Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nåt slags syndrom som innebär att jag gärna slänger allt möjligt i frysen, tydligen inklusive stekta pannkakor, tomatsåsbyttor, bröd, lasagne, parmesan, kryddor och allt möjligt annat.

Ja, min partner brukar skratta åt mig. Men! Nu i tider av armod (eller flytt) är det jäklarns bra!

Jag har nåt slags syndrom som innebär att jag gärna slänger allt möjligt i frysen, tydligen inklusive stekta pannkakor, tomatsåsbyttor, bröd, lasagne, parmesan, kryddor och allt möjligt annat.

Ja, min partner brukar skratta åt mig. Men! Nu i tider av armod (eller flytt) är det jäklarns bra!
Jag hade skittråkigt när jag var höggravid, hade enorma foglossningsbesvär (kunde inte gå i trappor) och inte hade någon hiss. Kan ha fyllt hela frysen med hemlagad mat av ren leda. Ser det som en försvarsmekanism för att inte bli vansinnig. Hording har sina förtjänster.

Idag åt jag mer macka till lunch. Sedan har jag och BARNET bakat snickerskaka. Vi får se hur den blir - den enda sorts flingor som fanns hemma var någon märklig sorts proteinflingor med äpple och kanel :o Men det slinker säkert ner.

Till middag blir det Pad thai. Ovan nämnda snickerskaka lovad till efterrätt.

Jag har samma system. Allt som blir över hamnar i frysen, och jag skriver ALDRIG på vad det är för innehåll.

Pannkakor med drottningsylt till lunch och linssoppa till middag. En liten bitkladdkaka slank också ned, äckelmätt nu..

Jag var inte alls sugen på snorpastan till lunch, så köpte koreansk-mexikansk fusion-sallad med tofu istället. Till middag blir det ratatouille med nånting till, och tänkte steka äppelskivor med smör, socker, kanel och äta med en kula glass.

Hade väninna på middag, torsk (vet ej styckningsdetalj, det var nog filé) inlindad i kallrökt skinka på haricots verts med pepparrot, dill och lime. Bulgur och yoghurtsås med citronpeppar och stenbitsrom. Chokladmousse på kokosmjölk till efterrätt. Det var gott!

Är det någon som pysslar med overnight oats / davosgröt härinne förresten? Jag testar för första gången idag, eller imorgon då. Läste om det på flera ställen igår och blev nyfiken, och så lyssnade jag på Matsamtalet-podden på bussen imorse och då pratade Sigrid om det, och tryckte på att det just inte blir klistrigt som kokt havregrynsgröt - jag är ärrad från dagis och klibbig, halvkall gröt. Vill nämligen gärna tycka om havregrynsgröt eftersom det trots allt är en bra frukost och provar då och då, men nej, jag tycker inte om det. Overnight oats verkar därför vara ett bra alternativ! Kompisen som var här håller på med det och gav lite tips, men varför inte fråga er ljuvliga typer också?

Jag gjorde det enkelt och tog bara havregryn och mjölk, och björnbär i locket på min lilla bägare. Tänker att om jag gillar det kan jag ju hitta på lite roligare saker med frön och nötter och sådär.

(För den oinvigde - man blandar alltså bara havregryn med samma mängd vätska och låter svälla i kylen under natten. Äter med vad man nu tycker om, vissa verkar köra yoghurt, andra frukt och bär, somliga nötter osv.)

Hade väninna på middag, torsk (vet ej styckningsdetalj, det var nog filé) inlindad i kallrökt skinka på haricots verts med pepparrot, dill och lime. Bulgur och yoghurtsås med citronpeppar och stenbitsrom. Chokladmousse på kokosmjölk till efterrätt. Det var gott!

Är det någon som pysslar med overnight oats / davosgröt härinne förresten? Jag testar för första gången idag, eller imorgon då. Läste om det på flera ställen igår och blev nyfiken, och så lyssnade jag på Matsamtalet-podden på bussen imorse och då pratade Sigrid om det, och tryckte på att det just inte blir klistrigt som kokt havregrynsgröt - jag är ärrad från dagis och klibbig, halvkall gröt. Vill nämligen gärna tycka om havregrynsgröt eftersom det trots allt är en bra frukost och provar då och då, men nej, jag tycker inte om det. Overnight oats verkar därför vara ett bra alternativ! Kompisen som var här håller på med det och gav lite tips, men varför inte fråga er ljuvliga typer också?

Jag gjorde det enkelt och tog bara havregryn och mjölk, och björnbär i locket på min lilla bägare. Tänker att om jag gillar det kan jag ju hitta på lite roligare saker med frön och nötter och sådär.

(För den oinvigde - man blandar alltså bara havregryn med samma mängd vätska och låter svälla i kylen under natten. Äter med vad man nu tycker om, vissa verkar köra yoghurt, andra frukt och bär, somliga nötter osv.)

Lite mer vätska än receptet och blanda med lite råg så blir det inte klistrigt, bara gott. I micron då :d

Förresten. Jag fyndade grytbitar av nöt häromdagen och tänkte göra ett långkok på lördag när jag ändå ska vara hemma i några timmar pga tvättstuga och ev. får gäster på kvällen - bra middagsrätt på hösten tycker jag, mysigt att "samlas kring grytorna". </kliché>

Är helt säker på att jag har läst om ett recept på "äkta" chili con carne (även om det väl ska vara högrev men det är ju strunt samma om man kokar länge), med kanel och kakao och grejer. Antagligen utan bönor men det blir nog några sådana ändå, cannellini kanske eller svarta bönor. Var säker på att det var Morbergs grej men så verkar det inte vara. Nå, jag kan improvisera utan problem men om någon har tips på andra saker som gör det extra mustigt och gott är jag idel öra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
28 783
Senast: em76
·
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 131
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar