Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj svårt! Tror att fänkålen var rostad och att den innehöll någon form av mjölkprodukt. Creme fraiche kanske? Det var fänkålsfrön uppe på också. Skulle ha smakat lite mer noga bara på den och inte bara ha glufsat i mig tillsammans med laxen, då hade jag nog gissat bättre :o
Ingen fara, jag blev ändå inspirerad! Tänker mig som du ugnsbakad fänkål mixad med något med lite syra, citronsaft och -zest, kanske, och kanske lite crème fraîche. Och svartpeppar och kanske dill? Jag är normalt inget stort dillfan, men har snöat in lite på det på sistone.

Ingen fara, jag blev ändå inspirerad! Tänker mig som du ugnsbakad fänkål mixad med något med lite syra, citronsaft och -zest, kanske, och kanske lite crème fraîche. Och svartpeppar och kanske dill? Jag är normalt inget stort dillfan, men har snöat in lite på det på sistone.

Jag är inte så förtjust i fänkål, men det där låter supergott!

Mm :d det där lät jättegott. Älskar fänkål!

Låter supergott!! :up::d Det var nog inte dill i denjag åt men kan tänka mig att det passar bra i!

Pastasallad. Grönsallad, rårivna morötter, burkmajs (:love:) med pennepasta med en kräm gjord på Creme fraiche, färskost med pepparrot, svart peppar, vitlökssalt och paprikakrydda. Knäckte par bruschetta över som krutonger. :d
Jag önskar att jag kunde trycka på gilla, men den där burkmajsen, den gör det dessvärre helt omöjligt.:D I övrigt lät det väldigt gott!

Ps. Jag lever med en som skulle kunna äta burkmajs till allt, så jag måste anta en tydlig ställning i frågor som denna.

Jag önskar att jag kunde trycka på gilla, men den där burkmajsen, den gör det dessvärre helt omöjligt.:D I övrigt lät det väldigt gott!

Ps. Jag lever med en som skulle kunna äta burkmajs till allt, så jag måste anta en tydlig ställning i frågor som denna.

Burkmajs är helt enkelt inte ok. Inte burkchampinjoner heller :yuck:

Jag försökte mig på frusen majs istället, fy alltså! Jag sköljer dock min majs, precis som jag gör med t.ex. kikärtor.

Surdegsfralla med ost och äpple, äppelpaj med råkräm och äppelmust på Rudenstams.
43052429_2069074526478352_6333493340301950976_n.jpg

Ugnsrostade potatis, morot, palsternacka, rödlök och vitkål med senaps- och persiljedressing hemma hos föräldrarna.

Kan meddela att rostad vitkål INTE vinner på att pureas. Med tillräckligt med soja för att ge lagom sälta blev det dessutom en trist brun färg.
Ihop med ugnsbakad öring i foliepaket med lime, grönkålschips kryddade med sesamolja och chili samt sesam- och sjögräs strössel blev det ändå helt ok.

Jag väntar under stigande panikhunger på rostade kastanjer.
Himmel, hoppas du får nåt mer än bara kastanjer!

Själv fick jag kött idag, lite oväntat, både för att jag inte räknat med att bli bjuden på middag, men också för att jag inte räknat med kött. Vi fick grönkål (heter det stuvad även om den inte är traditionellt stuvad? Den var lätt stekt och sen var lite crème fraiche irört), lättkokta rödbetor med kapris, olja, vinäger, rosmarin och hackad, marinerad lök, bulgur med nån sorts piff och så lammkorv, dijonsenap och chutney. Jättegott!

Jag vill laga pasta med rödvinssås. Käkade skitgod pasta på restaurang för ett litet tag sedan och nu när jag är sjuk och eländig så blev jag sjukt sugen på sådan igen. Hur brukar ni göra oxfilépasta med rödvinssås? Något specifikt recept ni brukar köra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 658
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama