Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Anna

Jag älskar overnight oats (och havregrynsgröt, för den delen :p) och jag älskar jordnötssmör; att slå ihop de två i en och samma burk skapar med andra ord en finfin frukost!

Jag brukar köra efter ett recept jag har hittat här:
1 dl (fiber)havregryn
3/4 dl (eller lite mer, tycker jag) valfri mjölk (jag brukar köra på havredryck)
1 msk chiafrön
2 tsk jordnötssmör
Typ ett kryddmått vaniljpulver och en gnutta kanel.

Med crunchy jordnötssmör blir ju hela röran lite mer, ja crunchy, också. Toppas med fördel med massa mer jordnötssmör! Och banan eller dadlar eller nåt för lite sötma.

Gott, såvida man gillar jordnötssmör dårå. ;)

Tack för tips! Jag är inte såld på jordnötssmör på smörgås och så, men jag gillar smaken och crunchy = bra :)

Är overnight oats samma som Birchermüsli? För det senare har jag ätit på café i London och det var gott.

Konferangslunchen blev fisk, mycket gott. Fikat över alla förväntningar!!

Köpte en bytta grekisk yoghurt med granola på ICA. Hjärnan är i himlen, magen lite mer tveksam :rofl:

(Hade glömt hur gott det är.)

Lallade runt utan lista och köpte mjölk, skinka, paprika, tomater, fryst broccoli och smaksatt créme fraiche.

Blir nog bra.

@Anna Vet inte om du hade nagon fruktjuice i dina overnight oats? Jag brukar svalla mina i en blandning av appeljuice (ca 3 msk), citronjuice (ca 0.5 msk) och mjolk (ca 1dl). Sedan blandar jag i lite yoghurt forst pa morgonen, tillsammans med rivet apple och honung efter smak. Tycker det blir syrligt och gott med appeljuicen i den ursprungliga blandningen liksom!

@Anna Vet inte om du hade nagon fruktjuice i dina overnight oats? Jag brukar svalla mina i en blandning av appeljuice (ca 3 msk), citronjuice (ca 0.5 msk) och mjolk (ca 1dl). Sedan blandar jag i lite yoghurt forst pa morgonen, tillsammans med rivet apple och honung efter smak. Tycker det blir syrligt och gott med appeljuicen i den ursprungliga blandningen liksom!

Nej, men jag funderade på det! ;) Jag har en lemonad hemma just nu, inte kolsyrad då, som jag tror skulle bli jättegod i. Ska prova det också! Tack!

Nej, men jag funderade på det! ;) Jag har en lemonad hemma just nu, inte kolsyrad då, som jag tror skulle bli jättegod i. Ska prova det också! Tack!
Det tycker jag!

Tack forresten for att du vackte suget till liv igen - jag forat mig lite pa overnight oats ett tag men kanner mig redo att borja igen nu efter att ha last om allt gott har :)

Alltså, jag kan ju naturligtvis inte säga om det var overnight oatsen som gjorde det, men idag är första dagen på länge som jag har känt mig energisk och pigg ända tills, tja, nu. Oftast när jag kommer hem från jobbet är jag trött, irriterad och hangry - idag är jag faktiskt inte det. Har visserligen haft en superbra dag och är både glad och tillfreds, men just tröttheten brukar ju infinna sig ändå och särskilt när det är oväder och när någon idiot har stannat hissen någonstans så jag fick gå över vinden med matkassar och grejer... det kanske faktiskt kan göra skillnad att äta en bra frukost?

Jag ska äta upp mina tacorester från förra fredagen idag (ja, jag har smakat och luktat och det är verkligen inget fel på dem) men det var inte så mycket, så jag håller på och göra någon sorts sweet potato fries i ugnen. Hittade ett Jamie O-recept där man först kör dem en halvtimme på lägre värme, sådär 100 grader, utan olja och sånt. Sedan tar man ut dem, höjer värmen på ugnen till 225 typ och har på olja och kryddor och kör sedan någon halvtimme till så att de blir krispiga på det viset. Det kan nog bli gott. Kryddar med chiliflakes och citronpeppar utöver salt, då.

Sötpotatis"pommesen" blev inte särskilt krispiga, men de blev goda! Jag gjorde en liten enkel yoghurtsås till och det var gott. Ber om "ursäkt" på förhand för att det ser så snuttigt ut med hjärtformade skålar, men de är de enda små skålarna jag äger och tallriken blev sölig av salsan och jag ville inte gegga ner sötpotatisarna...

Häromdagen fick jag servera romsås i en kaffekopp då jag hade använt båda dessa till efterrätten! Inköp av ett par andra står på agendan i helgen.

img_4162_57ed4f9788e59d900b3fcae1.jpg

Det blev inte ens pulled kyckling igår, jag orkade inte. Dvs det blev två mackor istället.

Särbon lär vara jättetrött ikväll också men jag tänker sparka på honom så att han fixar middag ändå. Han är ju faktiskt ledig idag till skillnad från mig (men ska shoppa bil så han är fortfarande i trakterna där han jobbar) :p

Ikväll ska jag äta färska räkor, levererade till dörren! (Mat.se har fint erbjudande, 100:-/kg och jag fick en rabattkod som plåster på såren då de glömde leverera en grej till mig tidigare i veckan så jag slog till. Behövde förstås en hel del annat också, bl.a till mitt grötprojekt, det är inte bara räkor som kommer.) Det blir surdegsbaguette till, och hemvispad aioli som jag kanske smaksätter med något trevligt, vet inte vad men chili eller lime ligger rätt nära till hands.

Till lunch idag blir det rester av sötpotatisen från igår med två vegetariska biffar från Hälsans kök, tror att de utgav sig för att vara toscanska men jag har inte pratat med dem ännu. Och en mycket enkel yoghurtsås med basilika och vitlökspeppar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
28 761
Senast: Hajfisk
·
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 127
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar