Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag ätit mina första overnight oats! Det var gott och trevligt i konsistensen men lite tråkigt, jag saknade antingen lite mer syraskjuts eller sötma så att säga. Kanske vanilj - det finns ju sojamjölk eller om det är mandelmjölk med vaniljsmak, det kan nog vara något. Sedan saknade jag något att tugga på, så nötter kan nog vara något också, dessutom lite mer mättnadskänsla. Det blir nog bra det här!

Nu har jag ätit mina första overnight oats! Det var gott och trevligt i konsistensen men lite tråkigt, jag saknade antingen lite mer syraskjuts eller sötma så att säga. Kanske vanilj - det finns ju sojamjölk eller om det är mandelmjölk med vaniljsmak, det kan nog vara något. Sedan saknade jag något att tugga på, så nötter kan nog vara något också, dessutom lite mer mättnadskänsla. Det blir nog bra det här!

Hojtar på @zassoo som jag har för mig har ätit en del overnight oats.

Hojtar på @zassoo som jag har för mig har ätit en del overnight oats.

Det finns nog de som har betydligt bättre koll än jag! Men man kan blanda i lite vad som - för sötma kan man använda banan, dadlar eller honung till exempel. Vaniljpulver eller kakao är gott för lite annan karaktär. Sen kan man blanda ihop det på lite olika sätt, havregryn är förstås basen och så någon typ av vätska. Jag har ofta en skvätt mjölk och så lite fet yoghurt, lite chiafrön kan också vara gott men ger en lite mer "sladdrig" konsistens.

Toppings är förstås väldigt viktigt! Jag älskar kiwi som också ger lite balans om det i övrigt är ganska sött. Helst ska det vara massor av frukt och bär och gärna lite strössel av valnötter, torkade tranbär eller liknande.

Börjat storstilat med fil/cornflakes och några timmar senare nöt-/frögröt med russin, kanel och mjölk.

Klarade både att laga och äta kyckling med ris och currysås igår. Massor av ris och kyckling kvar så gör något gratängliknande på det som är kvar med paprika, tomat och någon burk smaksatt créme fraiche och så lite kvibille cheddar på toppen.

Så jag måste handla. Bäst att äta före.

Det blir som en kall och mindre klistrig gröt, alltså?

Jag är så konservativ om morgonen, så då måste jag ha smörgåsar och kaffe. Men det där låter som ett alternativ för mina (sommar)luncher! Jag har inte ens hört talas om det förut. Hur många timmar är lagom för blötläggningen, eller vad man ska kalla det?

Tror du att man kan roa sig med att använda kokosmjölk eller blir det äckligt?

Jag använder mandelmjölk när jag gör den! Men sojamjölk med vaniljsmak finns ju! Brukar toppa mina med jordgubbar, vindruvor eller/och bananer!

Var svar till @Anna, glömde bara visst klicka med citatet.

Jag gjorde en enkel ugnsomelett/gratäng på diverse grönsaker av egen skörd igår. Låg stämning i hemmet pga partner döende i en synnerligen maskulin förkylning, av den typ som annars endast brukar drabba mig. Partner brukar ta sina förkylningar mer som en kvinna.

Samma grönsaksrätt till lunch idag ihop med ett par lammfärsbiffar från häromdagen.

Ikväll ska jag ut och äta med kollegor i - ja, @Killaloe anar var. En mindre stad där jag till det yttersta brukar undvika att gå ut och äta. Detta blir en utmaning! Men sällskapet är i alla fall väl utvalt. Kvinnliga kollegor från min mansdominerade arbetsplats. Och vi ska rida lite först!

Det blir som en kall och mindre klistrig gröt, alltså?

Jag är så konservativ om morgonen, så då måste jag ha smörgåsar och kaffe. Men det där låter som ett alternativ för mina (sommar)luncher! Jag har inte ens hört talas om det förut. Hur många timmar är lagom för blötläggningen, eller vad man ska kalla det?

Tror du att man kan roa sig med att använda kokosmjölk eller blir det äckligt?

Jag tror att man kan roa sig med det mesta i vätskeväg, faktiskt :) Och ja, det blir som en kall gröt, inte klistrig eller obehaglig alls i konsistensen utan det är liksom som en mjuk... müsli, mer, fast inte slafsig som om den legat i en tallrik för länge eftersom vätskan är avpassad så det inte blir för blött. Tror att det blir hur bra som helst som sommarlunch, eller - tänker jag mig - lunch om jag jobbar hemifrån och så, då behöver jag inte lika mycket energi.

Jag gjorde i ordning min vid 17:30 igår, tog den ur kylen vid 6:30 imorse och åt den vid 8:30, typ, men jag tror inte att den behöver stå inne i mer än kanske fem-sex timmar? Jag tittade på den innan jag gick och la mig vid 22 eller något och den såg "färdig" ut då.

Nå, jag kan improvisera utan problem men om någon har tips på andra saker som gör det extra mustigt och gott är jag idel öra :)
Markus Auyjalay har ett fenomenalt bra recept på chili! Det är nog faktiskt den bästa chilin jag ätit :up:

kväll ska jag ut och äta med kollegor i - ja, @Killaloe anar var. En mindre stad där jag till det yttersta brukar undvika att gå ut och äta. Detta blir en utmaning! Men sällskapet är i alla fall väl utvalt. Kvinnliga kollegor från min mansdominerade arbetsplats. Och vi ska rida lite först!

Har ni hittat något ställe värt att äta på? Det är svårt det där alltså tycker jag. Vi blev tex jätteglada när Kings Hill skulle öppna pch marknadsförde sig som en pub med mycket öl. (Sambon är ölnörd) Det visade sig dock att de mestadels hade Rådanäs-öl som sambon vägrar dricka, vilket har gjort att vi fortfarande inte besökt puben :up: (inte för att jag tror vi missar jättemycket men det hade ju varit kul med fler alternativ).

Och angående Overnight oates så brukar jag göra det på jobbet. Dock mestadels för kalorierna men brukar blanda den på turkisk yoghurt och grädde, med havregryn/rågflingor, linfrön, vaniljpulver och kardemumma. Toppar oftast med rivet äpple och kanel alternativt banan. Men det blir trevlig konsistens och rätt gott ändå (säger hon som avskyr mjuka flingor och havregryn) :D Brukar dessutom blanda till den vid 15 när jag börjar och äta vid 20-21 som kvällsfika vilket fungerar ypperligt också. Så precis som @Anna är inne på är det inte alltid nödvändigt att den står över natten (kanske dock om en blandar i chia frön som väl behöver sin tid att svälla?)

Markus Auyjalay har ett fenomenalt bra recept på chili! Det är nog faktiskt den bästa chilin jag ätit :up:

Och angående Overnight oates så brukar jag göra det på jobbet. Dock mestadels för kalorierna men brukar blanda den på turkisk yoghurt och grädde, med havregryn/rågflingor, linfrön, vaniljpulver och kardemumma. Toppar oftast med rivet äpple och kanel alternativt banan. Men det blir trevlig konsistens och rätt gott ändå (säger hon som avskyr mjuka flingor och havregryn) :D Brukar dessutom blanda till den vid 15 när jag börjar och äta vid 20-21 som kvällsfika vilket fungerar ypperligt också. Så precis som @Anna är inne på är det inte alltid nödvändigt att den står över natten (kanske dock om en blandar i chia frön som väl behöver sin tid att svälla?)

Men det kanske var den jag tänkte på! Kanelen har jag väl drömt ihop själv helt enkelt. Jag ska ta inspiration av den i alla fall, tack snälla!

Och tack för oats-tipsen också, allt låter gott! Jag är väldigt svag för turkisk yoghurt och har alltid en hink i kylen, så det ska jag prova i morgondagens bytta :) Hur mycket havregryn brukar ni göra på? Jag gjorde på 1 dl och hade nog kunnat tänka mig lite... mer? Stod mig någorlunda fram till lunch, men jag var inte riktigt mätt ändå. Var jag snål eller har jag bara stor magsäck och matlust? ;)

@Anna

Jag älskar overnight oats (och havregrynsgröt, för den delen :p) och jag älskar jordnötssmör; att slå ihop de två i en och samma burk skapar med andra ord en finfin frukost!

Jag brukar köra efter ett recept jag har hittat här:
1 dl (fiber)havregryn
3/4 dl (eller lite mer, tycker jag) valfri mjölk (jag brukar köra på havredryck)
1 msk chiafrön
2 tsk jordnötssmör
Typ ett kryddmått vaniljpulver och en gnutta kanel.

Med crunchy jordnötssmör blir ju hela röran lite mer, ja crunchy, också. Toppas med fördel med massa mer jordnötssmör! Och banan eller dadlar eller nåt för lite sötma.

Gott, såvida man gillar jordnötssmör dårå. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
28 758
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 127
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar