Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pommes Anna, ugnsrostad morot, stekt squash, kidneybönsallad (soltorkad tomat och persilja), körsbärstomater, isbergssallat och Kelda fransk bearnaise. Rudenstams äpplemust.
Äppelpaj med kokossmul och vaniljsås.

I helgen har vi haft min far med fru på besök. Igår fyllde min far år, och vi firade med konstrunda i Vadstena samt jordärtskocksoppa med bacon, kyckling Kiev med citronvitlöksmörsås och rostad blomkål samt spenatsallad, och till slut chokladfondant med hallonsås. Bubbel som dryck genom hela måltiden. Idag åt vi resterna till lunch. Himlans trevligt alltihop!

Jag rör ihop äggulor med dijonsenap och citronsaft. Eventuellt lite vitvinsvinäger också för det tycker jag är gott. Vispar ner oljan i tunn stråle. Jag tycker att olivolja ger för mycket smak så använder rapsolja eller annan neutral variant - men olivolja går ju också bra, förstås. Rör ner riven vitlök och eventuellt lite cayennepeppar eller annat peppigt och låter stå till sig i kylen i några timmar.

Ikväll fick jag ett tråkigt besked precis när jag skulle gå och handla så var lite avtrubbad. Det blev pizza på tortillabröd, rökt skinka och riven cheddar + mozzarella och lite gorgonzola. Tacosås i botten. Enkelt och gott och lite trösterikt sådär. (Det är ingen fara med mig och personen som lämnat detta jordelivet är inte närmsta familj, men ni vet. Man tänker på de som är kvar :heart)

Gjorde nån slags marockansk-inspirerad vegetarisk gryta igår med den där gula zucchinin som var stenhård och nu legat i fönstret i två veckor. Turns out it was a PUMPA! :laugh: Eller ja, zucchini/pumpa, det är väl samma sak egentligen... den hade fortfarande hårt skal men inuti hade pumpakärnor utvecklats.
Grytan blev i vart fall god, hade i massa paprika, tomater, kikärtor och saffran bland annat. Ugnsstekt polenta med parmesan, skuren i trianglar.
Fick feeling på Ica också så det blev köpe-ostkaka till efterrätt, med egna lingonsylten och ovispad grädde :d

Lunchkris under uppsegling: jag tog av misstag med mig en burk hummus istället för min kålsallad, som jag skulle äta till en lammkorv och lite bönor. Nu blir det en en lunch i stort sett utan tuggmotstånd. Elände.

Jobb hemifrån och lunch hos svärmor.
Potatismos med baconlindad köttfärslimpa och vitkålssallad. Det var riktigt gott (har nog inte ätit köttfärslimpa på ett par år) och väldigt, väldigt, mättande.

Svärmor är en riktig "kött och potatis" människa, veg serveras aldrig för "det blir man inte mätt av" (:banghead:) så jag vet att när hon bjuder på mat är det en fördel att vara hungrig för det serveras garanterat något "rejält".
Hon tycker lite synd om "sin lilla gosse" när elaka sambon serverar veg, att han sedan äter det med glädje vill hon inte tro på :p.

SÅ gott :love: @Ariane

Här blev det rester av den marockanska grytan, ungefär vad jag orkar värma i micron efter ett slitigt träningspass. Intas halvliggandes i soffan.

Rester igår. Milanosalami, bröd, ost. Och lite bortglömd Marabou schweizernöt! Hade tinat lax men insåg att jag hellre ville lägga mig på sängen och läsa ut min bok än att röra ihop sås och diska stekpanna, som ju ändå är ganska smärtfria uppgifter. Så - då gjorde jag det! The joy of bara behöva ta ansvar för mig själv ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 148
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar