Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gulle dig! Jag är en bekräftelsejunkie som nu känner att jag har självförtroende att försöka igen :D
Jag tycker också att de var otroligt fina för första gongen dessutom!

Jag har inte tålamod med sådant utan överlåter med varm hand allt vikande och rullande av olika degplattor och vinblad på partnern.

Jag tar ett värmande bad i det kyliga sommarhuset medan jag drömmer om päron, valnötter och roquefort. Om man steker åäronen (i smör!) och ripplar lite honung över och det hela serveras på blandade gröna blad? Och en skiva gott bröd.

Det där låter så otroligt gott. Och en efterrättsvariant tänker jag mig med mandel i någon form till, kanske flagad och stekt med päronen och en liten skopa vaniljglass?

Förresten, apropå testagram:
pagen_surdegskex_naturell.png

(bild från Pågens hemsida)

De här kexen är jättegoda. Speciellt med hummus eller pesto.

Nu tog jag @VLMF på orden och använde varmt vatten från kranen istället för att joxa och det blev tusen gånger enklare och bättre! Kag lade dem över handloven och höll under kranen, vände dem när de började krulla sig och vände sedan upp dem direkt på skärbrädan. Så käckt!

img_4277_57f8e27b88e59d9007a74295.jpg

Nu ska jag äta lunch ;)

Lamm, gratäng, rödvinssås, rotfrukter. Mängder av vitlök och rosmarin.

Som förrätt svenska kräftor, magiskt goda!

Efterrätt blir björnbär från trädgården och lite vispad grädde blandad med yoghurt, nåt smul på toppen.

Tydligen serveras det riktigt bra vin också:meh::cautious:

Lider med dig! Minns känslan bara alltför väl. Min omgivning var ganska solidarisk och undvek smaskiga viner och goda drinkar och sånt under min VÄLSIGNELSE.

Nu tog jag @VLMF på orden och använde varmt vatten från kranen istället för att joxa och det blev tusen gånger enklare och bättre! Kag lade dem över handloven och höll under kranen, vände dem när de började krulla sig och vände sedan upp dem direkt på skärbrädan. Så käckt!

img_4277_57f8e27b88e59d9007a74295.jpg

Nu ska jag äta lunch ;)

Smart! Vi brukar ställa en traktörpanna med ljummet vatten på bordet så får alla rulla själva. Det råder olika preferenser här...

Det andra lät ljuvligt @Hyacinth!

Partnern lagar fläsklägg med rotsaksmos med mycket smör. Brysselkål i dijonvinägrett med lite honung till. Jag och PANDAN slöar framför tvn. Björnbär och äpple i någon form blir efterrätt. Otroligt hur mycket naturen och geografin styr matkulturen! Liksom, flyttar till landet med egna äppelträd och får ENORMT behov av att laga paj med egen frukt. Och fläsklägg? Har ALDRIG inhandlats innan av någon av oss!

Lokala systembolaget ligger 2 mil hemifrån. Så litet att det inte är indelat efter land. Det dyraste röda kostar runt 200 kr. Kulturkrock! Men jag gillart! Vi kommer bli flitiga användare av beställningsfunktionen. :)
Imorgon ska vi dock laga pad thai.

Laddar för att laga renskav med trattkantareller. Och svartkål som jag tänker köra i ugnen och sen lägga på lök och björnbär för stämningens skull. Och ugnsrostade persiljerötter med rosmarin. Brottas med frågan om vin, det är ju tyvärr rätt kaloririkt.

Harissamorötterna blev jättegoda. Rev runt färsk gurkmeja också istället för spiskummin. Färsröra av Hälsans kök, kantareller från i somras, charlottenlök, persilja, grädde och viltfond. Caprese och vanlig sallad, samt ekologiskt rött vin. Någon slags äppelefterrätt svänga ihop senare.

Åååh! Glömde berätta om igår. Logistikproblem och matkris nära Ikea. Började helt logiskt STORBÖLA på parkeringen. Slutade med att MAKEN sprang och köpte en halloumiburgare på MAX åt den något labila HUSTRUN. Hulkandes och snorandes tryckte jag i mig denna, sen var i alla fall jag som vanligt igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 717
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar