oslagbart, alltså! Särskilt när räkorna kostar 79:-/kg och kräftorna 159:-/kg. Trekvarts kilo räkor och sex kräftor kostade alltså 110:-. Jag tycker att det är underbart för en riktigt härlig måltid. Det blev dessutom över till en trevlig lunchräkmacka igår :)

mobiluppladdning_5bba3b902a6b2287ee899baa.jpg

Igår, jadu, jag åt sen frukost på räkmacka som sagt och sedan lite te och smörgås fram på eftermiddagen efter havsbad (!!) och på kvällen gjorde jag mig till och gjorde pokébowl till dagens lunchlåda, men vad jag åt till middag är en riktigt bra fråga. Lite choklad, vet jag, och så provsmakade jag ju diverse bitar till pokén och så... tja. Jag var mätt och nöjd i alla fall, och det är väl det viktigaste :D

Bowlen vill jag i alla fall gärna prata om för det var både buskul och blev rätt vackert.

mobiluppladdning_5bba5af82a6b2287f92ba1ac.jpg

I botten finnes glasnudlar, blandade med koriander, citronsaft och lite sesamolja. Sedan har vi ett par nävar babygrönkål, picklad rödlök, gurka, tomater, sojabönor, rostad majs och lax, marinerad i sesamolja, soja, lime, vitlök och så sesamfrön på toppen. Gissa om jag räknar ner timmarna nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama