Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu; sallad, gurka, vindruvor, gräddost, rågkex, räkcoctail och alkofri cider :d

unnamed%201_zpsh0uwavsm.jpg

Har en kompis på besök över helgen, vi lagade mat hemma ikväll. Portabello fyllda med en röra av röda linser, lök, vitlök, persilja och dijon gratinerade med ost. Potatis, morötter och rödbetor i ugn och till detta sallad och en fetaoströra. Rödvin som väninnan hade med :love:

Räkor, surdegsbaguette, den bästa aiolin jag någonsin fått ihop och Kiviks Herrgårdscider. Mycket smaskigt. Och det blir samma imorgon, ett halvt kilo räkor är mer än man tror och jag åt knappt hälften! Men brödet var ju mer mättande än sådant där rostbröd som mest består av luft och vatten :)

Vispade ihop någon sorts marängsmet av äggvitorna som blev över. Det ville inte riktigt bli skum av det - antagligen vatten eller fett i äggvitorna - men jag rörde ner kakao och hackade hasselnötter och försöker mig på något i stil med Nigellas Forgotten Pudding - man sätter ugnen på högsta, ställer in marängen (jag bara bredde ut den på bakplåtspapper), stänger av ugnen och låter stå över natten "utan att ens tänka tanken att glänta på ugnsluckan". Jag har ingen aning om vad jag ska göra med den, hur länge tror ni att den håller sig? Det känns som om den skulle hålla sig rätt fint i skafferiet i några dagar... eller? Det är ju inte direkt som om det gör något om den blir torr ;)

Mamma och pappa kommer på middag eller fika på torsdag och då skulle jag kunna göra kiwipavlova om den nu blir någorlunda.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra med den, hur länge tror ni att den håller sig? Det känns som om den skulle hålla sig rätt fint i skafferiet i några dagar... eller? Det är ju inte direkt som om det gör något om den blir torr ;)
I det här vädret med all fukt? (eller ja, du kanske har något bättre isolerat boende än jag :D) Inte länge - den kommer sjunka ihop och bli ledsen :down: Det är vad jag tror iaf även om jag gärna hade velat vara mer positiv.. Men äh, det är ju värt ett försök :)

I det här vädret med all fukt? (eller ja, du kanske har något bättre isolerat boende än jag :D) Inte länge - den kommer sjunka ihop och bli ledsen :down: Det är vad jag tror iaf även om jag gärna hade velat vara mer positiv.. Men äh, det är ju värt ett försök :)

Tja, alltså - eftersom den inte blev så puffig från början så gissar jag att den är ganska platt nu med - har inte öppnat luckan än. Men vi får se, jag får väl gå och smaka på den lite då och då och bedöma lite längre fram ;)

Hur kryddar ni era hemgjorda klyftpotatisar? Jag brukar använda flingsalt,timjan,peppar,vitlökspulver..men de blir alltid så trista och menlösa :down:Nåt hemligt knep?

Hur kryddar ni era hemgjorda klyftpotatisar? Jag brukar använda flingsalt,timjan,peppar,vitlökspulver..men de blir alltid så trista och menlösa :down:Nåt hemligt knep?

Paprikapulver, gärna den starka varianten. Eller rökt, men det har jag svårt att hitta. Chiliflakes är också välanvända hos mig. Och hellre vitlökspeppar än vitlökspulver för det tycker jag inte är så gott.

Paprikapulver, gärna den starka varianten. Eller rökt, men det har jag svårt att hitta. Chiliflakes är också välanvända hos mig. Och hellre vitlökspeppar än vitlökspulver för det tycker jag inte är så gott.
Vitlökspeppar - det var ngt nytt för mej!

Funderar på edamamebönor, någon sorts asiatiskinspirerad lax och stekt spenat till middag. Lunchen blir yoghurt med (tinade, vilda) björnbär och nötter och frön. Om det bara var varmt väder jämt, skulle jag kunna leva på yoghurt, frukt, bär, nötter och frön, tror jag.

Finns i Haga, den där Curryaffären som ägs av en iranier som på något vänster försöker framstå som indier. :)

Just det! Mina kineser gillar också den, jag tror att de har ett ganska brett asiatiskt utbud åt alla möjliga håll, så att säga :) Jag ska gå dit och köpa sumac någon dag, glömmer alltid bort det när jag är i krokarna.

Just det! Mina kineser gillar också den, jag tror att de har ett ganska brett asiatiskt utbud åt alla möjliga håll, så att säga :) Jag ska gå dit och köpa sumac någon dag, glömmer alltid bort det när jag är i krokarna.
De har allting! I alla fall alla kryddor, och så lite av varje i form av inläggningar, torkad frukt, nötter, marmelader. Lite brittiskt i tonen, delvis. (Som ett sätt att understryka sin indiska fejk-identitet, enligt iranska vänner.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar