Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kände mig vid 20-tiden idag osedvanligt lat och hungrig och drog ut och inmundigade en bättre onsdagsmiddag.

Huvudrätten var m.a.g.i.s.k bestående av björkrökt ankbröst med stuvad sommarkål i lökskålar, toppad med friterad grönkål, grillad kronärtskocka, plommon och kantareller (mitt sällskap åt en Biff Rydberg):

41368079_181759409383471_2430115946227669529_n.jpg

Efterrätt blev en retro Gino som jag slafsade i mig relativt omgående :p

IMG_2935.webp

Avslutade med ett par margaritas, slurp

Senast ändrad av en moderator:
Jag vill laga pasta med rödvinssås. Käkade skitgod pasta på restaurang för ett litet tag sedan och nu när jag är sjuk och eländig så blev jag sjukt sugen på sådan igen. Hur brukar ni göra oxfilépasta med rödvinssås? Något specifikt recept ni brukar köra?

När jag gör rödvinssås så steker jag bacon och steker sedan chalottenlök och vitlök i baconfettet. Krydda med timjan och svartpeppar. Häll sedan på vinet, lagom mängd oxfond, en skvätt balsamvinäger och vatten och låt det hela koka ihop. Sila av bacon- och löklandningen, red med Maizena och smaka av med svartpeppar, salt och ev timjan. Blanka av med en klick smör.

Jag väntar under stigande panikhunger på rostade kastanjer.
Åh kastanjer! KASTANJER! Jag köpte färdigskalade, rostade på påse häromdagen mest för skojs skull (och för att de kan vara så förbaskat jobbiga att skala), men har inte vågat prova än. Är nog dags nu!
Jag är förmodligen avvikande... men jag tycker inte kanelbullar är så fantastiska. Goda absolut men jag tar hellre en sådan där solbulle med en klick vaniljkräm i mitten, vanilj är :d
Alltså, man äter ju kanelbulle till huvudrätt och vaniljbulle till efterrätt. Fattar du väl. :cautious:

Åh kastanjer! KASTANJER! Jag köpte färdigskalade, rostade på påse häromdagen mest för skojs skull (och för att de kan vara så förbaskat jobbiga att skala), men har inte vågat prova än. Är nog dags nu!

Alltså, man äter ju kanelbulle till huvudrätt och vaniljbulle till efterrätt. Fattar du väl. :cautious:

Får jag ta två vaniljbullar istället? :p

Förslag till tillbehör till en paj som inte har några mjölkprodukter? + Kan man använda maizena istället för potatismjöl för att göra frysta bär mindre rinniga?

Jag provade ett nytt asiatiskt ställe till lunch. Miso-soppa åts med grönsaksgyoza och vegetariska vårrullar, och till efterrätt blev det en mochi med matcha-smak och en med smak av svart sesam. Mums!

Ikväll tänkte jag låta bli att bli matförgiftad och äntligen baka de där förbaskade kanelbullarna!

Förslag på något sött, jag har det mesta hemma förutom florsocker och ingenting med mjölk eller mjölkprodukter, smör undantaget om det bakas i ugn. Smulpaj, nej. Vet inte vad jag vill ha, bara sprött och sött eller saftigt eller... hjälp?

Wow det såg jättegott ut @tornblomma !

Jag är hemma från KONFERANGSEN. Har faktiskt jobbat en hel del också så är lite slut i huvudet. Men i matväg blev det mycket finfint fika (deras morotskaka var fantastisk), bra lunchbufféer med massa olika grönsaksanrättningar vid salladsbordet och flera val till huvudrätt. Middagens förrätt utgjordes av löktarte (massa olika sorters lök, varsamt stekta i smör tror jag, de var fortfarande spänstiga och goda) med karl johan-kräm, friterade lökstrimlor och timjan. Huvudrätten (veg) var korngrynsrisotto på pumpa med grönkål, kantareller och lite annat. Det var nog den minst goda anrättningen (fortfarande god dock) men jag föredrar absolut risottoris före gryn om man nu ska göra risotto. Gott rödvin till, och inkokt päron med lingonsorbet och biskvi till. Jag har även druckit bubbel i en utomhuspool, bastat och badat i havet och somnat i en relaxsäng :p

Nu hemma till verkligheten! Dumplings från frysen till middag, jag har två sorter. En tidigare oprövad med kimchi-fyllning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 658
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama