Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oxkind, potatispuré med tryffel och gräslök, rödvinssky. Mycket god IPA till maten. Old fashioned till fördrink och en mycket god lambic till efterrätt. Intaget på restaurang, med god vän och utan BARN. Ljuvligt! Fick sedan cykla hem i ilfart pga BARNET vägrade flaska och var otröstlig. Kom hem till lugn man och sovande gölligt BARN. Allt som allt en högst lyckad kväll!

grillad ryggbiff med bakad rotselleri, stekt svamp, svampcrème, pancettarullad sticklök och rödvinssås!

Alltså. SÅ gott! Svampcrèmen och den pancettarullade sticklöken var gudomliga. Jag trodde att svampcrème skulle vara någon sorts vit sås med svamp i, ni vet typ champinjoncrèmen som farmor hade i varma mackor? Men nej, det var en helt fantastiskt len liksom... puré. Köttet var också väldigt väl tillagat.

Och skratta fick vi också, tjejerna bredvid mig beställde någon vansinnig semifreddo med maräng på som liksom skulle flamberas - eller, servitören skulle sätta eld på triple sec som han sedan skulle hälla över medan det fortfarande brann, och han fick inte fyr på spriten efter typ fyra försök och var rätt så rolig "alltså, tjejer, detta har ALDRIG hänt förut" - det blev en riktig fars av det. Jag förstår att det inte är så lätt att prestera bland tjugofyra kulturtanter och en kulturfarbror, jag hade blivit jättestressad men han tog det med ro.

Hade lite jäst över, så just nu finns här nybakade små havrebröd

unnamed%2021_zpszvavyvcs.jpg

Till middag blir det ugnsbakad torskrygg, kokt potatis med persilja/citrussås :d

Hur många Hipsters behövs för att skruva upp en hipsterstringhylla i grönt?

Svar: 3, plus en HUND.

Lunch blev en rotfruktssoppa på kålrot, palsternacka, majrova, rotselleri, några små morötter och ett helt knippe salladslök.
Kryddade med voltaires lantbuljong (tycker den är riktigt bra), ingefära och lite tabasco. Salt och peppar.
På slutet lite syrad grädde för att runda av den.
Serverades med kallrökt lax, räkor, getost och vitlöksost. Knäckebröd till.
Man fick välja och äta hur man ville, jag tog räkorna i soppan, mycket lyckat.

Sen bio, nu vet jag inte vad vi ska äta till middag. Lutar åt bakad potatis och kesoröra.

Har varit på bröllop i helgen! Bland annat ätit sushi och libanesisk buffé med trevligt sällskap ( :D ), kak- och tårtbuffé och hotellfrukost imorse. När jag kom hem idag blev det massa goda rostmackor och te med honung, och godisrester från i fredags. Varma koppen Tex Mex och en apelsin till middag, luften gick ur mig och förkylningen blev inte bättre av bröllopsbaluns.

I alla fall GOD mat är verkligen gott. :D Älgrackarn blev till sist till en porterstek, med en sån där sås som är som flytande choklad. :d Hasselbackspotatis, brysselkål och fläderbärschutney = helt ok tillbehör. Och även om det är höst i köket, så funkade det ännu med en söndagsmiddag ute i trädgården. Det är man verkligen inte bortskämd med när det står den 25 september i almanackan!

Åt middag hos mamma och pappa idag efter helt fantastisk dag, först på Bokmässan och möte med Kim Thúy, sedan Imagine Lennon på Stadsteatern. Oortodox söndagsmiddag, vi fick helstekt fläskytterfilé, krossade potatisar, örtsmör och morotsstavar. Sedan åt vi äntligen av krusbärschutneyn som jag gjorde i somras, jösses vad gott det blev, den har ju fått stå till sig i ett par månader. Halva burken gick åt! Smakade även på tomatmarmelad med chili, lime och kanel som jag kokade i lördags, det var också gott till köttet men lite för sött för min smak.

Nu kaffe och försöka smälta intryck från denna underbara helg innan läggdags :)

Idag har jag ätit alldeles för mycket frukost, känner mig som en spärrballong. Var dock värt det.
@niphredil

Men tack för påminnelsen! Inte konstigt att jag kände mig snurrig, jag har ju glömt att äta min frukost! Gick genast och hämtade en sked.

Ikväll ska jag woka kyckling, grönsaker och nudlar. Lagom ambitionsnivå för en måndag med boksmälla efter mässan ;)

Till lunch blir det korv stroganoff, ris, morots- och gurkstavar.

Jag känner mig inspirerad efter gårdagens - om jag får säga det själv - riktigt lyckade middag. Hoppas att jag orkar hålla stilen ett tag. Idag blir råvarorna en utmaning: övermogna tomater med läderartat skinn samt synnerligen fiberrika gröna bönor. Det är så underbart att odla själv istället för att överlåta det åt de som kan.

Jag känner mig inspirerad efter gårdagens - om jag får säga det själv - riktigt lyckade middag. Hoppas att jag orkar hålla stilen ett tag. Idag blir råvarorna en utmaning: övermogna tomater med läderartat skinn samt synnerligen fiberrika gröna bönor. Det är så underbart att odla själv istället för att överlåta det åt de som kan.

Ugnsbaka tomaterna med vitlök och rosmarin och lid dig genom bönorna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
645
· Visningar
28 811
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 132
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar