Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Champinjoner, squash, lök, paprika, fräste runt med svartpeppar och flingsalt. En burk krossade tomater, rejält med riktigt god fetaost i kuber + svarta oliver. En burk lätt cremé fraiche. Egen pasta till. Gott. Och sen äppelpaj med vaniljsås.

Åååh! Glömde berätta om igår. Logistikproblem och matkris nära Ikea. Började helt logiskt STORBÖLA på parkeringen. Slutade med att MAKEN sprang och köpte en halloumiburgare på MAX åt den något labila HUSTRUN. Hulkandes och snorandes tryckte jag i mig denna, sen var i alla fall jag som vanligt igen.

Det där är ju ändå lite stilfullt. Själv grät jag om jag inte fick trycka i mig 300 gram dillchips (typ varannan dag) när jag var gravid.... :o Antagligen brås jag på min mor som bara längtade efter diselavgaser från bussar. Vissa svagsinta dagar smög hon ner till busstorget för att missbruka lite ...O_o

Det där är ju ändå lite stilfullt. Själv grät jag om jag inte fick trycka i mig 300 gram dillchips (typ varannan dag) när jag var gravid.... :o Antagligen brås jag på min mor som bara längtade efter diselavgaser från bussar. Vissa svagsinta dagar smög hon ner till busstorget för att missbruka lite ...O_o

Vete tusan... enligt MAKEN var det traumatiskt när jag vrålade nåt om "en jävla korv" och började böla.
Eventuellt har jag full förståelse för dina behov.

Vete tusan... enligt MAKEN var det traumatiskt när jag vrålade nåt om "en jävla korv" och började böla.
Eventuellt har jag full förståelse för dina behov.

Det var iofs 20 år sen jag var gravid senast så det är ett tag sen jag hade just dillchipsbehov. Du kan trösta din make med att det kan bli värre. Min väninna blev i sitt välsignade tillstånd sugen på ananas mitt i natten. Maken var tvungen att ge sig ut i natten och kom efter någon timme hem efter att ha lyckats hitta en nattöppen m,ack som saluförde konserverad ananasringar. Men nu var det FÄRSK ananas hon var sugen på och kastade därför konservburken i väggen av besvikelse. Enligt maken var det en hårsmån från att han blev dödad.

Det var iofs 20 år sen jag var gravid senast så det är ett tag sen jag hade just dillchipsbehov. Du kan trösta din make med att det kan bli värre. Min väninna blev i sitt välsignade tillstånd sugen på ananas mitt i natten. Maken var tvungen att ge sig ut i natten och kom efter någon timme hem efter att ha lyckats hitta en nattöppen m,ack som saluförde konserverad ananasringar. Men nu var det FÄRSK ananas hon var sugen på och kastade därför konservburken i väggen av besvikelse. Enligt maken var det en hårsmån från att han blev dödad.

En av mina chefer har berättat att hennes MAKE tyckte att det skulle bli så härligt när hon började få cravings så att han skulle få vara hjälten på den vita hästen som åkte och ja, köpte ananasringar eller halloumiburgare eller en jävla korv mitt i natten. De kom aldrig, så till slut fejkade hon hysteriskt godissug en gång så att han äntligen fick åka till tappen typ klockan 22:59 och känna sig användbar ;)

Nybakat bröd med ost fick utgöra kvällens måltid och en stor mugg med te till det.
Nu micropopcorn och ett stort glas vatten.

I morgon blir det något med zucchini, jag har bara inte bestämt mig för vad.

En hel dag på hundkurs innebar lagad lunch för min del, vilket visade sig vara köttfärsås med spaghetti. Gott tyckte jag och käkade mer än jag borde eftersom jag hamnade i någon rejäl paltkoma och knappt orkade släpa mig från bilen :D

Hemma skulle vi lagat quesadillas med kyckling men jag orkade inte steka först kyckling och sen quesadillas så det fick bli vanliga tortillas med kycklingröra kryddad med överbliven harissa från morötterna i veckan (kul förresten att du gillade dem @VLMF ), lite grönsaker samt guacamole. Rimlig lördagsmat, även om jag tänker sura resten av kvällen för att sambon inte handlat godis/chips/glass till kvällen :mad: :D

Jag gjorde en liten wok till middag. Strimlade lövbiff som fick ligga i limejuice, sambal oelek och soja i någon timme. Fräste med frysta wokgrönsaker och nudlar och så sriracha över det hela. Gott och snabbt!

Gjorde matlådor till frysen i eftermiddags också - lasagne med grönkål och bacon / skinka. Rörde ihop grönkålen med lite grädde och lite färskost och riven ost och vitlök och varvade sedan knaperstekt och avrunnen bacon och skinka med plattor och grönkåls"stuvningen". Riven ost, tomat och basilika på toppen. Trevligt, tror jag, det doftade i alla fall hemskt gott :)

Åååh! Glömde berätta om igår. Logistikproblem och matkris nära Ikea. Började helt logiskt STORBÖLA på parkeringen. Slutade med att MAKEN sprang och köpte en halloumiburgare på MAX åt den något labila HUSTRUN. Hulkandes och snorandes tryckte jag i mig denna, sen var i alla fall jag som vanligt igen.
Nu är det länge sen jag var gravid men jag minns som igår när jag grät otröstligt för att den blivande barnafadern inte av sig själv fattade att jag ville ha smågodis. När han till sist fattat och kom hem med en påse som inte innehöll SKUMBANANER bröt jag ihop.

Idag blev det ris, chilimarinerade kycklingvingar och en hemkokt lite lagom het sötsur sås här :d

DSC_0848_zps9mhyqg3a.jpg

Gratäng med zucchini, köttfärs, en tomatsås kryddad med chili, vitlök, oregano, salt, och peppar. Allt toppades sedan med västerbottenost.
Fick godkänt och räckte till matlåda.
Sneglade lite på Jamie Olivers zucchinigratäng med ris, är det någon som testat den?

Stekt bacon och väntar på att den ska svalna lite innan jag gör BLT. Brukar ni vänta eller ska den vara varm/nystekt? Mycket nyttigt, not! :d

Idag har jag bakat igen! Jag som inte bakar. Det blev kladdkakecookies med pepparmint och brysselkex med kardemumma. Rosa socker på kanterna och hjärtströssel i rosa och lila uppepå. Vrålgulligt som ni förstår.

Sedan gjorde jag en ljuvlig långkokt tomatsås på färska tomater och några torkade som sedan åkte ner i en gratäng med aubergine och mozzarella. Till den, fransk rostbiff av fransyska med dijonsenap (eller dinosaurier som plattan ville skriva).

Igår gjorde jag en vegetarisk lasagne av överblivna färska plattor. Ett lager med ratatouille och två lager med vegfärs ihopstekt med lök, torkade, blötlagda trattkantareller, grädde, tomatpuré och kryddor. Lite béchamelsås på sista mjölken och en halv ekologisk mozarella överst. Verkligen söndagskylskåpsrens! Smakade den dock aldrig, det får bli matlådor i veckan.

På kvällen åkte jag till Köpenhamn med en vän för att gå på konsert. Vi käkade på Manfreds, jag åt dagens grønne ret som bestod av kikärtor, getostcreme, stekt sallad och såväl stekt som råriven portabello. Ett glas rött till och deras goda surdegsbröd. Mycket gott och prisvärt, vill gärna återvända och prova råbiffen :up: Dessutom alltid kul att ta de obokade platserna vid chefs table och spana på tillredningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 717
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar