Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försökte mig på att göra harissa-morötter med tillbehör enligt recept i buffé. Morötterna (och några överblivna gulbetor) blev fenomenalt goda. Couscousen med mandel och russin helt okej och så var det ju det där med tahinidressingen. Den var helt genomvidrig och totalt oätlig! :down: förstår inte alls hur det var tänkt där, så fick slänga skiten och improvisera fram en yoghurtsås istället.

Like för morötterna, dislike på tahinin @Killaloe !

Igår kväll hade jag två vänner på middag, gjorde samma som i fredags dvs fyllda portabellos gratinerade, ihop med ugnsrostade rödbetor, morötter och potatis samt fetaostcreme och sallad. Björnbärscheesecake i glas till dessert.

Till lunch idag blev det en surdegsbaguette med fetaost och grillade grönsaker, hamnade nämligen på en lunchföreläsning där detta bjöds. Alpros Go On Passion till mellis innan träning och den var oväntat god! Har haft svårt för soygurt trots att jag provat flera sorter och smaker (apropå @Andromedae s soygurtmiddag) och nu portabellorester till middag. Bra matdag!

Sov middag. Vaknade med ett ryck och utan att riktigt veta vad jag gjorde började jag tillaga en Bœuf Bourguignon. Det tog tid (förstås) och doftade så gott av vin och kryddor så när det väl var dags att äta efter fyra timmar så åt jag (förstås) för mycket. Nu har jag så ont i magen att jag inte kan sova. På något sätt upplever jag det som VÄLDIGT orättvist. Jag är närmast kränkt, faktiskt. :(

Idag är det kanelbullens dag så jag slog på stort och tvingade min gamla Hugin-elvisp att knåda en deg igår som kalljäste över natten så att jag kunde skicka med sambon nybakta kanelbullar till typ alla.

Jag har ätit två små och mår som jag förtjänar. Det är tur att jag bara bakar kanelbullar en gång om året, av flera orsaker.

Middag blir nog ugnsrostade morötter, potatisar, rödbetor och någon liten dyr köttbit till.

Lunch blir gulasch från burk med lite créme fraiche hade jag tänkt :d

Ikväll ska jag ha min kusin med familj på middag. Ska alltså laga mat åt BARN :nailbiting: dock är de av den okräsna sorten. Det lutar åt lasagne på färska plattor, antingen vegfärs eller älgfärs, samt blåbärspaj till efterrätt. Tänker ändå lite säkra kort... vin till vuxna och mjölk till BARN va?

Till lunch idag har jag med en sallad med massa gott i, avokado, sugar snaps, romanticatomater (favoritsorten!), zucchini, blandsallad och mandolinade polkabetor. Intranätet lovar kanelbullar på eftermiddagsfikat :d

in till vuxna och mjölk till BARN va?
Vet du att BARNET dricker mjölk? Annars hade jag haft annat/andra alternativ hemma (förutsatt att jag kan använda det själv också så det inte blir liggande). BARNEN i min bekantskapskrets dricker typ mjölk, Pommac, cider, läsk, saft,vatten och kolsyrat vatten men mjölkdrickarna är nog ändå i minoritet :)

Vet du att BARNET dricker mjölk? Annars hade jag haft annat/andra alternativ hemma (förutsatt att jag kan använda det själv också så det inte blir liggande). BARNEN i min bekantskapskrets dricker typ mjölk, Pommac, cider, läsk, saft,vatten och kolsyrat vatten men mjölkdrickarna är nog ändå i minoritet :)

Nä har faktiskt ingen aning! Nu blev jag nervös haha. Det är två BARN, det ena har precis börjat första klass och det andra är tre-fyra år yngre. Men jag tänker på en tisdag får det väl ändå vara mjölk eller vatten (både vanligt eller bubbel)? Har iofs flädersaft som jag kan vara beredd med också :D

Nä har faktiskt ingen aning! Nu blev jag nervös haha. Det är två BARN, det ena har precis börjat första klass och det andra är tre-fyra år yngre. Men jag tänker på en tisdag får det väl ändå vara mjölk eller vatten (både vanligt eller bubbel)? Har iofs flädersaft som jag kan vara beredd med också :D
Låter rimligt tycker jag :) :up: (utan att vara förälder alltså)

Mjölk eller vatten på tisdagar. Borde absolut funka.

Jag hade gjort generöst med vaniljsås till pajen. Om än tisdag, så är det ju middagsbjudning.

Funderar på att köpa en smörgåsgrill, just nu för trött och stressad för att laga mat så det blir mest chips och kakor och lite godis (yay som diabetiker :nailbiting:) så funderar jag på att köra grillade smörgåsar istället, ingen disk eller matlagning, och lite mer nyttigt.

Någon som har erfarenhet, blir man dödstrött på den efter några dagar? Bästa recept på mackor - nej, skinka, ananas och tomater gillas inte! :meh:

Mina föräldrar hade en smörgåsgrill @MJLee , det blev väldigt gott men vad jag minns att den minsann behövde diskas/torkas av liknande våffeljärnet. Eller så var det för att jag hade för mycket ost så det rann ut och blev kladdigt..
Favoritingredienserna på den tiden var iaf soltorkade tomater, pesto, ruccola och ibland salami. Förutom ost alltså!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 739
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar