Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utelunch på veganska restaurangen här borta. Kikärtsbiffar med mycket ingefära i, potatisstomp och en ingefärasås som var lite snålt upplagd men väldigt god. Lite halvtråkig sallad till.

Lunch blev stekt bröd, stekt broccoli och ett stekt ägg. Tomat och paprika med limesaft. Vegansk majonnäs till. Fortfarande sjuk. Tycker fortfarande synd om mig själv.

Medhavd matlåda med rester från gårdagens middag, den som nästan uteslutande bestod av mina favoriter. Lammfärsbiffar, turkiskinspirerad sallad på tomat, lök och paprika, sallad på grillad aubergine och paprika, hummus. Inte dumt, men lite feltänkt med kall lunch på mitt jobb där jag fryser konstant.

Idag har jag ätit alldeles för mycket frukost, känner mig som en spärrballong. Var dock värt det.

Lunch blir nåt från jobbets café, troligen yoghurt och så ska jag leta iskaffe.

Ikväll blir det resterna av rotfruktssoppan och sen pannkakor. Älskar pannkakor. @niphredil

Ledsen Niffe. Oväntade middagsgäster orsakar kursbyte. Flied lice istället, eftersom en gäst inte tål lök alls. Massa lök i min soppa.

Steker helgens pannkakor till middag. Jag är inte hungrig och orkar inte steka fläskfilén jag har färdig sötsur sås till. Som om det är jobbigare.

Hm.

Steker helgens pannkakor till middag. Jag är inte hungrig och orkar inte steka fläskfilén jag har färdig sötsur sås till. Som om det är jobbigare.

Hm.
Så länge du i alla fall steker dem själv är du ju HUSLIG som TUSAN.

Levde på pannkakor i dryga två månader som gravid. Det enda som inte fick mig att må ännu mer illa. Varierade dem genom att ibland äta dem varma och kalla (och kompletterade med lättsaltade chips). Ibland genom att köpa färdiga (dekadens), ibland genom att få de stekta av ömsint partner (klarade inte av stekoset själv och var eländig). Gick inte in i köket på flera månader annat än för att micra saker. Knappt ens det.

Pannkakor är ju kärlek, så givet är de en bra diet :up:

Så länge du i alla fall steker dem själv är du ju HUSLIG som TUSAN.

Levde på pannkakor i dryga två månader som gravid. Det enda som inte fick mig att må ännu mer illa. Varierade dem genom att ibland äta dem varma och kalla (och kompletterade med lättsaltade chips). Ibland genom att köpa färdiga (dekadens), ibland genom att få de stekta av ömsint partner (klarade inte av stekoset själv och var eländig). Gick inte in i köket på flera månader annat än för att micra saker. Knappt ens det.

Japp de är både handvispade och stekta en gång av mig. Och nu en gång till. Husligare kan man nog inte bli väl?

Fläskkarré som fått ligga i olivolja, citron, pepparmix, persilja och vitlök stektes och åts med fint strimlad vitkål och morötter som frästes snabbt i olja och lite sweet chilisås. Egentligen var jag bara sugen på var en ostsmörgås och är fortfarande.

I går åt jag blåbärspaj, bär är ju nyttigt så det måste vara den ultimata måltiden...om man tar bort pajdegen och vaniljsåsen ;)

Förutom mycket fiberrika gröna bönor och läderartade tomater, hittade jag gula små squash och ett par paprikor i odlingarna. Lade alltsammans i en ugnsfat form och hällde över uppvispat ägg och parmesan. Gott och imponerande långa och hållbara fibrer. Resten av en björnbärspaj från i förrgår efteråt.

Men varför odlar man grönsaker själv egentligen? Skörden blir ju faktiskt rätt märklig.

Märklig vet jag inte direkt, dels tycker jag det är väldigt vackert med rader där det växer (om jag hinner hålla undan ogräset dvs) men framför allt tycker jag att det är så läckert att liksom ha ett extra skafferi utomhus. Detta år var lite mellansäsong i mitt odlande men t ex förra hösten kunde jag bara gå ut och hämta in en purjolök (eller fem) när jag kände "nej, nu skulle jag behöva lite purjo". Eller rödbetor. Eller lök. Eller spenat. Eller squash osv.

Sedan att det blev så mycket rödbetor att jag kunde ätit det till lunch och middag i ett par månader, det är kanske lite märkligt. Men en del brukar jag kunna ge bort och en del annat går ju att förvälla och frysa in.

Denna vecka blir det "kursmat", började lovande med lunch på tomatsoppa, varmrätt på kummelfilé och efterrätt till kaffet (björnbärspaj även här!). Och så en galen kakbuffé på eftermiddagen med en cheesecakevariant med rosensmak och chokladbotten. :up: Tur att jag inte bor på stället, så jag får hålla igen på kvällarna åtminstone...

Förutom mycket fiberrika gröna bönor och läderartade tomater, hittade jag gula små squash och ett par paprikor i odlingarna. Lade alltsammans i en ugnsfat form och hällde över uppvispat ägg och parmesan. Gott och imponerande långa och hållbara fibrer. Resten av en björnbärspaj från i förrgår efteråt.

Men varför odlar man grönsaker själv egentligen? Skörden blir ju faktiskt rätt märklig.

Det känns fint i själen (har vi verkligen en sådan? Skeptisk.) att vårda de där småplantorna.
Det enda vi faktiskt gläds åt här är frukt, bär och späda haricot verts samt örter. Resten skippar jag numer, har hellre blommor.
Min FADER odlade mycket fantastiska grönsaker, men jag når inte upp till hans nivå. Han vattnade regelbundet, gallrade och skördade i lämplig tid...

Det känns fint i själen (har vi verkligen en sådan? Skeptisk.) att vårda de där småplantorna.
Det enda vi faktiskt gläds åt här är frukt, bär och späda haricot verts samt örter. Resten skippar jag numer, har hellre blommor.
Min FADER odlade mycket fantastiska grönsaker, men jag når inte upp till hans nivå. Han vattnade regelbundet, gallrade och skördade i lämplig tid...
Regelbunden vattning, gallring och skörd i rätt tid hjälper. Men det är inte min stil!

Vaxbönor, basilika, mangold och vindruvor samt hallon är den vettiga delen av skörden. Resten är - lite hipp som happ.

Regelbunden vattning, gallring och skörd i rätt tid hjälper. Men det är inte min stil!

Vaxbönor, basilika, mangold och vindruvor samt hallon är den vettiga delen av skörden. Resten är - lite hipp som happ.

Mangold glömde jag! Annars satsar jag på sånt som klarar sig på egen hand.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
645
· Visningar
28 797
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 132
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar