Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Testar nytt koncept (för oss) den här veckan. Tre måltider för fem dagar. Tanken är att det bara ska behöva skäras grönsaker till varje måltid, resten lagade vi till igår.

- Pasta pesto med tomat och paprika (ost till för den som vill)
- Sötpotatissoppa med lime
- Smördegspajer med svamp och tofu, tabbouleh till.

Finns även foccacia och hummus hemma, för att fylla på om någon maträtt känns otillräcklig i sig. Hoppas på att detta ska innebära maximalt med god mat till minimal tidsåtgång!

(idag har jag ätit pasta med pesto. Oerhört gott.)

Enkel lunch som i stort sett bestod av bondbönor.

Inför middagen tänker jag mig att steka lök och äpplen med timjan och rosmarin, till detta korv och min variant av cole slaw.

Jag har hur mycket äpplen som helst på landet, särskilt stora, mörkröda oerhört vackra vinteräpplen som jag inte vet vad de heter.

Köttfärssås och pasta blir det här till middag.

Resten av dagen har jag ätit satsumas (måste köpa nya imorgon), bananer och en skål fil med linfrö och chokladmüsli som inte är god. Fick ju provbyttor jag äter mig igenom.

Dagens middag var densamma som igår - fransk rostbiff med auberginegratäng. Det blir mycket mat! Men det gör inte så mycket och det passar bra denna veckan när jag har något på gång nästan varenda kväll. Käckt att värma i ugnen medan man gör annat samt lite disk - formarna åker ut och in i ugn och kyl.

Inatt sov vi ca 0 h pga megaledsen bebis. Sen jobbade jag i 7 h och pratade oavbrutet för att hålla mig vaken. Sen hamnade jag i en bilolycka. Så det var förjävla tur att partnern hade lagat höstgryta med svamp och kött från glada grisar och cider och dijon och äpplen. Som att äta en kram. Jag fick till och med ett glas vin.

Jag har ätit Bönstroganoff med potatisstomp idag. Hade ett vagt minne av att jag testat samma recept tidigare och inte varit sådär värst nöjd, men försökte idag igen och det blev riktigt gott. Blev dessutom så väldigt sugen på små skogschampinjoner (färska) när jag var och handlade så jag tog mig friheten att lägga ner några sådana i grytan :D

Jag har ätit Bönstroganoff med potatisstomp idag. Hade ett vagt minne av att jag testat samma recept tidigare och inte varit sådär värst nöjd, men försökte idag igen och det blev riktigt gott. Blev dessutom så väldigt sugen på små skogschampinjoner (färska) när jag var och handlade så jag tog mig friheten att lägga ner några sådana i grytan :D

Hallå eller! Recept tack!

Trodde jag skulle sluta kräkas och bara må pyton. Hade fel. Borde ätit lösgodis istället för grönsaker. Ska man ändå kräkas så varför inte:cautious::wtf::yuck:

Hallå eller! Recept tack!
Såklart!
Tärnade morot och zucchini, strimlade purjolök, halverade champinjoner och hackade gul lök. Fräste allt en stund, pressade i två stora vitlöksklyftor. Hällde på ett glas vatten och en buljongtärning i det. Kokade en stund. I med torkad basilika och tomatpuré, creme fraiche och lite grädde (mest för att vi hade grädde hemma som behövde användas). Kokade lite till och sen i med en burk blandade bönor som fick bli varma. Kryddade med svartpeppar och salt.

Potatisen kokades och sen stötte vi den ihop med lite smör och ost. Mest för att det kändes roligare en hel potatis samt att mos ihop med det här kändes för menlöst.

Har haft det här receptet som bas men modifierat lite som synes (är inget stort fan av färdiga smaksatta fraîchar alltså)
http://www.arla.se/recept/bonstroganoff/

Inatt sov vi ca 0 h pga megaledsen bebis. Sen jobbade jag i 7 h och pratade oavbrutet för att hålla mig vaken. Sen hamnade jag i en bilolycka. Så det var förjävla tur att partnern hade lagat höstgryta med svamp och kött från glada grisar och cider och dijon och äpplen. Som att äta en kram. Jag fick till och med ett glas vin.

Gillar kramgrytan men inte resten av din dag. Kram från mig med!

Var och handlade på lunchen idag, nybakt levain från Svarte bageri (i en jättefin papperspåse med ett hjärta på), och extralagrad prästost, bland annat. Ville helst skolka från jobbet resten av dagen, strunta i min matlåda och bara dricka te och äta BRÖ istället :p

Tack hörni. Det gick nog så bra det kan gå - jag blev påkörd vid infarten till en rondell i rusningstrafik där den unga killen bakom mig inte hann stanna. Lite ont i nacken men annars ok. Bilen fick en smäll på kofångaren bak som måste fixas, men den går att köra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 697
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar