Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har svurit över avsaknaden av islatte på jobbet eftersom jag inte klarar att dricka något varmt.
Och nu:love:
Tjejerna i cafét på jobbet har skaffat en ismaskin så i morse fick jag islatte:live: så sanslöst gulligt!

Annars inleddes dagen med att jag kräktes i Gamla Stan och fick blodtrycksfall på centralen. Magiskt.

Har svurit över avsaknaden av islatte på jobbet eftersom jag inte klarar att dricka något varmt.
Och nu:love:
Tjejerna i cafét på jobbet har skaffat en ismaskin så i morse fick jag islatte:live: så sanslöst gulligt!

Annars inleddes dagen med att jag kräktes i Gamla Stan och fick blodtrycksfall på centralen. Magiskt.

Inte gilla på det sista givetvis men vilken underbar personal på caféet :love:

Här är det fältmisär på maten, dvs inte direkt varierat eller några kulinariska höjder (proteinbars FTW typ).

Pasta-pesto till middag (och lunch imorgon). Gjorde peston själv medan pastan kokade; mixade tinade gröna ärter, okra, vitlök, parmesan, färsk basilika och citronolja. Smakade av med massa citron, salt, peppar och hackade soltorkade tomater. Note to self: okra gör allt slimigt som snor. Räddade upp serveringen med ruccola, balsamico, solrosfrön och mer färsk basilika. Skippar okran nästa gång, men är nöjd med mat som blir helt klar på femton minuter :up:

På grund av ett missöde bestod lunchen i stort sett av valnötter. (Den borde ha bestått av spenat, pasta och lite valnötter ovanpå.) Jag blev alldeles för mätt och det tar uppenbarligen en väldig tid att förbränna just valnötter. Det är verkligen inte min grej att leva på fett, inte ens på vegetabiliskt fett.

Nöjer mig därför med två smörgåsar nu till kvällen, en med labneh och druv- och dadelmarmelad, en med labneh och hallon- och granatäpplemarmelad. Samt kaffe.

Jag fick lingon av mamma i söndags, vilket jag tenderar att äta till typ tre saker - raggmunk, stekt strömming och kålpudding. Så jag blev förstås jättesugen på raggmunk. Restaurangen bredvid mitt jobb har alltid raggmunk på tisdagar, men jag glömde fråga min lika frälsta kollega igår om hon ville gå ut och käka idag, och sedan var hon ändå upptagen och jag hade låda med mig (lasagne, för övrigt, när vi ändå pratar mat ;)). Jag har gått och tänkt att jag inte "kan" göra raggmunk hemma eftersom jag inte har någon köksfläkt men jag chansade och jo, visst blev det lite osigt men inte så farligt som jag befarade. Det är SÅ gott. Hade ett halvt paket bacon som behövde ätas också, så det hampade ju sig alldeles utmärkt.

Blev inspirerad av en instagramkompis att göra ingefärsshots också, så det gjorde jag. Det skulle vara chili i men mina chilifrukter kom för sent (inte mat.se som var sena, jag som inte kunde hålla mig ifrån att sätta igång), så jag använde sambal oelek istället. Skulle vara honung, det hade jag ingen så det hoppade jag över, och skulle vara citronsaft men det hade jag inte heller så jag tog lime. Spelar roll, liksom. Det jag sedan visade mig sakna var lite jobbigare - en sil - men jag använde ett rivjärn istället och det gick ju strålande det också! Är nu fylld med skräckblandad förtjusning inför min första shot imorgon bitti. Jag tror väl egentligen inte att det tar död på bacillusker eller förkylningar, men jag tror att det kan ge en liten skjuts i rätt riktning under dessa mörka råa mornar i alla fall :)

Jag längtar till helgen (matmässigt).

Frukost: Keso med min hallon-lakrits-stjärnanissylt/marmelad.
Lunch: En proteinbar och en liten bake-off baguette (6-pack från ICA) med ost och smör.
Middag: Pullad kyckling hemifrån i en tortilla med hackade tomater, gurka och rödlök samt några klickar matlagningsyoghurt.

Det konceptet kommer inte att ändras imorgon :meh:

1.5dl fil med en näve cornflakes.
1.5dl lättmjölk med två nävar cornflakes.
1 skiva sötad surdegslimpa med Bregott.

38653 koppar te.

1 assiett pannkaka med socker på.

Galen huvudvärk hela dagen och illamående :crazy:

Hoppas det är borta imorgon. Vill gärna äta lite mer än såhär.

Ska se om jag fixar att tillaga kyckling i crockpoten, lägger i frusna filéer och sedan koka ris och tina currysås. Jag hoppas iaf!

Misärdag sett till måendet som dock avslutades storstilat på operan med Trollflöjten, löjrom och ett glas champagne. Så fabulöst bra!

Och ja, champagne. Tror ett glas nån gång är bra för hälsan. Min BM är inte upprörd alls.
Äh, CELLKLUMPEN blir bara väluppfostrad av lite champagne.

Du kan säkert hitta barnmorskor som blir upprörda över det, men det säger mer om dem än om dina champagnevanor.

Misärdag sett till måendet som dock avslutades storstilat på operan med Trollflöjten, löjrom och ett glas champagne. Så fabulöst bra!

Och ja, champagne. Tror ett glas nån gång är bra för hälsan. Min BM är inte upprörd alls.

Tja, en bekant fattade faktiskt inte att hon var gravid förrän värkarna kom... dvs hon hade levt som vanligt med vin till helgen, några snapsar till påsk osv... BARNET som kom ut är det inga fel på, om möjligt lite väl smart för sin mors bästa men det lär vara genetiskt och inte pga intaget av alkohol.

Vi flyttar i helgen. Jag är mitt inne i datainsamling, planering av datainsamling, och försök till att sätta igång med grovtranskribering. Min partner förbereder boksläpp samt föreläsningar i en annan stad. Vi är båda föräldralediga med LJUVLIGHETEN a.k.a. BARNET. Mitt ideella engagemang i hundrasklubb sväller över alla bräddar då ingen annan hinner/kan/har möjlighet.

Och så ska vi som sagt flytta. I helgen.

Nån som förstår hur den här ekvationen går ihop? Nä. Tänkte just det. För det gör den liksom inte.

Som ett resultat av detta så äter vi ur frysen, vilket har medfört att jag numera äter pannkakor till frukost varje dag - av okänd anledning har jag tydligen hoardat färdiga pannkakor under graviditeten? Imorgon ska vi äta lamm korma på stor lammstek som jag också fyndade i frysen. Igår åt jag fyndad tomatsås med salsiccia - också från frysen. Kompletterade med tagliatelle - inte från frysen.

Ikväll ska vi dock gå ut och äta moules frites och fly från våra opackade lådor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
28 783
Senast: em76
·
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 131
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar