Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har återigen äntrat de levandes skara.

Jag gillade Silvis. Mysig lokal och trevlig personal som inte hanterade det helvegetariska som något superavvikande. Blev förvånad över hur självklart de hanterade det. Är inte van vid att det ses som okomplicerat med en helvegetarian (speciellt i och med att jag äter allt).

Vi åt avsmakningsmeny. För min del innebar det salata arabije, lafat nabateje, falafel, hommus, saltat labban, baba ganouj, halloumi, sujuk, djaj makli, kafta, batat makli och bröd. Maken fick vegetariska alternativ. Hommusen var supergod. Jag är dock inte van vid att äta sådana mängder kött - även om vi åt menyn med "minst" kött så kände jag att jag blev lite väl mätt, haha. Äter nog veg nästa gång. Paltkoman var inte nådig.

Till efterrätt drack jag te och åt en chokladfondant med glass. Chokladfontanten hade god smak, men var lite för fast. Maken åt ett filodegsknyte med nötter, serverat med citronsorbet. Han var nöjd.

(Och priset! För två avsmakningsmenyer, en cider, en alkoholfri öl, två efterrätter, en arabisk kaffe och en te så ville de ha 730 kronor. Galet prisvärt!)

Sedan gick vi till Loccatelli för att dricka drinkar innan vi skulle vidare till bröllopsfest. Det var gott. Inte fullt lika goda drinkar var det på själva bröllopsfesten, men party blev det.

Jag har återigen äntrat de levandes skara.

Jag gillade Silvis. Mysig lokal och trevlig personal som inte hanterade det helvegetariska som något superavvikande. Blev förvånad över hur självklart de hanterade det. Är inte van vid att det ses som okomplicerat med en helvegetarian (speciellt i och med att jag äter allt).

Vi åt avsmakningsmeny. För min del innebar det salata arabije, lafat nabateje, falafel, hommus, saltat labban, baba ganouj, halloumi, sujuk, djaj makli, kafta, batat makli och bröd. Maken fick vegetariska alternativ. Hommusen var supergod. Jag är dock inte van vid att äta sådana mängder kött - även om vi åt menyn med "minst" kött så kände jag att jag blev lite väl mätt, haha. Äter nog veg nästa gång. Paltkoman var inte nådig.

Till efterrätt drack jag te och åt en chokladfondant med glass. Chokladfontanten hade god smak, men var lite för fast. Maken åt ett filodegsknyte med nötter, serverat med citronsorbet. Han var nöjd.

(Och priset! För två avsmakningsmenyer, en cider, en alkoholfri öl, två efterrätter, en arabisk kaffe och en te så ville de ha 730 kronor. Galet prisvärt!)

Sedan gick vi till Loccatelli för att dricka drinkar innan vi skulle vidare till bröllopsfest. Det var gott. Inte fullt lika goda drinkar var det på själva bröllopsfesten, men party blev det.
Överlag tycker jag att Göteborg leder stort i landet när det gäller att äta ute gott och prisvärt (och för all del flärdfritt). Mina stockholmska vänner brukar fnittra åt hur billigt det är.

Dagens sena lunch/ tidiga middag
En bit helstekt och lagom blodig ryggbiff, kokt färskpotatis med en gräddig svamp/örtsås och som pricken över i en klick vinbärsgelé.
gottgott_zpstubx7jw7.jpg

Efter en kursvecka med minimalt med egen matlagning har inspirationen återvänt. Kakbufféerna motiverade en något lättare lunch i form av kronärtskocka och hollandaisesås - tror faktiskt aldrig jag kokat en färsk kronärtskocka någon gång förut. Men nu är det också en sak som jag skulle kunna tänka mig att göra ett odlingsförsök med nästa år.

Sedan preparering av lunchlådor/frysförråd: köttfärssås, piroger med dels köttfärsfyllning och dels svamp/mangold/lök/fetaost och nu lasagne a la Paolo Roberto. Pallar jag mer i kväll så blir det också en höstgryta på innanlår och diverse rotsaker + mörkt öl och kanelstång, ännu en favorit i repris.

Och så står här väl tre-fyra plastkassar fulla med äpplen som skulle bli äppelmos... snart dags att skaffa en tredje frys. :o

Jag har gjort en glutenfri äppelpaj. Himla god, men botten blev stenhård. Som misslyckad knäck ungefär. Middag blir knäckebröd med hemlagad potatissallad, fransk modell (dvs utan klegg). Gurksallad till, smått besatt av det.

Skalad gurka
Lime
Vinäger
Nypa socker
Lite hackad chili

Låt dra en halvtimme eller så, rör ibland. Så fantastiskt gott till allt, även Thai.

Jag har gjort en glutenfri äppelpaj. Himla god, men botten blev stenhård. Som misslyckad knäck ungefär. Middag blir knäckebröd med hemlagad potatissallad, fransk modell (dvs utan klegg). Gurksallad till, smått besatt av det.

Skalad gurka
Lime
Vinäger
Nypa socker
Lite hackad chili

Låt dra en halvtimme eller så, rör ibland. Så fantastiskt gott till allt, även Thai.
Om du är besatt av den typen av sallader kanske min variant av cole slaw kan funka? Strimla vitkål, lök, äpple, morot etc efter smak. Klegget består av YOGHURT, pressad citron, senap, kryddor efter smak.

Vagt matrelaterad fråga: Varför bakfylleångest?

Maken pysslade om mig genom att göra nötpizza som han serverade med tomatsallad, någon slags tomatsalsa och hemgjord hummus.

Senast ändrad:
Gårdagens overnight oats blev snarare lunch, eller sen andra frukost eftersom jag vaknade tidigt och åt upp en bit baguette från i fredags till första frukost. Den var bäst hittills, jag gjorde den på mandelmjölk med chokladsmak med hackade hasselnötter och lite vaniljpulver. Åt med lite turkisk yoghurt, färsk kiwi och mango från frysen. Helt ljuvligt. Det blir favorit i repris idag.

Ikväll ska jag göra något kul med strömming, man smetar dijonsenap på dem innan man lägger dem dubbla och steker. Panerar i rågmjöl, men det har jag inget hemma och tänker inte köpa en stor påse som tar plats i skåpet så det blir väl vetevarianten. Enligt receptet jag läste ska det vara någon sorts potatismos med creme fraiche och citronskal i till - får se om jag orkar och isåfall blir det med turkisk yoghurt snarare än creme fraiche. Just nu vägrar jag köpa citroner för de kostar 13 kronor styck men kanske hittar jag något vettigt erbjudande. Syrad gurka till som jag gjorde i ordning igår, den verkar snarlik pressgurka fast utan pressen ;)

Börjat dagen storstilat med två knäcke med avokado och ost. Bör hålla både hjärna, mage och blodsocker nöjt ett par timmar.

Middag blir spättafiléer på något vis. Troligen stekta, kanske lätt panerade. Till det couscous med citron i. Någon grönsak om jag orkar handla.

potatismos med creme fraiche och citronskal

Nä - det blir sötpotatis i någon form istället för det har jag hemma. Det låter lite udda med strömming, dijon, sötpotatis och syrad gurka - men samtidigt är jag ganska lockad av kombinationen. Lite sött, lite salt, lite hetta...

Igår fick jag till det riktigt bra med en tomatsås till pastan. Lök, rivna rotfrukter - selleri, morot och en palsternacka - samt ett strimlat fänkålshuvud. Fräste detta en bra stund och hällde över krossad tomat, sardeller, vitt vin salt men ganska lite kryddor. Slängde ner den där lilla laxresten när det i princip var klart - efter kanske två timmar på spisen.

Tid, att ge maten tid, det lönar sig alltid. Pasta till. Fortsatte på samma till lunch idag.

Ikväll ska jag göra något kul med strömming, man smetar dijonsenap på dem innan man lägger dem dubbla och steker. Panerar i rågmjöl, men det har jag inget hemma och tänker inte köpa en stor påse som tar plats i skåpet så det blir väl vetevarianten. Enligt receptet jag läste ska det vara någon sorts potatismos med creme fraiche och citronskal i till - får se om jag orkar och isåfall blir det med turkisk yoghurt snarare än creme fraiche.

Alltså, stekt strömming och potatismos är en sådan maträtt som jag kan "glömma bort" att det finns - och går att både köpa och tillaga - och sedan blir jag helt lycklig när jag kommer på det igen. :love:

För inte så länge sedan kom jag på att "det finns milkshake", efter att ha glömt bort det jätte-jättelänge. :confused: Då blev jag också glad, och firade med att handla mig en blåbärsmilkshake. Samt, inte minst, konsumera den. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 739
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar