Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
mobiluppladdning_5bba3b902a6b2287ee899baa.jpg

*snyft* :cry: :arghh: :cry: :arghh: :cry: :arghh: :cry:

Edit: :cry: :cry:

Då ska vi se. Jag är fortfarande biten av sushidemonen men försöker sansa mig, ty jag vill egentligen inte lägga flera hundra i veckan på hämtmat och jag är inte benägen att göra egen. Nåväl. I fredags hade jag tänkt äta veckans enda sushi och såg fram emot det men efter en shoppingtur i grannkommun var jag hungrig och frusen och gjorde istället en ganska enkel chili con carne. Det skojiga här blev att jag använde en liter gazpacho som blivit över som tomatbas. Jättegott, för den var ganska stark.

I lördags var det lyx deluxe, då boyfriend och jag åt färska räkor och havskräftor. Alkoholfritt bubbel, aioli, baguette och lite råa grönsaker till. Det är ju oslagbart, alltså! Särskilt när räkorna kostar 79:-/kg och kräftorna 159:-/kg. Trekvarts kilo räkor och sex kräftor kostade alltså 110:-. Jag tycker att det är underbart för en riktigt härlig måltid. Det blev dessutom över till en trevlig lunchräkmacka igår :)

mobiluppladdning_5bba3b902a6b2287ee899baa.jpg

Igår, jadu, jag åt sen frukost på räkmacka som sagt och sedan lite te och smörgås fram på eftermiddagen efter havsbad (!!) och på kvällen gjorde jag mig till och gjorde pokébowl till dagens lunchlåda, men vad jag åt till middag är en riktigt bra fråga. Lite choklad, vet jag, och så provsmakade jag ju diverse bitar till pokén och så... tja. Jag var mätt och nöjd i alla fall, och det är väl det viktigaste :D

Bowlen vill jag i alla fall gärna prata om för det var både buskul och blev rätt vackert.

mobiluppladdning_5bba5af82a6b2287f92ba1ac.jpg

I botten finnes glasnudlar, blandade med koriander, citronsaft och lite sesamolja. Sedan har vi ett par nävar babygrönkål, picklad rödlök, gurka, tomater, sojabönor, rostad majs och lax, marinerad i sesamolja, soja, lime, vitlök och så sesamfrön på toppen. Gissa om jag räknar ner timmarna nu.

SLURP på bowlen. :d

Kan jag få lite vinhjälp? :D

Gräddig trattkantarellsoppa? Gärna ett vardagsprisigt och ett festligare. Kan tänka mig att både vitt typ chardonnay funkar, men finns det något lättare rött som passar? Och; jag brukar ha sherry i svampsoppan, ska jag fortsätta med det eller hellre ersätta det med samma (vita) vin som serveras till?

Jag kämpar på med den grovfibriga sena skörden. Biffar av mixade överväxta vaxbönor, lite finhackade kantareller i smeten. STEKTA gnocchi med sista rycket av trädgårdens blad; kulört (inte kul-ört!) mangold, lite cikoria och en konstig salladssort vars namn jag glömt.

Helt ok gott, trots allt. Rödtjut hjälpte till.

Nej burkchampinjon skulle aldrig få komma innanför dörren. Men vad äter man för majs om man inte äter burkmajs? Att koka kolvar känns omständligt och efter tidigare drev (;)) här på Buke om burkmajs så försökte jag mig på frusen, färsk majs, slutade med att jag fick ge det till hönsen..

Fryst majs!

Kan jag få lite vinhjälp? :D

Gräddig trattkantarellsoppa? Gärna ett vardagsprisigt och ett festligare. Kan tänka mig att både vitt typ chardonnay funkar, men finns det något lättare rött som passar? Och; jag brukar ha sherry i svampsoppan, ska jag fortsätta med det eller hellre ersätta det med samma (vita) vin som serveras till?

Sherry i soppan! Och/eller lite stilton.
Då kan man ta en cognac till:D

Jag lider av svårartad tyfus samt halsont och snuva. Åt en risotto till middag, med ramslök, lax och massa vitlök, strösslade rostad kokos över. Eftersom BARNET troligen är laktosintolerant som grädde på det glutenfria bakverket är vi i nån form av matdepression. Som bonus ska jag börja odla sparrisärtor i odlingszon 1, allt för att tillfredsställa petruskas behov av kulturväxter. Haverrot liksom!

Jag lider av svårartad tyfus samt halsont och snuva. Åt en risotto till middag, med ramslök, lax och massa vitlök, strösslade rostad kokos över. Eftersom BARNET troligen är laktosintolerant som grädde på det glutenfria bakverket är vi i nån form av matdepression. Som bonus ska jag börja odla sparrisärtor i odlingszon 1, allt för att tillfredsställa petruskas behov av kulturväxter. Haverrot liksom!
Glöm inte rädisbaljorna! Och gullupin!

Här är det lite sisådär på matfronten men har varit väldigt inspirerad av husmanskost-tråden. Så idag böev det vegetariska svampbiffar med Karl Johan, kokt potatis (vi har en del potatis kvar i landet, hurra :love: ), gräddsås, emgjord lingonsylt och dom sista resterna av smörgåsgurkan. (Tänkte på dig och din brunsås @fraggelzebra :D) Äpplemust från min fastern glaset.

AB3BC6DF-563F-4A86-B7A2-F7025DAF9559.webp

Det blev efterrätt också, i form av äpplepaj. Smulor på toppen och så förstekta äppelbitar med kanel och råsocker). Lite överbliven vaniljsås till. Jag älskar äpplepaj :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama