Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur kryddar ni era hemgjorda klyftpotatisar? Jag brukar använda flingsalt,timjan,peppar,vitlökspulver..men de blir alltid så trista och menlösa :down:Nåt hemligt knep?

Olivolja, salt, vitlök, rosmarin/timjan/rosépeppar. Mycket kryddor och vänder runt allt i en bunke först så det blandas ordentligt.

Hade väninna på middag, torsk (vet ej styckningsdetalj, det var nog filé) inlindad i kallrökt skinka på haricots verts med pepparrot, dill och lime. Bulgur och yoghurtsås med citronpeppar och stenbitsrom. Chokladmousse på kokosmjölk till efterrätt. Det var gott!

Är det någon som pysslar med overnight oats / davosgröt härinne förresten? Jag testar för första gången idag, eller imorgon då. Läste om det på flera ställen igår och blev nyfiken, och så lyssnade jag på Matsamtalet-podden på bussen imorse och då pratade Sigrid om det, och tryckte på att det just inte blir klistrigt som kokt havregrynsgröt - jag är ärrad från dagis och klibbig, halvkall gröt. Vill nämligen gärna tycka om havregrynsgröt eftersom det trots allt är en bra frukost och provar då och då, men nej, jag tycker inte om det. Overnight oats verkar därför vara ett bra alternativ! Kompisen som var här håller på med det och gav lite tips, men varför inte fråga er ljuvliga typer också?

Jag gjorde det enkelt och tog bara havregryn och mjölk, och björnbär i locket på min lilla bägare. Tänker att om jag gillar det kan jag ju hitta på lite roligare saker med frön och nötter och sådär.

(För den oinvigde - man blandar alltså bara havregryn med samma mängd vätska och låter svälla i kylen under natten. Äter med vad man nu tycker om, vissa verkar köra yoghurt, andra frukt och bär, somliga nötter osv.)

Jag äter bircher müsli nästan varje jobbmorgon. Blandar yoghurt, rivet äpple, granska, russin och de frön eller nötter jag hittar i skafferiet. Gott och mättande och enkelt att fixa kvällen innan.

Jag har varit urdålig på att laga mat de senaste veckorna. Verkligen urdålig. Har ätit lunch i skolmatsalen de dagar jag har hunnit och det har varit något gott. I övrigt har jag inte ätit särskilt mycket alls :o Men nu i helgen ska jag i alla fall äta! För jag fick med mig en hel form lasagne hem som mina mentorselever gjort i hemkunskapen igår :love::love: Så jag klarar mig utan att laga något ett tag till. Sen hoppas jag att jag skärper till mig lite. Jag gillar ju egentligen att laga mat. Bara så tråkigt att alltid bara laga till mig själv...:turd:

Vad gör man när man är sugen på McDonalds (:o), men inte orkar cykla ner på stan och hämta det? Jo, man lagar egna burgare såklart :idea:!

Planen är biffar bestående av hackat kött, ägg, ströbröd och fetaost. Vad mer behövs? Lök? Vitlök? Roliga kryddor?

Ska serveras med picklad gurka, cheddar och en skiva tomat i heeeelt vanliga hamburgerbröd med sesam :d.

Jag har skalat de överblivna räkorna från igår och gör räkmackor av dem idag. Mindre elegant, lika gott. Håller på med min långkokta chili och ja, det doftar gudomligt i alla fall! Äter den först imorgon, som ni förstår.

Annars har jag kokat hallon- och saltlakritsmarmelad idag som jag tänker avsmaka till kvällsfika på rostat polarbröd. Den ser god ut, åtminstone :D

Vi ska göra tacos på älgfärs idag (vi måste äta upp den, det är så j-la mycket kvar sedan tidigare :o). Jag gör min egen kryddning, särbon kör på påse (som innehåller paprika :meh:), jag kör tortillas, han taco tubs :D

Jag var precis ut och skördade tomater att ha till, jag känner mig så rik när jag kommer in med en bunke full :love: plus att egna tomater är ju så gott :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar