Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_0078.webp

Dagens lunch: grönsakssoppa på krossade tomater, chili, massa vitlök, lök, stjälkselleri, grönkål, morötter, vita bönor och en gammal parmesankant, toppad med olivoljestekta levainkrutonger, persilja, parmesan och en slatt olivolja. Perfekt höstmat.

Dagens lunch var gårdagens middag.

Nötfärsbiffar med kastanjchampionjoner, basilika, sambal olek, feta ost och bladspenat.

Till det en sås på krossade tomater, tomatpure, lite grädde, lök, mer kastanjcampionjoner samt vitlök

Gjorde en "förrätt" på några kastanjchampionjoner. Bröt av foten hackade den tillsammans med lök, vitlök och spenat och fräste i smör. Blandade i lite vanlig ost och fyllde hattarna med sen in i ugn och rostades.

Detta kommer jag göra fler ggr.

Igår åt vi den spännande fusionmaten svenskt-italienskt-asiatiskt, nämligen hasselbackspotatis med caprese och dumplings. Capresen eftersom det fanns mozzarella, romanticatomater och basilika kvar sedan pizzakvällen. Hasselbackspotatisen för att PARTNER med vän hade tänkt laga det i förrgår, ugnen hade pajat så de hade flera förberedda potatisar men fick koka potatis till sin rätt istället. Och dumplings (frysta, fyllning: kimchi) för att jag ville ha dumplings. Vispade ihop en liten dippsås av riven ingefära, lime, hoisin, ljus soya och finhackad chili också. Märkliga kombinationer till trots, allt gick att äta.

Idag har jag lunchat med väninna på lokal: polenta, linsragu med svamp och örtcreme. Matig salladsbuffé till.

Ååhh vill du dela med dig av receptet till den :love:

Jag använder min husgud för degen: https://www.koket.se/roys-butterkaka-med-saffran

Fyllningen gör jag på frysta blåbär som jag blandar med marsanpulver till lagom konsistens, sedan har jag i så mycket som det går av den blandningen samt penslar med ägg och har på pärlsocker. Kakan blir kletig och försvinner direkt :D

Det blir två st i formarna jag har (den stora är 24cm):
22794511_1931966443790849_4870532685061160960_n.jpg

Fortsätter med pizza bianco. Orkade inte göra deg pga sömndepraverad. Pizzadeg på Hemköp visade sig kosta 10 kronor. Jag slog till. Klarar inte av creme fraiche-grejen. Penslade degen med olivolja. La på blandad svamp stekt i olivolja med vitlök och persilja. Sen finskivad rå lök. Svartpeppar. Flingsalt. Riven parmesan.

Dricker rödtjut och äter spansk mango medan pizzan står i ugnen.

Ojoj vilken tomatsoppa jag gjorde idag. :d
Eller igår eftersom den fick stå till sig över natten. Rostade egna tomater (årets näst sista, tyvärr) tillsammans med vitlök, rödlök, timjan och olivolja. Mixade dem sedan med grönsaksbuljong, basilika, chiracha, tomatpuré. Serverade med nygräddat pannbröd och en klick yoghurt.

Dagens lunch var gårdagens middag.

Nötfärsbiffar med kastanjchampionjoner, basilika, sambal olek, feta ost och bladspenat.

Till det en sås på krossade tomater, tomatpure, lite grädde, lök, mer kastanjcampionjoner samt vitlök

Gjorde en "förrätt" på några kastanjchampionjoner. Bröt av foten hackade den tillsammans med lök, vitlök och spenat och fräste i smör. Blandade i lite vanlig ost och fyllde hattarna med sen in i ugn och rostades.

Detta kommer jag göra fler ggr.
Åh! Läste först kastanjchampagne eftersom jag visste det handlade om svamp så trodde jag de var marinerade i champagne! Det lät fint tyckte jag (marinerad svamp är underskattat).

Jag har befunnit mig i någon form av svart mathål sedan Oslohelgen :P Har egentligen inte ätit alls... Men ikväll tog jag mig samman och gjorde Hyacinth-pasta. Det stod ravioli på paketen, men det är ju same same, typ. Smörstekte dem och hällde sedan på en liten skvätt (väldigt gott) vitt vin och en liten skvätt grädde. Samt salt och peppar. Mycket gott! Chips och öl till efterrätt :)

Halvdö efter skitjobbig arbetsvecka. Har beställt pizza, med grön sparris och hollandaise. Inte i säsong över huvud taget men det var vad kroppen ville ha så jag fick tiga och betala. Drack just ur sista slatten favoritvin och fortsätter nu med ett annat rött som inte alls är lika gott. :arghh: Men! Igår fick jag hoppa in och stänga i en annan filial och där hade de ännu inte sålt av alla flaskor av ett underbart tyskt vitt (grauburgunder/pinot grigio) som jag försökt beställa i evigheter till min filial. Så jag köpte en och nu står den på kylning och imorgon skall jag nog öppna den. Hurra! Frågan är vad vi skall äta till. Har typ... kinakål. Några morötter. Orange paprika. Hmmm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama