Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag drabbades av ett högst okaraktäristiskt tacosug igår när jag skulle gå från jobbet. Riktiga svennetacos skulle det vara!

Och det blev det. Mjuka bröd, färsröra, tomat, gurka, lök, het sås och menlös texmexost. Oh, vad gott det var. Jag blir sugen typ en gång om året, äter en hel hög, blir mätt, är nöjd i ett år till. Det är lite som fulhamburgare på McD eller Burger King, jag kan bli SÅ sugen och så äter jag och så är det bra med den saken. Det känns ändå rätt okej.

Ikväll ska jag på bokbloggarmiddag på Incontro, det blir - håll i er - grillad ryggbiff med bakad rotselleri, stekt svamp, svampcrème, pancettarullad sticklök och rödvinssås! Det ser jag fram emot, en riktigt god köttbit på lokal kan vara överlägset smaskigt. Förra årets middag hölls också på Incontro men då valdes en sorts plockmeny med italiensk mat och det var väldigt snålt tilltaget för priset var och en betalade så denna gången tog vi varmrätter all in istället.

Tycker dock att restaurangen gjorde en lite dum grej - arrangören bad om tre alternativ, kött, fisk och veganskt. Absolut, de lade fram ryggbiff, kummel eller rostad blomkål - men meddelade inte på en gång att det var kycklingsky till kummeln. Är inte det lite udda? Det känns ändå som om det är ganska vanligt numera att folk är pescetarianer och vill hålla fisken "ren" från andra animalier. Det är ju en stor restaurang liksom. Men de löste det såklart på annat vis, jag tycker bara att det är lite konstigt. Eller så tänker man att vill någon inte ha kött så väljer de det vegetariska/veganska?

Till brunch idag tror jag att jag ska göra ägg och bacon för ovanlighetens och lyxens skull. Har tvättstugan mellan 11 och 14 och lär inte bli hungrig före 12-tiden ändå.

Tuff morgon. Barnet fick välja tröstmat. Har därför ätit lunch bestående av köttbullar med pasta och ketchup. Blev erbjuden chokladpeng till efterrätt, men tackade nej p g a att chokladpengar är oätliga.

Dagens lunch, bavette med tomat/älgfärssås, toppad med färsk timjan :d

bavette_zpsbpiuaics.jpg

Jag fyndade finfin falukorv med 85% kötthalt på mat.se i veckan och har idag tillagat en av dem - det blev korv stroganoff med curry och sambal. Och basmatiris. Fyra lådor till frysen - inte så glamoröst, men jag har ett behov av att ha färdig mat i frysen att stoppa i jobbväskan och det blir inte alltid rester (även om det är att föredra). Så det känns skönt! Det är en sådan där förebyggande grej jag gör för att undvika veckostressen. Visserligen finns det en veritabel uppsjö av bra lunchrestauranger nära jobbet, men dels vill jag inte lägga en femhundring i veckan på lunch (nja, men nästan) och dels tycker jag att det är roligare om man går ut och käkar någon gång ibland :) Har några riktiga krisalternativ också, ett par frysta Felixpajer och Keldasoppor, men jag vill gärna ha min egna mat. Jag är rätt nöjd med att jag har insett att detta höjer min livskvalité faktiskt, efter kraschen förra året är jag extremt lyhörd på de där små stresskaparna och är numera ganska bra på att undvika dem.

Och så har jag kokat tomatmarmelad med chili, lime och kanel på tre trötta tomater som inte var roliga att ha färska längre. Mamma ska få burken då hon blev överförtjust när jag gjorde den för ett par år sedan. Hon hade kokat lingonsylt idag som jag tänkte byta till mig en burk av, de ska få kiwimarmelad och morot- och apelsindito också. Jag äter egentligen bara lingon till typ tre maträtter, stekt strömming, raggmunk och kålpudding, men det är ju gott till just de rätterna.

Tunt skivad oxfilé som marinerats och stekts hastigt, frästa champinjoner, vitlöksbröd, tomatsalsa och små ugnsrostade potatisar.
Jag saknade vinet men behövde inte laga maten själv så jag får väl ta det onda med det goda...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 854
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 132
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar